Bezhladoveni.cz

S dýní proti obezitě

Rozmanitost druhů tykve je téměř nespočitatelná. Tykev obecná, latinsky Cucurbita pepo L., je jednoletá popínavá zahradní plodina. Tykev je plodovou zeleninou, pocházející z teplejších oblastí, proto je náročnější na slunce, tepotu a živiny.

reklama

Plodem tykví je bobule, která dosahuje nejrůznějších barev, lidově se nazývá dýně. Kvete od června do konce září a má velkou škálu využití.

Kde se s dýní setkáme?

Semena tykví se například používají ve farmaceutickém průmyslu pro svou hlavní obsahovou látku fytosterin kukurbitol. V léčitelství se cení v boji proti střevním parazitům.

V nutriční terapii se doporučuje jako vhodná alternativa k typickým přílohovým potravinám. Jedné porci, která představuje množství zhruba 150 g, odpovídá energetická hodnota pouze 120 kJ a jen 0,2 g tuku.

Glykemický index se zvyšuje při rozvaření dýně, stejně jak je tomu při vaření brambor. Dýně se řadí mezi zeleninu se středním glykemických indexem společně s bramborami, mrkví, červenou řepou a kukuřicí.

Glykemický index (GI) nám udává, jak moc se nám po požití potraviny zvedne hladina cukru v krvi. K hubnutí jsou výhodnější potraviny s nízkým až středním GI.

Co se energetické hodnoty dýňových semínek týká, 30 g semínek, což je přibližně jedna hrst, přijmeme energii 720 kJ, 9 g bílkovin, 2 g vlákniny, 50 mg vápníku a 2 mg železa. Semínka jsou bohatým zdrojem tuku, konkrétně zdravých polynenasycených mastných kyselin, které jsou pro tělo velmi důležité.

Neobsahuje ani gram cholesterolu a je dobrým zdrojem vitaminu A. Měla by se ale konzumovat střídmě.

Dýně v kuchyni

Dýně má v kuchyni široké využití. Semínka můžeme přidat do jogurtu, do müsli a zvýšit tím výživovou hodnotu, někdo je rád jí samostatně, třeba namísto svačiny.

Logicky semínka obalená v cukru apod. nám v hubnutí moc nepomohou, jsou to spíše návykové pochutiny, které je dobré si dát jednou za čas, když nám honí mlsná.

Za jeden z nejoblíbenějších druhů může být pro svou vůni a chuť považována velmi rozšířená japonská dýně „Hokkaido“. Obsahuje velké množství prospěšného karotenu, její slupka je měkká a nemusíme ji tedy loupat a navíc při skladování v chladném prostředí, vydrží až do jara.

Svou oblibu si v poslední době získává i dýně máslová. Jejich pěstování lze označit za nenáročné. Stačí je vysadit poblíž komponovacích hromad nebo přímo v kompostu a rostou jako z vody.

V české kuchyni dýně ještě zcela nenašla své místo, i když její zařazování do jídelníčku se mírně zvýšilo.

V Americe jsou některé druhy (např. dýně „Goliáš“) pro svou neutrální chuť přidávány do smoothies (zelenino-ovocných nápojů). V kombinaci s výraznějšími druhy ovoce a zeleniny si vůbec nekonkurují a nechají vyznít lahodnou chuť nápoje.

Dýňové polévky jsou asi nečastějším pokrmem z dýní. Její snadná příprava se v dnešní uspěchané době velmi oceňuje.

Dýně „na sladko“. Dýně se nezpracovává pouze do džemů a kompotů, své uplatnění najde i při pečení. Dýňový koláč je vynikajícím dezertem, který má daleko více co nabídnou, než klasická česká buchta. Pro porovnání porce dýňového koláče představuje asi 512 kJ, 0,9 g tuku, 0 g cholesterolu, 26 g sacharidů, 4 g bílkovin a 49 mg sodíku.

Klasický koláč má v jedné porci okolo 780 kJ, 5,2 g tuku, 67 mg cholesterolu, 31 g sacharidů, 5 g bílkovin a 72 mg sodíku. A toto je víceméně přehled základních živin. České buchty a bábovky nemají kromě prázdných kalorií příliš co nabídnout.

Dýně je nutričně výživná, může zpestřit náš jídelníček, jen jí dát šanci.  Z pohledu přijaté energie se právem hlásí o místo zdravé potraviny, ideální do redukčních a racionálních diet. V sezóně je vidíme na každém rohu a cena bývá příznivá.

Nyní již víme, že je škoda dužinu a semínka při vydlabávání Halloweenských dýní vyhazovat, daleko větší hodnotu mají na našem talíři!

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Nenechte si ujít

reklama
reklama