BezHladovění.cz

Dieta při mononukleóze

Mononukleóza se řadí mezi virová onemocnění, která zpravidla postihují játra. Postižení organismu infekcí může být různého stupně, proto je nutné dietní opatření individuálně přizpůsobit pacientovi.

Podstata diety při mononukleóze

Podstatou diety při mononukleóze je v podstatě zdravá strava, dříve byla doporučována striktní jaterní dieta, ale dnes už se od těchto opatření spíše upouští. Při infekční mononukleóze je potřeba se vyhýbat zvýšenému přísunu tuků a upravovat pokrmy co možná nejšetrnějším způsobem.

Vynechat bychom tak měli smažení, grilování i pečení na tuku a jídla raději vařit ve vodě, páře či konvektomatu. Úplným tabu při léčbě infekční mononukleózy je alkohol, kterému bychom se měli vyhýbat alespoň dalšího půl roku.

Uvedené informace neslouží jako zdravotní doporučení. Váš zdravotní stav a úpravu stravy konzultujte se svým lékařem nebo nutričním terapeutem.

Přečtěte si: Jak správně vybrat výživového poradce

Povolené potraviny

  • Zelenina
  • Ovoce
  • Libové maso
  • Ryby
  • Celozrnné obiloviny a výrobky z nich
  • Brambory
  • Luštěniny
  • Ořechy a semínka ( Přiměřeně! Obsahují vysoké množství tuku.)

Zakázané potraviny

  • Alkohol
  • Tučné živočišné produkty
  • Smažená jídla
  • Ostré koření

Jídelníček na 1 den

Snídaně: Ovesná kaše s meruňkami, čaj

Svačina: Celozrnný chléb s žervé, plátek libové šunky, okurka

Oběd: Treska pečená na sucho, brambory vařené v páře, zelenina

Svačina: Kefírové nízkotučné mléko

Večeře: Kuskus s rajčaty, cuketou a nízkotučným sýrem

Recept na dietní cuketové lasagne

Připravte si

  • Cuketu
  • Rajčata
  • Mozzarellu light
  • Olivy
  • Těstoviny na lasagne
  • 2-3 plechovky loupaných rajčat
  • Sůl, pepř, oregano
  • Řepkový olej

Postup

  1. Cuketu a rajčata nakrájejte na kolečka. Rajčata z plechovky okořeňte dle chuti solí, pepřem a oreganem.
  2. Do mísy lehce vymazané olejem postupně klaďte těstoviny, potom cuketu, rajčata, rajčata z konzervy, mozzarellu a navrch olivy.
  3. Tento postup opakujte, dokud vám nedojdou suroviny a poté dejte na cca 35 minut zapéct do trouby vyhřáté na 185 stupňů.
  4. Hotovo, dobrou chuť!

Výhody této diety

  • Výběr zdravých jídel
  • Nízký obsah nezdravých tuků v dietě
  • Pravidelná strava (nutno jíst 3-5 krát denně malé porce)
  • Absence alkoholu
  • Zdravý způsob vaření
  • Redukce nadbytečných kilogramů
  • Učení se zdravému způsobu života

Nevýhody této diety

  • Omezení výběru jídel
  • Někdy nutná oddělená příprava jídel než u zbytku rodiny
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend