BezHladovění.cz

Guarana a vedlejší účinky

Výtažky z guarany, rostliny původem z Jižní Ameriky, se již mnoho let využívají jako přírodní prostředky, které napomáhají povzbudit naše tělo podobně jako třeba káva.

Ne vždy ale přináší jen užitek. Přečtěte si přehled těch největších rizik.

Rozdíl guarana vs. káva

Semena guarany obsahují až 2× více kofeinu než káva. Navíc díky dalším stimulantům z řad alkaloidů vydrží účinkovat až 2× déle.

Nikdy to proto nesmíme přehnat a užít velkou dávku naráz. Plody guarany ale obsahují i řadu vitamínů a minerálních látek, které přispívají k celkové psychické pohodě.

Když to s guaranou přeženeme, místo dobré nálady a povzbuzení se můžeme setkat s naprosto jinými – vedlejšími účinky.

guarana vs. káva

Kdy si dát na guaranu pozor?

Pokud berete nějaké léky

Jestliže užíváte dlouhodobě nějaké léky, raději se poraďte s lékařem, než začnete guaranu užívat. I když se jedná o přírodní produkt, hrozí tu nebezpečí, že bude negativně interagovat s vašimi léky a vy si místo pozitivních účinků přivodíte spíše problémy.

Trpíte nespavostí? Guaranu vynechte.

Jelikož tento doplněk stravy působí především jako nabuzovač a stimulant, rozmyslete si jeho konzumaci, zvláště pokud trpíte nespavostí.

Ráno moudřejší večera

Ze stejného důvodu bychom si měli dávat pozor i na to, kdy guaranu konzumujeme. V pozdějších odpoledních a večerních hodinách by nám mohla být spíše ke škodě, proto si ji dopřávejte nejlépe ráno.

Nedávejte ji dětem

Stejně tak jako kofein, ani guaranu nedávejte dětem. Mohla by způsobit hyperaktivitu, nesoustředěnost, roztěkanost a další, někdy i nebezpečnější komplikace.

Dodržujte doporučené dávkování guarany

Přestože se jedná o volně prodejný doplněk stravy, i zde hrozí nebezpečí předávkování. Vysoké množství guarany může u některých lidí způsobit bušení srdce, nevolnost, podrážděnost, neklid, bolesti hlavy adokonce i křečové stavy.

Vždy dodržujte doporučené denní dávkování!

guarana - dávkování

Denní dávku raději zvyšujte postupně

Pokud jste guaranu ještě nikdy neužívali a nejste si jisti, jaký vliv na vás bude mít, raději začínejte s dávkováním postupně. Účinky se obvykle dostaví nejdříve za hodinu, proto nikdy neužívejte větší množství guarany naráz.

Jelikož může mít guarana na odlišné jedince různé účinky, přesné dávkování neexistuje (uvádí se, že k předávkování dochází po požití „asi“ 20g koncentrovaného prášku).

Mějte prosím vždy na mysli, že vše je pouze doporučením a každý si musí sám vysledovat, jaké množství bude mít pozitivní stimulační vliv.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.