Jarní jídelníček: Detox? Spíš příležitost ulevit játrům či žlučníku

Měsíce se přehouply a kalendářní jaro je tady. To si beze sporu žádá i nějaké tipy, jak si na jaře „zaktualizovat“ náš jídelníček.

S příchodem jara pozoruji jednak skupinku lidí, kteří jaro milují. Jarní paprsky sluníčka v nich vyvolají pocity, jako by se znovu po zimě probudili k životu. S každým slunečným dnem jsou veselejší a nabitější energií. 

Opačným případem jsou lidé, kteří se po zimě cítí velmi unavení, pomalí a nedokáže je probudit ani pořádná dávka sluneční energie. 

Ať to máte tak či tak, vůbec není od věci si na jaře „zrevidovat“ svůj jídelníček a „dobít baterky“ pomocí výběru vhodných potravin.

Tipy na jarní restart pomocí úpravy jídelníčku

Podle tradiční čínské medicíny jsou měsíce březen a duben čas pro zaměření se na žlučník a játra. Především jim odlehčit a zbytečně je stravou nezatěžovat. 

Omezte potraviny, které mohou játrům ztěžovat jejich práci

Obecně vzato játra zatěžuje nadbytek tuků, přepálených tuků, alkoholu a syntetických přísad ve stravě. Také nesmím opomenout zmínit potravinářskou fruktózu

Například ve formě fruktózového sirupu, glukózo-fruktózového sirupu a kukuřičného sirupu, neboť tato forma sladidel může údajně přispívat k jaterní steatóze (ztukovatění jater).

Jídelníček odlehčete a udělejte ho lehce stravitelným

A protože je časté, že v zimě lidé přirozeně tíhnou k hutnějším a tučnějším pokrmům, které mohou mít tendence organismus zahřívat, na jaře naopak doporučuji jídelníček velmi odlehčit. Preferovat lehce stravitelné pokrmy.

Potraviny rostlinného původu

Doporučuji zaměřit se především na potraviny rostlinného původu – tedy na ovoce (především na jablka), zeleninu (hlavně tu sezónní – zelené saláty – hlávkový salát, špenát, ředkvičky, jarní cibulku, mrkev, brambory, brokolici, v květnu pak i chřest), celá obilná zrna (bulgur, kuskus, jáhly, quinou, pohanku), luštěniny (fazole, cizrnu, čočku belugu…), nesolené a nepražené ořechy a semínka (mandle, vlašské ořechy, lněná semínka, sezam, chia…) a bylinková pesta (z jarních bylinek a olivového oleje).

jarní restart

Živočišné potraviny

Co se týče živočišných potravin, zařazujte libová masa a ryby (drůbež z farem, sladkovodní ryby, mořské ryby) nebo vejce (v menším množství, například 1 až 2 ks denně). Pokud využíváte sladké, smetanové nebo vysokotučné mléčné výrobky, pak je doporučuji obměnit za kysané (s obsahem tuku do 3,5 %) – kefír, acidofilní mléko, podmáslí, zákys… a pro doplnění bílkovin i tvaroh (měkký polotučný nebo tvaroh tvrdý).

Omezte sůl a slané potraviny

Velmi žádoucí je omezit množství soli v pokrmech a potravinách. Jednak tím, že se zaměříte na snížení dosolování pokrmů, ale především bych eliminovala potraviny typu šunka, uzeniny, slané sýry, konzervované výrobky, balené pečivo, krekry, slané ryby apod. 

Přinést vám to může především to, že si odlehčíte snížením zadržené vody v organismu (v oblasti obličeje a dolních končetin).

Dochucovat se hodí petrželkou, pažitkou, mátou, koriandrem nebo medvědím česnekem. Medvědí česnek je velmi výrazný, a proto vám pokrmy skvěle dochutí. Růst začíná už kolem půlky března, někdy i dříve.

Snižte tuky ve stravě, především ty živočišné

Stejně tak je více než vhodné zaměřit se na snížení tuků ve stravě, především těch živočišných (právě kvůli podpoře činnosti žlučníku a jater). To znamená eliminovat tučná masa, uzeniny, smetanové mléčné výrobky, tučné sýry, omáčky, smažená jídla, majonézu, dresinky, máslo, dorty apod.

Odlehčená jídla můžete naopak obohatit a dozdobit klíčky (vojtěškou, mungo fazolemi, řeřichou), ale také jarními květy – pampeliškovými a sedmikráskovými květy, které můžete přidat do zeleninových salátů.

Zařadit lze i čerstvé ovocné/zeleninové šťávy

Osobně mě velmi táhne k tomu na jaře zařazovat ovocné, zeleninové a ovocno-zeleninové šťávy. Buďto můžete vyzkoušet zařadit je jako já každý den nalačno (min. 60 minut před snídaní), nebo pokud se na to cítíte, táhne vás to a nemáte zdravotní kontraindikace, pak můžete vyzkoušet i několikadenní „šťávičkový“ půst. 

Například na 3 dny zařadit jen ovocné, zeleninové nebo ovocno-zeleninové čerstvé šťávy. Znovu ale upozorňuji, že zde nesmí být zdravotní kontraindikace, a proto bych každou formu půstu doporučila probrat se svým praktickým lékařem, který vám to buď posvětí nebo nedoporučí.

Ze surovin vhodných k tvorbě čerstvých fresh džusů doporučuji na jaře především jablka, salátovou okurku, řapíkatý celer a čerstvý špenát, nejideálněji vše v bio kvalitě. 

Jak již bylo zmíněno, na jaře se může hodit zaměřit se na játra a žlučník. Osobně mám na sobě vyzkoušeno, že sklenička čerstvé šťávy (cca 0,3 l vypité nalačno) z odšťavněného řapíkatého celeru s jablkem a salátovou okurkou je neskutečné tonikum na zažívání. Další „peckou“ je čerstvě vymačkaná šťáva z citronu, zázvoru a mrkve.

Podpora pitného režimu

Zásadní je zavlažit tělo nesycenou neslazenou vodou (30/40 ml na 1 kg tělesné hmotnosti). Doporučila bych i alkoholový a kávový půst a namísto toho bych doporučila zařadit zelený čaj, čaj matcha a v neposlední řadě i bylinné čaje. Ty si můžeme dopřát 2 až 3× denně. Jarní stálicí je kopřiva.

jarní detox

Jarní kúra z kopřivy dvoudomé

Najděte si v přírodě místo, kde rostou kopřivy dál od silnice nebo jiných forem chemického znečištění. Pomocí gumových rukavic nasbírejte každý den 3 hrsti čerstvých kopřiv. Na každý šálek budete potřebovat jednu hrst čerstvých a omytých kopřiv, které zalijte vroucí vodou. Nechte louhovat minimálně 15 minut. Denně si připravte 2 až 3 takové šálky a kúru držte jeden měsíc.

Na jaře je čas i na ostropestřec mariánský

Rostlinou, která se nejvíce spojuje s příznivými účinky na játra, je ostropestřec mariánský. Pořídit ho můžete v celé formě v podobě semínek, které se dají rozžvýkat nebo ve formě drtě, kterou můžete vmíchat do pokrmů. Jinou formou je tinktura (kapky) nebo si z něj můžete připravovat čaj.

Jaro je obecně spojené se zelenou barvou

Osobně mám na jaře tendence v jídelníčku sázet na zelenou barvu. Ať již v podobě volení zelených druhů zeleniny, ale i ve formě zařazení řas typu chlorella, spirulina, řasa dulse, wakame, nori nebo i zařazení zeleného ječmene. Je vidět, že tělo potřebuje na jaře zvláštní péči a řádně dovyživit mikronutrienty v koncentrovanější formě.

Poznámka: na zelené potraviny naopak pozor, pokud si ředíte krev lékem typu Warfarin, kde jsou zelené potraviny naopak kontraindikovány.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Dietní jídelníček plný jarních sezónních surovin

Závěrem: Jarní jídelníček má být lehký, ale hodnotný

  • Nezapomeňte, že i když svůj jídelníček na jaře odlehčíte, neznamená to, že bude významně energeticky nebo živinově chudý. Dbejte na pestrost, sytivost a energetickou dostatečnost vašeho stravování, abyste si „baterky“ dobili, ale ne ještě více vybili. 
  • Všechna opatření ve stravě byste měli zařazovat s radostí a lehkostí, nikoliv na sílu, „z musu“ nebo zarputilosti. Jinak to může tělu být spíše ke škodě než užitku.
 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

Martina Rusňáková Korejčková

Martina Rusňáková Korejčková

Nechte si ode mne sestavit jídelníček na míru z pohodlí vašeho domova. Více informací.

Jsem nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe: pomocí konzultací stravování, jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené a celkového poradenství v životním stylu. V samotném srdci Plzně vedu svoji výživovou poradnu již řadu let. Také s radostí píšu články o stravování a přednáším na témata z oblasti životního stylu a zdraví.