BezHladovění.cz

S dýní proti obezitě

Rozmanitost druhů tykve je téměř nespočitatelná. Tykev obecná, latinsky Cucurbita pepo L., je jednoletá popínavá zahradní plodina. Tykev je plodovou zeleninou, pocházející z teplejších oblastí, proto je náročnější na slunce, tepotu a živiny.

Plodem tykví je bobule, která dosahuje nejrůznějších barev, lidově se nazývá dýně. Kvete od června do konce září a má velkou škálu využití.

Kde se s dýní setkáme?

Semena tykví se například používají ve farmaceutickém průmyslu pro svou hlavní obsahovou látku fytosterin kukurbitol. V léčitelství se cení v boji proti střevním parazitům.

V nutriční terapii se doporučuje jako vhodná alternativa k typickým přílohovým potravinám. Jedné porci, která představuje množství zhruba 150 g, odpovídá energetická hodnota pouze 120 kJ a jen 0,2 g tuku.

Glykemický index se zvyšuje při rozvaření dýně, stejně jak je tomu při vaření brambor. Dýně se řadí mezi zeleninu se středním glykemických indexem společně s bramborami, mrkví, červenou řepou a kukuřicí.

Glykemický index (GI) nám udává, jak moc se nám po požití potraviny zvedne hladina cukru v krvi. K hubnutí jsou výhodnější potraviny s nízkým až středním GI.

Co se energetické hodnoty dýňových semínek týká, 30 g semínek, což je přibližně jedna hrst, přijmeme energii 720 kJ, 9 g bílkovin, 2 g vlákniny, 50 mg vápníku a 2 mg železa. Semínka jsou bohatým zdrojem tuku, konkrétně zdravých polynenasycených mastných kyselin, které jsou pro tělo velmi důležité.

Neobsahuje ani gram cholesterolu a je dobrým zdrojem vitaminu A. Měla by se ale konzumovat střídmě.

Dýně v kuchyni

Dýně má v kuchyni široké využití. Semínka můžeme přidat do jogurtu, do müsli a zvýšit tím výživovou hodnotu, někdo je rád jí samostatně, třeba namísto svačiny.

Logicky semínka obalená v cukru apod. nám v hubnutí moc nepomohou, jsou to spíše návykové pochutiny, které je dobré si dát jednou za čas, když nám honí mlsná.

Za jeden z nejoblíbenějších druhů může být pro svou vůni a chuť považována velmi rozšířená japonská dýně „Hokkaido“. Obsahuje velké množství prospěšného karotenu, její slupka je měkká a nemusíme ji tedy loupat a navíc při skladování v chladném prostředí, vydrží až do jara.

Svou oblibu si v poslední době získává i dýně máslová. Jejich pěstování lze označit za nenáročné. Stačí je vysadit poblíž komponovacích hromad nebo přímo v kompostu a rostou jako z vody.

V české kuchyni dýně ještě zcela nenašla své místo, i když její zařazování do jídelníčku se mírně zvýšilo.

V Americe jsou některé druhy (např. dýně „Goliáš“) pro svou neutrální chuť přidávány do smoothies (zelenino-ovocných nápojů). V kombinaci s výraznějšími druhy ovoce a zeleniny si vůbec nekonkurují a nechají vyznít lahodnou chuť nápoje.

Dýňové polévky jsou asi nečastějším pokrmem z dýní. Její snadná příprava se v dnešní uspěchané době velmi oceňuje.

Dýně „na sladko“. Dýně se nezpracovává pouze do džemů a kompotů, své uplatnění najde i při pečení. Dýňový koláč je vynikajícím dezertem, který má daleko více co nabídnou, než klasická česká buchta. Pro porovnání porce dýňového koláče představuje asi 512 kJ, 0,9 g tuku, 0 g cholesterolu, 26 g sacharidů, 4 g bílkovin a 49 mg sodíku.

Klasický koláč má v jedné porci okolo 780 kJ, 5,2 g tuku, 67 mg cholesterolu, 31 g sacharidů, 5 g bílkovin a 72 mg sodíku. A toto je víceméně přehled základních živin. České buchty a bábovky nemají kromě prázdných kalorií příliš co nabídnout.

Dýně je nutričně výživná, může zpestřit náš jídelníček, jen jí dát šanci.  Z pohledu přijaté energie se právem hlásí o místo zdravé potraviny, ideální do redukčních a racionálních diet. V sezóně je vidíme na každém rohu a cena bývá příznivá.

Nyní již víme, že je škoda dužinu a semínka při vydlabávání Halloweenských dýní vyhazovat, daleko větší hodnotu mají na našem talíři!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend