BezHladovění.cz

Jak odolat všemu, co je nezdravé?

Také vás neustále honí mlsná? Jak se překonat a odolat chuti na všechno, co je nezdravé a příliš kalorické?

Není vůbec jednoduché naučit se jíst zdravě. Protože jak jistě všichni víme, ta nejchutnější jídla bývají také nejméně zdravá.

Proč děti tolik milují čokoládu, smažená jídla a hranolky s tatarkou? My dospělí to máme podobné, když vám dá někdo vybrat mezi zeleninovým salátem a „smažákem“, co si zvolíte?

Nejdůležitější je najít si na „zdravém“ jídle to dobré. Vždyť lze vařit chutně také ze zdravých surovin.

Na to velmi rychle přijdou lidé, kteří ze zdravotních důvodů musí držet dietu. Dáme vám určitou inspiraci.

Nejprve se najezte, poté si dejte „odměnu“

Malým dětem vždy říkáme, že když snědí oběd, dostanou něco sladkého za odměnu. My dospělí často děláme pravý opak, dáme si tabulku čokolády ještě před obědem, protože na ní zrovna máme chuť.

Pro začátek tedy zkuste to samé, nejprve se najezte, poté si dejte něco malého, ale opravdu jen jeden malý kousek čokolády. Dávejte přednost kvalitním potravinám a sladké a tučné si dopřávejte pouze výjimečně.

A s tím souvisí další „hřích“, když se mylně domníváme, že sladkým nahradíme běžné jídlo. Například když si dáte místo večeře sušenku, máte pocit, že jste své tělo „ošidili“, ale tak to vůbec není.

Sušenka nedodá organismu potřebné živiny, naopak vám rozhodí hladinu krevního cukru. Brzy budete pociťovat opět hlad, takže si pravděpodobně ještě před spaním půjdete něco sníst.

Zkuste postupně nahrazovat nezdravé jídlo za zdravé

Pokud jste byli zvyklí dávat si k večeři uzeniny, tučné sýry, k obědu smažená či sladká jídla, pak je téměř nemožné to ze dne na den změnit.

Dávat si nereálné cíle je slepá ulička. Jděte chytře. Najděte si recepty na zdravá jídla a zkuste si dát jedno zdravé jídlo denně, například bílý jogurt s müssli k svačině, sušenky nahrazovat ovocem, místo večeře si dát občas salát s grilovaným kuřecím masem.

Bílé pečivo postupně vyměňte za celozrnné. Majonézové pomazánky omezte a raději zvolte jogurtový základ.

Stačí pomalu a nenuceně vymýšlet nová jídla, u kterých zjistíte, že jsou vlastně dobrá.

Zabavte se

Zní to možná jako klišé, ale nejvíce mlsáme tehdy, když se nudíme. Brambůrky tolik chutnají večer u televize, zmrzlinu si také většinou dopřejeme, když jsme doma a nemáme do čeho „píchnout“.

Zkuste si obohatit svůj každodenní program, vyrazte do přírody, začněte chodit běhat, najděte si koníček, který vás bude bavit. Nebudete mít čas myslet na jídlo.

Zapojte do toho celou rodinu

Jestliže se rozhodnete stravovat se zdravěji, zkuste do toho zapojit celou rodinu. Ta by vás naopak měla podpořit. Vždy jde všechno lépe, pokud na to nejsme sami.

Jestliže se zapojí celá rodina, vše půjde mnohem jednodušší cestou, než když na to budete sami.

Nepočítejte kalorie

Odborníci se shodují na tom, že největší dietní chybou je počítání kalorií. Většina lidí si myslí, že když bude hlídat počet kalorií v potravinách, zhubnou. Opak bývá obvykle pravdou. Tato cesta není šťastná.

Udělejte si týdenní jídelníček, rozmyslete si předem, co budete vařit. Podle toho si zařiďte také velké nákupy, které pravidelně děláte. Dejte přednost ovoci a zelenině, celozrnným výrobkům, drůbežímu masu a netučným jogurtům.

Nekupujte sladkosti

Vyzkoušejte jednoduchý recept, přestaňte kupovat sladkosti, chipsy a podobné nezdravé pochutiny. Když je mít doma nebudete, logicky je nemůžete ani jíst.

Jakmile vás večer chytne mlsná, zkuste například sušené ovoce nebo oříšky (nesolené a nepražené). Vše se dá nahradit něčím zdravějším, budete však potřebovat silnou vůli.

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama