BezHladovění.cz

Co jíst a nejíst při celiakii

Zjistili jste, že vy nebo někdo z vašich blízkých trpí intolerancí lepku? Podívejte se na seznam potravin, které celiak může a které naopak nesmí jíst.

Bezlepková dieta uleví většině pacientů

Pokud člověk s celiakií konzumuje lepek, jeho tělo spustí autoimunitní reakci, která poškozuje výstelku tenkého střeva. Střevo následně ztrácí schopnost správně absorbovat živiny z potravy. Tělo to dává najevo typickými příznaky, jako jsou:

  • zažívací potíže
  • bolesti hlavy
  • nevysvětlitelný úbytek hmotnosti a další

Jediným způsobem, jak poškození střeva zabránit, je přísné dodržování bezlepkové diety.

Zahraniční výzkum prokázal, že pokud máte celiakii a konzumujete i jen malé množství lepku, poškození střev bude pokračovat bez ohledu na přítomnost nebo nepřítomnost příznaků.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Celiakie: Příznaky, příčiny a bezlepková dieta

Správná strava zlepší kvalitu života

Pokud v bezlepkové dietě vytrváte, příznaky celiakie se vám pravděpodobně podaří dostat pod kontrolu. Zahraniční studie dokázala, že při dodržování bezlepkové diety po dobu 1 roku se příznaky zlepší u více než 90 % lidí s celiakií, což výrazně zlepšuje kvalitu jejich života. Už během jednoho měsíce dodržování bezlepkové diety přichází podle výzkumu významné zlepšení trávení.

Co do bezlepkové diety nepatří?

Potraviny přirozeně obsahující lepek

  • Pšenice včetně špaldy a kamutu
  • Žito
  • Ječmen

Výrobky z obilovin s obsahem lepku

  • Pšeničná krupice
  • Pšeničný škrob
  • Slané i sladké pečivo
  • Sušenky, koláče, muffiny, dorty
  • Slad včetně sladového výtažku a sladového octa
  • Pivovarské kvasnice
  • Klasické pivo a další sladové nápoje
  • Těstoviny a nudle
  • Knedlíky
  • Mouky z pšenice, žita a ječmene
  • Některé sójové omáčky

Potraviny, které mohou obsahovat lepek

  • Hranolky a krokety
  • Průmyslově vyráběné zálivky
  • Instantní polévky
  • Kupované omáčky
  • Kořeněné bramborové lupínky
  • Některé veganské náhražky masa
  • Směsi koření

Jídla, která mohou být lepkem kontaminovaná

Smažené pokrmy typu fast food

Řada restaurací smaží všechna jídla ve stejné fritéze. Lepek tak mohou obsahovat i jejich hranolky a další jídla. Raději se zeptejte.

Oves a výrobky z něj

Producenti je často zpracovávají ve stejných zařízeních jako zrna obsahující lepek. Může tak dojít ke kontaminaci. Vybírejte ovesné výrobky označené jako striktně bezlepkové.

Pozor na skryté zdroje lepku

  • Léky
  • Vitaminy a další doplňky stravy
  • Rtěnky a balzámy na rty
  • Zubní pasty a ústní vody
  • Příchutě do jídel (tresti)
  • Barviva
  • Modelovací hmota
PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Trápí vás zažívací potíže? Udělejte si domácí test na celiakii

Co jíst při celiakii? Zaměřte se na přirozeně bezlepkové potraviny

Dodržování bezlepkové diety může být skličující, protože nevhodných potravin je velké množství. Přesto existuje mnoho jídel, která můžete jíst bez jakéhokoliv rizika. Podle NCBI je vhodné dát přednost přirozeně bezlepkovým potravinám, které jsou pro osoby s celiakií naprosto bezpečné.

Základ bezlepkového jídelníčku

Rostlinné zdroje

  • Ovoce a zelenina
  • Luštěniny (fazole, čočka, hrách, sója)
  • Ořechy a semena (burské oříšky, kokos, lískové oříšky, lněné semínko, mák, makadamové ořechy, mandle, kešu, para ořechy, pekanové ořechy, piniová semínka, pistácie, sezam, vlašské ořechy)
  • Obiloviny (kukuřice, rýže, amarant, pohanka, len, proso, quinoa, čirok, teff)
  • Mouky z bezlepkových obilovin (amarantová, banánová, bramborová, kaštanová, kokosová, kukuřičná, cizrnová, pohanková, jáhlová, quinoová, tapioková, rýžová, teffoá)

Živočišné zdroje

  • Vejce
  • Nezpracované maso a ryby (hovězí, drůbeží, vepřové, jehněčí, zvěřina, mořské a sladkovodní ryby, mořské plody)
  • Mléčné výrobky (vždy čtěte etiketu kvůli skrytému lepku)

Ostatní

  • Zahušťovadla (agar, guarová guma, guma tara, tapioka, karagenan, tragant, xanthan)
  • Tuky a oleje (avokádo, kokosový olej, olivový olej, máslo)
  • Byliny a koření
PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Jídelníček bez lepku I.

Celiakie hrozí nedostatkem živin

Jednou z komplikací celiakie je nedostatek živin. Zánět ve střevech může jejich vstřebávání negativně ovlivnit. Lidé s celiakií mívají v těle často nižší hladinu kyseliny listové, vitaminu B12, vitaminu D, vápníku, zinku, železa a karnitinu. V horších případech dochází ke špatné absorpci a trávení tuků. Následkem pak mohou být vleklé průjmy, nedostatečné vstřebávání kalorií a podvýživa.

Doplňte základní vitaminy a minerální látky, které vám mohou chybět

  • Železo: hovězí maso, špenát, bílé fazole, tmavá čokoláda, čočka, cizrna, tofu, kešu ořechy
  • Vitamin D: mléčné výrobky obohacené o vitamin D, sardinky, losos, vejce
  • Vápník: mléko a mléčné výrobky, rostlinné nápoje obohacené o vápník, losos, sardinky, kapusta, pak choi, tofu s přidaným vápníkem, pomeranče a sušené fíky
  • Vitaminy skupiny B: slunečnicová semínka, čočka, fazole, kuře, špenát, žampiony, brokolice, chřest
  • Zinek: vepřové maso, kuřecí maso, krabí maso, kešu
reklama

Doporučujeme

FotoPopis
celiac-test

Biocard Celiac test

Test Biocard je domácí test určený pro detekci protilátek IgA proti transglutamináze, které jsou přítomny při celiakii, z krve odebrané ze špičky prstu. Test celiakie může být pomocným testem v diagnóze celiakie.

Hledejte přeškrtnutý klas

Pro obnovu potřebné hladiny vitaminů a minerálů je důležité poskládat jídelníček z nezpracovaných čerstvých surovin. K dispozici je však také široká škála speciálních produktů, včetně bezlepkového pečiva, cereálií, mouk, těstovin a sušenek. Na etiketách výrobků hledejte heslo „bez lepku“ nebo symbol přeškrtnutého klasu.

Nedaří se? Oslovte odborníka

Pokud máte i při dodržování bezlepkové diety zdravotní potíže, navštivte lékaře a dietologa se specializací na celiakii. Odborník posoudí váš současný jídelníček a zjistí, zda nekonzumujete skrytý lepek, který vám může v těle dělat neplechu. Také vám poradí, co jíst, abyste měli zajištěnou vyváženou a pestrou stravu s dostatkem potřebných živin.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Share via
Send this to a friend