reklama
eshop-zlevneni-proteinoveho-chleba-0519-cz-1558426415.jpg
BezHladovění.cz

Jídelníček na podporu slinivky břišní

Pacientů se zánětem slinivky břišní rok od roku přibývá. Na vině bývá špatná životospráva, nadměrná konzumace alkoholu, stres, fyzické i psychické přetížení, infekce, tvorba žlučníkového kamene či dlouhodobé užívání některých léků. Jak má vypadat správná dieta?

Projevy zánětu slinivky břišní

Slinivka břišní je malý, nepárový orgán produkující hormony inzulin a glukagon, ale také enzymy lipázu, amylázu a proteázu mající na starost štěpení bílkovin, tuků a cukrů.

Zánět slinivky břišní neboli pankreatitida je onemocnění, při kterém je porušena produkce enzymů. Může mít podobu akutní i chronickou, s typickými doprovodnými příznaky.

Mezi nejčastější projevy zánětu patří pocit plnosti při jídle a bolesti břicha bezprostředně po něm, změna zabarvení stolice, úbytek na váze, plynatost či pocit na zvracení.

Prevence jako nejlepší lék

Nečekejte, až vás zánět dožene. Předejděte mu zdravou stravou bohatou na kvalitní bílkoviny, vitamíny, minerály a antioxidanty.

Server HealthLine.com doporučuje dietu nízkým obsahem živočišných tuků a bez alkoholu. Pomáhá jako prevence i podpůrná léčba.

Jídelníček pro zdravou slinivku

Pondělí

Snídaně: Rýžová kaše s višněmi a kostičkou hořké čokolády, ovocný čaj

Svačina: 2 mandarinky

Oběd: Dušený pstruh na másle s bramborovou kaší a zeleninou na páře

Svačina: Kefír

Večeře: Vařená čočka s vejcem

Úterý

Snídaně: Žitný chléb s libovou kuřecí šunkou, jablko, bylinkový čaj

Svačina: Meruňkový kompot

Oběd: Kuřecí rizoto sypané nízkotučným sýrem

Svačina: Acidofilní mléko

Večeře: Zeleninové ratatouille

Středa

Snídaně: Ovesné vločky s rýžovým mlékem a banánem, ovocný čaj

Svačina: Pomeranč

Oběd: Pšeničná tortilla plněná fazolovo-zeleninovou směsí

Svačina: Nízkotučný bílý jogurt

Večeře: Dušené krůtí prso na salátu z červené řepy

Čtvrtek

Snídaně: Žitný chléb s meruňkovou marmeládou, bylinkový čaj

Svačina: Jablko

Oběd: Pomalu pečená vepřová panenka na bylinkách, brambory vařené ve slupce

Svačina: Kefír

Večeře: Zeleninový salát s těstovinami

Pátek

Snídaně: Palačinky s nízkotučným tvarohem a třešňovým kompotem, ovocný čaj

Svačina: Banán

Oběd: Dušené hovězí zadní s mrkví, vařené brambory

Svačina: Acidofilní mléko

Večeře: Krupicová polévka se zeleninou

Sobota

Snídaně: Žitný chléb s libovou krůtí šunkou, hrst cherry rajčátek, bylinkový čaj

Svačina: Pomeranč

Oběd: Pečená kuřecí prsa s rýží a kořenovou zeleninou

Svačina: Nízkotučný bílý jogurt

Večeře: Grilovaný tuňák se zeleninou

Neděle

Snídaně: Meruňkové muffiny, ovocný čaj

Svačina: Jablko

Oběd: Šunkofleky s libovou krůtí šunkou

Svačina: Kefír

Večeře: Zeleninový salát s cizrnou a vařeným vejcem

Přejeme dobrou chuť a radost ze zdravého těla 🙂

TIP: Vyzkoušejte další tipy na dietu proti zánětu slinivky břišní.

Mgr. Andrea Hrečková

Mgr. Andrea Hrečková

Nejsem kuchařka ani fotografka. Přesto vařím, peču a fotím s láskou a nadšením pro věc. Také věřím ve zdravotní benefity rostlinné stravy v její nejpřirozenější podobě. Mé recepty jsou čistě veganské, někdy raw i bezlepkové, vždy ale plné vitamínů, minerálů, zdravých tuků, komplexních sacharidů a plnohodnotných bílkovin.

reklama