BezHladovění.cz

Tipy na zdravé svačiny během dne

Zdravý životní styl a vyvážený jídelníček jsou klíčem k dlouhému a spokojenému životu. Hlavní jídlo je důležité, neměli bychom však zapomínat na důležitost svačin a v průběhu dne postupně doplňovat energii.

Zařazením vhodné svačiny tak lze předcházet vlčímu hladu ve večerních hodinách a navíc vám mnohdy budou stačit daleko menší porce.

Pokud se začnete pravidelně stravovat a v časových intervalech 2-3 hodiny vždy něco zakousnete, poznáte, jak může váš jídelníček ovlivnit výkonnost a celkovou vitalitu člověka.

Hlavním cílem, který bychom si měli vytýčit, je nedat hladu žádnou šanci. Zkrátka a dobře – jíst i když nemáte zrovna hlad a zvyknout si na pravidelný režim.

Časem si vy i vaše tělo zvyknete a pravidelné zobání něčeho zdravého a dále už se do jídla nebudete muset nutit.

Bílkoviny zasytí

Aby byla svačina dostatečně vyvážená, měli bychom vždy zařadit sacharidovou složku, což může být třeba chléb, ovesné vločky či ovoce a dále přidat nějakou bílkovinu.

Bílkoviny jsou ke svačině velmi důležité, hlavně kvůli jejich perfektním sytícím schopnostem. Vhodné je tedy zařadit ke svačině nízkotučnou tvarohovou pomazánku, sýr, mléko nebo jogurt.

Nakonec můžete přidat i zdravý tuk ve formě ořechů a chutná i zdravá svačinka je rázem na světě.

Nezapomeňte na naše nejmenší

Přítomnost svačin by se neměla podceňovat hlavně u dětí, kterým bychom měli každý den připravit jídlo s sebou. Ráno nezapomeňte na snídani a svačinu na konkrétní den pak volte rozdílnou.

V praxi to znamená, že pokud dáte dítěti k snídani chléb s pomazánkou „na slano“, svačinu volte spíše sladkou. Jestliže jste ale vašemu potomkovi ráno stihli pouze zalít müsli s ovocem, ke svačině namažte raději celozrnný chléb, doplňte ho kvalitní šunkou a přiložte zeleninu.

Dítě tak bude mít vyvážený poměr živin a jako bonus se bude moct po celé dopoledne daleko lépe soustředit a podávat mnohem lepší výkony nejenom ve škole.

Ideálně 4-6 porcí denně

Má-li ratolest nějaký den delší rozvrh, nezapomeňte přibalit i svačinu na odpoledne. Ideální bude kefírové mléko s ovocem, nebo opět chléb se zdravou pomazánkou.

Vyhýbejte se nezdravým polotovarům, tučným uzeninám, všemožným sušenkám a slaným pochutinám, na které by si dítko mohlo zvyknout a postupem času si tak zadělat na nebezpečnou obezitu, která je dnes velmi rozšířená.

Z tohoto jídelníčku si ideálně vezměte příklad a pokuste se stejně jako o své děti, starat o sebe.

Nebuďte líní – pokud víte, že další den budete mít nabitý povinnostmi a na jídlo moc času nezbude, přichystejte si krabičky s sebou. Budete tak mít dostatek energie a elánu pro plnění veškerých úkolů a navíc ušetříte nejenom kalorie, ale i svojí peněženku.

Ráno na sladko

Ke svačině si můžete dopoledne dovolit i sladší variantu, například v podobě ovoce s jogurtem. Na odpolední svačinu již volte méně sladká jídla, nejlépe zakysaný mléčný výrobek, chléb se sýrem, hrst oříšků nebo třeba vajíčko doplněné zeleninou.

Lehká svačina vám pomůže udržet se svěží i v pozdějších hodinách a navíc vás večer u televize nebude honit mlsná. Jestliže přesto dostanete večer chuť na něco dobrého, sáhněte buď po bílém jogurtu, nebo kousku zeleniny a nízkotučného sýra.

Jestliže takové chutě dostáváte pravidelně, zkuste se na takové situace připravit příště dopředu. Vyzkoušejte například pečenou cizrnu, která vám skvěle nahradí nezdravé křupání, či náhradu nachos – pokrájenou zeleninu s hummusovým dipem.

Rozhodně se ve večerních hodinách vyhněte sacharidům, zejména těm jednoduchým, které najdete překvapivě i v ovoci.

Pokud již žádnou větší aktivitu neplánujete, množství přijaté energie vaše tělo nestihne spálit a kalorie se ve vašem těle přemění na nechtěné tukové polštáře.

Experimentujte v kuchyni

Můžete zkusit i domácí zdravě upečený moučník, který vám dodá energii a zároveň se nebudete potýkat s nadbytečným množstvím kalorií a často nezdravými ingrediencemi kupovaných pochoutek.

Stačí zařadit místo klasické mouky celozrnnou, cukr nahradit medem či sirupem agáve a místo čokolády přidat hrst sušeného ovoce. Můžete tak vykouzlit třeba pekelně zdravé a výborné muffiny, nebo obyčejnou, o minerály obohacenou bábovku.

Shrnutí na závěr

Pokud jste si po přečtení tohoto článku také uvědomili, že zdravý životní styl a štíhlá postava nejsou v žádném případě o hladovění, máte vyhráno.

Změna jídelníčku a pravidelné zařazování zdravých svačin vám dopomůže nejen k vysněné postavě, ale i k celkové spokojenosti a psychické pohodě. Neváhejte a změňte svůj život k lepšímu dříve, nežli bude pozdě.

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama