BezHladovění.cz

Ryby – nedílná součást zdravého jídelníčku

Vzpomínáte si na časy, kdy jste s nechutí v obličeji polykali každý den rybí tuk na lžičce a nemohli jste si zaboha představit, co je na rybách tak ukrutně zdravého?

Již naše babičky totiž věděly, že ryby jsou nedílnou součástí zdravého životního stylu a že v rybím mase se skrývají zázračné látky, které se bohužel dají nahradit jen ztěžka.

Pokud tedy rybám příliš neholdujete, možná si po přečtení tohoto článku uvědomíte pár skutečností ohledně jejich přínosu pro naše zdraví a případně přehodnotíte jejich zařazení do vašeho dosavadního jídelníčku.

I ryb a mořských plodů je totiž na trhu spousta druhů a najdete mezi nimi i takové, které typickou rybí chuť téměř postrádají, a přesto jsou velmi prospěšné.

Rybičky, rybičky, rybáři jedou

Nevadí vám ryby, nebo vám dokonce chutnají, ale v jídelníčku se vám objeví maximálně v podobě kapra na Vánoce, nebo v létě na exotické dovolené?

Je celkem přirozené, že Česká republika jako vnitrozemský stát je v konzumaci ryb na spodnějších příčkách všech výzkumů, ale s dnešními možnostmi dovozu potravin téměř odkudkoli bychom to mohli jednoduše zvrátit. Ryby jsou dnes totiž velmi dobře dostupné – a to i cenově.

Přímořské státy, které holdují konzumací ryb ve velkém, totiž mají v mnoha případech nižší riziko vzniku kardiovaskulárních chorob, obezity, cukrovky či mrtvice a celkově pevnější zdraví co se civilizačních chorob týče. Proč tomu tak je?

Nejlepší volba

Rybí maso můžeme s klidem označit jako jedno z nejzdravějších a nutričně nejvhodnějších, pokud ho porovnáváme třeba s masem hospodářských zvířat.

Samozřejmě i v souvislosti s rybím masem se občas objevují pochybnosti, ke kterým nás vedou zejména znečistění oceánu či kontaminace těžkými kovy, ale spousta studií ukázala, že benefity konzumace rybího masa vysoko převažují nad jeho nepříznivými vlivy.

Tučné a přesto zdravé

Ryby jsou nejlepším zdrojem polynenasycených omega 3 kyselin, EPA (kyselina eikosapentaenová), DHA (kyselina dokosahexanová) a významným zdrojem jódu.

Omega 3 kyseliny nám pomáhají například snižovat špatný LDL cholesterol, který v mnoha případech zvyšuje riziko náhlého infarktu či srdečních chorob, způsobených kornatěním tepen.

Také nám pomáhají snižovat krevní tlak, udržovat štíhlou linii a díky vitaminu B12 a aminokyselině zvané tryptofan, která se v našem mozku mění na serotonin, dokonce přispívají k udržování dobré nálady.

Při zvýšené potřebě příjmu polynenasycených mastných kyselin volte ryby mořské a tučnější, vhodný bude například losos, makrela nebo tuňák.

Bát se jich nemusíte ani při dietě, v konzumaci zdravého tuku není nutné se tolik omezovat, vyhýbejte se ovšem vyuzeným a smaženým variantám.

Výborný zdroj bílkovin

Ryby obsahují i velké množství bílkovin společně se zastoupením všech esenciálních aminokyselin – tedy takových, které si naše tělo samo nesyntetizuje, ale nutně je potřebujeme pro obnovu a regeneraci všech tkání v našem těle.

Navíc je rybí maso velmi dobře stravitelné a neobsahuje téměř žádný cholesterol. Pokud tedy preferujete ryby jako zdroj esenciálních aminokyselin, můžete zvolit rybu méně tučnou, například tresku či pstruha, kterého navíc najdete i ve sladkých vodách u nás.

Na štítnou žlázu

Dalším obrovským plusem ryb je vysoký obsah jódu. Jód je důležitý pro správnou funkci štítné žlázy, která produkuje významné hormony regulující látkovou výměnu, srdeční tep i správnou činnost mozku.

Vitaminová bomba

Ryby obsahují rovněž vysoké procento minerálů, stopových prvků a vitaminů A, B a D.

Vitamin A nám pomáhá předcházet vzniku očních chorob, vitamin D, kterého máme díky nedostatečné syntéze při pobytu na slunci málo, je nezbytný pro správný vývoj našich kostí.

Ryby také zmírňují riziko kožních chorob, kam patří například lupénka či tolik nepříjemné ekzémy.

Zkuste mořské plody

Pokud spíše než rybám holdujete jiným mořským potvorám, jako jsou krevety, škeble, krabi, slávky nebo ústřice, rozhodně s jejich zařazením do vašeho jídelníčku neuděláte chybu.

Sice neobsahují tak velké množství zdravých tuků, ale naopak jejich maso srší obrovským množstvím bílkovin a minerálů. Zinek, obsažený v ústřicích, vám pomůže posílit imunitu, zlepšuje kvalitu pleti i vlasů a dokonce prý působí jako afrodiziakum.

Dále obsahují stopový prvek selen, který je schopný vázat a tak pomáhat vylučovat z našeho organismu toxické látky.

Dopřávejte si je pravidelně

Zkuste zařadit ryby do jídelníčku alespoň 2-3 krát týdně, snížíte tak riziko srdečních obtíží až o 30 procent.

Nebojte se, pokud neseženete ryby čerstvé, což je samozřejmě nejlepší volbou, ale ne vždy možné, můžete si dopřát ryby mražené či konzervované. I takové druhy stále obsahují výše zmíněné přínosné látky a i po nich vaše tělo doslova zajásá blahem.

Pokud jste v redukčním režimu, dávejte si pouze pozor na způsob jejich přípravy a spíše než uzeným či smaženým rybám, dejte přednost pečení či vaření v páře.

Ryby jsou díky nízkému obsahu kolagenu také velmi rychlé na přípravu, a proto ušetříte i spoustu času. Zdravé a rychlé jídlo, není to perfektní kombinace?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama