Bezhladoveni.cz

Zdravý jídelníček proti nedostatku železa

Zdravý jídelníček proti nedostatku železa

Bobujete s únavou, cítíte se nevýkonní nebo dostatečně nevyspalí? Tyto a jiné symptomy mohou poukazovat na nedostatek železa v krvi. Přečtěte si, jak železo doplnit přirozenou cestou.

reklama

Železo je pro tělo jedním z nepostradatelných minerálních prvků. Zatímco v podobě hemoglobinu a myoglobinu je nezbytné pro přenos dýchacích plynů, jako součást enzymů se podílí na tvorbě energie v buňkách organismu.

Nedostatek železa v krvi neboli chudokrevnost patří mezi nejčastější onemocnění spojované s výživou. Zajistit jeho optimální hladinu v krvi a předejít tak zdravotním komplikacím přitom často stačí úpravou stravovacích návyků.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Železo v potravinách: Braňte se chudokrevnosti

Komu hrozí nedostatek železa?

  • Vegetariánům, veganům a jiným alternativně se stravujícím jedincům
  • Pravidelným dárcům krve
  • Aktivním sportovcům
  • Ženám v menstruačním období a období po porodu
  • Těhotným a kojícím ženám
  • Dětem, dospívajícím a seniorům

Odkud železo čerpat?

Železo získáte z rostlinných i živočišných zdrojů. Navzdory jeho nízké vstřebatelnosti existují potraviny schopné absorpci železa zvýšit či snížit. Jak železo z potravin nejlépe využít? Vím, co jím radí:

Využitelnost železa ze zeleniny, cereálií, luštěnin a ořechů je nižší, do pokrmu vždy nezapomeňte přidat trochu šťávy z citronu nebo pomeranče – vitamin C pomáhá k lepšímu vstřebávání železa z těchto zdrojů. Pohlídejte si, abyste hodinu před jídlem i po jídle nepili kávu či čaj. Raději je přesuňte na jiný čas – abyste železo z potravy opravdu využili.

Živočišné zdroje

  • Játra
  • Červené maso
  • Bílé maso
  • Ryby

Rostlinné zdroje

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Pestrý jídelníček proti chudokrevnosti I.

Ukázka zdravého jídelníčku bohatého na železo

1. den

Snídaně: Pohankové vločky s mandlovým mlékem, chia semínky, jablkem a kardamomem

Svačina: Špenátová palačinka s rukolou a tofu tvarohem

Oběd: Celozrnné těstoviny s krevetami, vlašskými ořechy, citronem a rozmarýnem

Večeře: Salát z černé čočky s Halloumi sýrem, sušenými rajčaty, hummusem a čerstvou zeleninou

celozrnné těstoviny s krevetami, vlašskými ořechy, citronem a rozmarýnem

2. den

Snídaně: Celozrnná žitná (nasucho opečená) topinka se šťouchaným hráškem (zakápnutým citrónovou šťávou), klíčky a vařeným vejcem

Svačina: Datlová tyčinka s dýňovými semínky a kešu ořechy

Oběd: Dušené fazole s rajčatovou omáčkou, brambor pečený ve slupce

Večeře: Celozrnný kuskus s trhaným krůtím masem, pečenou dýní, nakládanou cibulí, fermentovanou i čerstvou zeleninou

dušené fazole s rajčatovou omáčkou

3. den

Snídaně: Rýžová kaše s kokosovým mlékem, neslazenými kompotovanými meruňkami a hořkou čokoládou

Svačina: Celozrnná tortilla s listovým salátem a tuňákovou pomazánkou

Oběd: Vařená quinoa s pečeným česnekem, květákem, růžičkovou kapustou a brokolicí, tahini dresink

Večeře: Grilovaná kuřecí prsa se zeleninou a jogurtovým dipem

grilovaná kuřecí prsa se zeleninou a jogurtovým dipem

Pestrým jídelníčkem si pojistíte dostatek všech důležitých minerálů, vitaminů i dalších důležitých živin. Proto jídla střídejte a užívejte si jejich rozličné chutě i vůně.

Přejeme dobrou chuť 🙂

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Andrea Hrečková

Nejsem kuchařka ani fotografka. Přesto vařím, peču a fotím s láskou a nadšením pro věc. Také věřím ve zdravotní benefity rostlinné stravy v její nejpřirozenější podobě. Mé recepty jsou čistě veganské, někdy raw i bezlepkové, vždy ale plné vitamínů, minerálů, zdravých tuků, komplexních sacharidů a plnohodnotných bílkovin.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Test na COVID, jednorázové rukavice, roušky a respirátory, jednorázové oděvy, obličejové štíty, dezinfekce na ruce, antibakteriální ubrousky, produkty za velkoobchodní ceny.

Zobrazit další slevové kupony →

reklama
Pošlete článek přátelům