Nový rok očima psycholožky: Laskavě nejen na hubnutí, ale do života vůbec

Napadají vás myšlenky typu, až dojím cukroví, vrhnu se do hubnutí, najedu na přísnou dietu, musím nutně zhubnout co nejrychleji kila, která jsem nabral/a? Napadají vás slova už nikdy více, netknu se sladkého, každý den… udělám třeba 100 dřepů? Necháte promlouvat naplno svého vnitřního kritika a říkáte si až hrubá slova, která byste si nikomu jinému nedovolili říct? Zjistěte, co s tím, díky psycholožce a odbornici na výživu Ivě Málkové.

Udělejte v roce 2022 změnu a pokuste se naslouchat spíše než hubnoucím guru svému tělu a duši a buďte k sobě laskavější. Chovejte se k sobě tak, jako se chováte k nejlepší kamarádce, kamarádovi či k nemocnému dítěti.

Zkuste namísto razantních změn přijmout sami sebe

Pokuste se nebrat mechanicky doporučení zvnějšku, ale nalaďte se spíše na své potřeby. Mluvíme o tzv. vnitřní moudrosti. Vaše tělo, a to je to nejcennější co máte, vaši snahu ocení. Nebuďte nejistí z toho, že čím více se o zdravý život budete zajímat, tím více názorů vás bude obklopovat. Vyberte si ten, který je vám blízký a který vás bude po malých krůčcích posouvat k naplnění vašich životních hodnot: např. že si zvýšíte kondici a budete stačit rodině na výletech apod.

Nežijte jen pro druhé na úkor svých potřeb

Mnozí z nás mají pocit, že musí dělat to nejlepší pro okolí, např. obětovat se rodině, ale na sebe nehledí. V našich kurzech zdravého hubnutí si to lidé často uvědomují, ale zpočátku si toho všímají spíše na druhých. Pak si to často vztáhnou i na sebe a lépe přijmou, že na čas investovaný do své osoby nelze nahlížet jako na sobeckost.


Kurz zdravého hubnutí, autor fotografie: STOB

Najděte si čas na odpočinek

Unavený člověk touží po sladkém a tučném. Buďte k sobě laskaví, vyhraďte si každý den čas pro malé nicnedělání a užijte si ho. Pouštějte se do činností, které vás těší, jako je například tanec, procházka, gurmánství apod. Máte právo užít si jakoukoliv činnost bez ohledu na tvar a velikost svého těla.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Psycholožka Iva Málková: Když se cítíme neatraktivní, vnímá nás stejně i okolí

Nezapomínejte ani na dobrý spánek. Spánková deprivace je typem chronického stresu a je dokázáno, že koreluje s vyšším výskytem obezity. Zatím se dobrý spánek podceňuje, přestože je stejně důležitý jako vhodné jídlo nebo optimální pohyb. Ve spánku dochází mimo jiné i k regeneraci mysli a těla.

Co takhle pohybem k vyplavení endorfinů?

Někomu vyhovuje pohyb mírný a uklidňující, všímavá procházka o samotě v přírodě, jóga, tai-či a podobná cvičení. Někdo potřebuje pohyb akčnější, doslova se „vybít“, pak přijde na řadu aerobní pohyb nebo těžké činky. Pokud spojíte pohyb s pobytem venku, je velká pravděpodobnost, že vás to rozradostní, protože se vám kombinují endorfiny z pohybu se serotoninem ze světla. Zakuste, že pobyt v přírodě je pro vás jednou z nejsnadnějších a nejblahodárnějších aktivit. Pobývejte co nejvíce venku, světlo přispívá k dobré náladě. Intenzita světla je zde i při zamračené obloze mnohonásobně vyšší, než když jste zalezlí v superosvětlené místnosti. Uklidňující jsou také vodní plochy.


Jóga v přírodě, autor fotografie: STOB

Každý krok zejména venku přispívá k dobrému bytí.

Pokud jste gaučový typ a výměna bytu za přírodu je zatím příliš velké vykročení z komfortní zóny, zkuste alespoň tzv. pohybové svačinky. To znamená, že nenecháte úpět své tělo celý den ve strnulé pozici u počítače. Pokuste se aspoň jednou za hodinu odpoutat od toho, co po vás chce okolí, a přerušte plnění úkolů, které se na vás valí. Většinou reagujete na své vnitřní potřeby, až když volá tělo o pomoc tím, že vám to dá razantně najevo nějakou nemocí.

Této fázi předchází spousta signálů, které však díky nelaskavosti k sobě přebijete zdánlivě nutnými povinnostmi nebo péčí o druhé. Zkuste se zastavit a vnímat své tělo. A třeba zjistíte nejen to, že máte hlad a žízeň, ale pocítíte také strnulý krk a namožené rameno. Protáhněte se, prodýchejte bolavé místo a vyhovte potřebám svého těla. Zatelefonujte někomu a choďte přitom, dojděte za kolegou do jiného patra, pokud můžete, udělejte si pár cviků vleže. Využívejte při práci i jiné polohy, seďte na fitbalu, stůjte, pracovní schůzky realizujte při chůzi v přírodě.


Chůze v přírodě, autor fotografie: STOB

Vnitřní kritik

Zaposlouchejte se do toho, co vám říká váš vnitřní kritik. Často si tato slova říkáte, aniž byste si je plně uvědomovali. Je to stejné jako s bezmyšlenkovitým automatickým jedením. Do hlavy naskakují slova typu „jsi hrozná, dala sis předsevzetí, že se netkneš sladkého a už po 14 dnech sis vzala jeden kousek, jsi nemožná, zase jsi selhala, jsi bez vůle, líná, k ničemu“. Myšlenky ovlivňují emoce, které jsou po těchto obviňujících slovech zákonitě silně negativní. A řetězec myšlenka – emoce – chování má za následek, že se přestanete kontrolovat úplně, přejídáte se několik dní a síla vnitřního kritika roste do doby, než začnete zase držet dietu.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Jak se nestát obětí diet díky všímavosti neboli mindfulness

Naučte se být k sobě laskaví

Pokuste se vnitřního kritika přeměnit v laskavého přítele. Když se vám derou do hlavy samá negativní hodnocení, zkuste je přebít milými slovy. Inspirujte se tím, co byste v této situaci řekli nejlepší kamarádce nebo dítěti, kterému se něco nepovedlo. Třeba i malému dítěti, které se učí chodit, ale po každém kroku upadne a vy ho spontánně povzbuzujete, aby to zkoušelo znovu a znovu. Když vám nejde umlčet svého kritika, vzpomeňte si, kdy vás někdo pochválil. Nemuselo to být ani slovně, třeba jen uznalým pokývnutím. Uvědomte si také, v čem jste dobří vy sami a co se vám v poslední době povedlo. Nemusí to být nic světoborného. Je důležité nevěnovat se jen tomu, co nezvládáte (ať už skutečně nebo domněle), ale také tomu, v čem jste dobří. Protože tohle máte často tendenci brát jako samozřejmost a přehlížet to.

Pokuste se též myslet na něco roztomilého. Co vás rozněžňuje – třeba si představte zvířecího miláčka, děti. Pak si představte blízkého člověka, kterého máte opravdu rádi a je vám s ním dobře. A potom se přesuňte zase k sobě a zkuste zažít stejný pocit laskavosti jako k blízkému člověku. Když se vám něco nepovede, pokuste se nenechat rozvíjet negativní myšlenky, co jste mohli udělat lépe, ale myšlenky bez hodnocení sledujte. Maximálně si můžete zhodnotit situaci slovy: No a co? Když nejde o život, jde o …

A třeba se vám povede v té chvíli rozvinout laskavost nejen k sobě, ale i k lidem, s kterými nejste naladěni na stejnou vlnu a kteří třeba přispěli k vašemu rozladění. Přijmete, že se k vám nechovají schválně špatně, ale to, že nejsou v životě spokojení, se pak odráží i v tom, že se chovají jinak, než byste očekávali a chtěli. A tak trénujte laskavost nejen k sobě, ale i k druhým.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Recenze knihy Váhy života: Laskavý rozhovor s Ivou Málkovou nejen o hubnutí s rozumem

Laskavost se vrací jako bumerang

Možná, že jste si právě o Vánocích ověřili, že když jste potěšili druhého třeba i drobným dárkem, je to stejná (ne-li větší) radost, než když dal někdo dárek vám. Obdarování někoho vám někdy přinese více pozitivních a silnějších emocí, než když jste obdarováni vy. I proto jsou skupinové kurzy zdravého hubnutí tak efektivní a lidem je v nich dobře. Pocit podpory při hubnutí dává nejen lektor, ale i účastníci kurzu jsou si navzájem oporou a předávání laskavé podpory druhým je blahodárné i pro ně samotné.


Skupinový kurz zdravého hubnutí, autor fotografie: STOB

Shrnutí: Začněte hned teď

Zamyslete se: Co laskavého pro sebe mohu udělat právě teď? Udělejte to. Klidně požádejte i druhé, aby vám v tom pomohli.

TIP: Chcete se o laskavém hubnutí dozvědět více? Přijďte na konferenci Žít a hubnout pro zdraví 5. března 2022, kterou pořádá STOB při příležitosti Jarního dne zdraví v rámci Světového dne obezity. Navštívíte přednášky odborníků zaměřené na prevenci civilizačních chorob a získáte cennou motivaci a spoustu tipů, jak zlepšit svůj jídelníček, pohyb i psychiku. Více informací najdete na www.stob.cz.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

Zlepšete kvalitu života přátelům a rodině. Sdílejte s nimi článek. Děkujeme.

[mv_grow_share]
Odborníci ze STOBu

Odborníci ze STOBu

Metodika STOBu (STop OBezitě) vychází z psychoterapeutického přístupu kognitivně behaviorální terapie. Neřeší při hubnutí jen výživu, ale i psychiku a pohyb. Posláním a cílem společnosti je pomoci klientům dosáhnout dlouhodobě udržitelné změny životního stylu a radosti z ní.

Nenechte si ujít