BezHladovění.cz

Výživová poradkyně Martina Jandová: Neexistuje nezdravé jídlo, jen nezdravé množství

Osobní problémy s váhou dovedly Martinu k milované profesi výživové poradkyně. Na kontě má přes 580 spokojených klientů a 7 let praxe. Pár dobrých rad teď přináší i vám.

Obsah článku:

Jeden ze sloganů, které používáte, zní: „Zhubněte s Martinou bez mučení dietou“. Opravdu neexistuje žádná dieta, která by aspoň trochu fungovala?

Dá se říct, že funguje každá dieta. Když jsme v kalorickém deficitu, tak hubneme. Ale otázka je, jak dlouho si váhu po skončení udržíme a zda si nějakou nesmyslnou dietou nepoškodíme zdraví.

A vy osobně? Zkusila jste někdy nějaké diety typu banánová apod.?

Když mi bylo asi 13 let, trápila jsem se velkou nadváhou. Při výšce 177 cm jsem vážila celých 86 kg. Cítila jsem se mizerně, byla jsem často terčem posměchu od spolužáků.

V té době jsem zkusila dělenou stravu, která byla tehdy dost populární.

Vzpomínám si, že jsem během 14 dnů zhubla asi 6 kg. Byl to pro mě ale obrovský stres. Ráno jsem se vzbudila se špatným pocitem, že si nemohu dát nic, co mám ráda. Třeba chléb se šunkou nepřipadal v úvahu. Takže jsem u tohoto způsobu vydržela asi měsíc a vzdala jsem to. Pak přišlo na řadu hladovění, přílišné cvičení, kterým jsem zhubla více jak 20 kg.

Ale to je na dlouho…svůj příběh popisuji na stránkách martina-jandova.cz. Osobní problémy s váhou mě dovedly k profesi, které se nyní věnuji více jak 7 let.

Při nastavování výživového plánu začínáte jako většina kolegů bioimpedanční analýzou těla. Můžete ji představit? Jde jí věřit?

Pro svou práci používám bioimpedanční analyzátor Accuniq BC 360 – jedná se o profesionální lékařský přístroj, kterému zcela důvěřuji. Tento přístroj mi velmi pomáhá. Nejen ve správném nastavení energetického příjmu klienta, ale hlavně při kontrolách, zda jde hubnutí (přibírání) správným směrem.

Hodně našich čtenářů řeší problém se zavodněním organismu. Co ho způsobuje? Co radíte v takových případech?

Obsah tělesné vody se během života mění. Závisí zejména na množství tukové a svalové hmoty v našem těle. Zvýšené množství vody mají ženy v době ovulace a před příchodem menstruace. Pokud někdo trpí na viditelně oteklé kotníky nebo oční víčka, může se jednat o závažné onemocnění, např. neléčené potíže se štítnou žlázou, onemocnění srdce, ledvin, potíže s lymfatickým systémem atd.

Obecně doporučuji omezit nadbytečný přísun soli a jednoduchých cukrů, zpracovaných potravin a nastavit optimální pitný režim.

Pokud dodržujete tato základní pravidla, tělo si obsah vody reguluje samo. Pokud nejste nemocní, závažného zadržování vody se nemusíte obávat.

Se správnou stravou pomáháte také těhotným ženám. V čem z vaší zkušenosti nejčastěji chybují?

Spousta žen si v době těhotenství „užívá“ nezřízené hodování a dopřává si jídla mnohem více, než je třeba a to s pocitem: „Teď si to můžu dovolit a nemusím nic řešit“.

Opak je ale pravdou. Budoucí maminky by měly věnovat pozornost tomu, v jakém zdravotním stavu začínají těhotenství a jak vypadá jejich jídelníček.

Například obézní těhotná žena svou vysokou váhou zvyšuje riziko, že i její potomek bude obézní.

Třeba k tomu nedojde hned, ale během dětství, nebo dospívání. Naopak nastávající maminka, která má správnou hmotnost a dbá na to, co jí, dává do vínku svému dítěti, že bude mít větší pravděpodobnost být zdravé.


Martina doporučuje nejen zdravé, ale i chuťově výborné recepty

Ani kojící ženy to nemají lehké. Musí zkoušet, co miminku (ne)vyhovuje. Jsou nějaké potraviny, které obecně kojícím nedoporučujete?

U kojících je to složitější, protože každá maminka i miminko jsou jiní a dělá jim dobře (zle) něco jiného. Ze začátku je to zkoušení pokus-omyl. Obecně se dá říci, že potraviny, které nadýmají maminku, by mohly nadýmat i miminko.

Ale nedoporučuji se hned striktně vzdávat všech nadýmavých potravin, je potřeba sledovat reakce miminka.

Pouze tehdy, když má miminko po kojení bolení, je potřeba danou potravinu na nějakou dobu vyřadit.

Mnoho našich čtenářek řeší hubnutí po menopauze, resp. po 50. Máte taky zkušenost, že metabolismus po přechodu leniví, nebo je to jen výmluva?

Hubnutí v menopauze je opravdu složitější, než když nám je třeba 20 let. Metabolismus pracuje pomaleji, často je zpomalen i spoustou předchozích pokusů o hubnutí (i drastických diet) a zároveň už si tolik nepomáháme sportem.

Často se ženám po 50. narozeninách nechce aktivně hýbat, pokud nebyly na sport doposud zvyklé. Ale je důležité zmínit, že se dá zhubnout v každém věku.


Spokojená klientka a její krásná proměna

Základní poučka zní: výdej energie musí být větší než příjem. S přibývajícími roky je hubnutí složitější, ale rozhodně ne nemožné.

S jídlem pomáháte také diabetikům I. i II. typu. Na co si musí dávat pozor?

U diabetiků je nejdůležitější zajistit pravidelnost v jídelníčku a hlídat si stanovený příjem sacharidů. Velkou roli hraje i glykemický index potravin neboli vstup sacharidů do krve. Proto je potřeba pohlídat, aby GI byl co nejnižší, aby nedocházelo k velkým výkyvům glykémie (krevního cukru).

Tedy sacharidy kombinovat vždy s nějakou bílkovinou nebo tukem. Zároveň tím zajistíte, že nebudete mít brzy hlad.

Radíte také s bezlepkovou dietou. Může pomoci i někomu jinému než nemocným celiakií?

Dle mého názoru není nutné dodržovat bezlepkovou dietu, pokud netrpíte celiakií. Pokud k tomu není zdravotní důvod, lepek nemusíte z jídelníčku vynechávat.

Když jde „bezlepkář“ do restaurace, třeba do pizzerie, co si může s klidem objednat?

Bezlepkář v pizzerii to bude mít složitější. Nejde jen o to, že je potřeba připravit pizzu z bezlepkové mouky, ale důležité je, aby nebyly kuchyňské nástroje kontaminované lepkem. Bezlepková varianta pizzy není v nabídce všech restaurací.

Je potřeba tuto zásadní informaci zjistit hned u personálu. Většinou lze v každé restauraci objednat zeleninový salát s masem, sýrem, vajíčkem nebo plátek masa se zeleninou a bezlepkovou přílohou. V dnešní době si i celiaci mohou vybrat ze široké nabídky jídel.

Jste také maminkou. Vedete syny cíleně ke zdravé stravě, nebo to jde samo? Jsou ve věku, kdy fastfoody a limonády představují velké lákadlo…

Zdravé stravování se snažím aplikovat i u svých synů. Doma připravuji zdravější varianty pokrmů. Ale své děti nedržím v nějaké „bublině“. Když jsme např. na nějaké oslavě, návštěvě, výletě či na dovolené, tak děti nijak neomezuji.

Známe to všichni, „zakázané ovoce nejvíce chutná“.

Dle mého názoru neexistuje nezdravé jídlo, ale jen nezdravé množství. Tímto heslem se řídím nejen u sebe, ale i u svých dětí.

Bydlíte v Chlumci nad Cidlinou. Dáte čtenářům nějaké tipy na zajímavý výlet v okolí?

V Chlumci nad Cidlinou je spousta zajímavých míst k vidění. Např. Chlumecký zámek – Karlova Koruna s překrásným parkem, městské muzeum Loreta, dále dětmi vyhledávaný Fajn park (zábavný park pro děti). Dál třeba nově rekonstruované koupaliště s autokempem.

Kousek to máte i do Poděbrad. Poptal vás někdy nějaký lázeňský host? Máte obecně zkušenost s kvalitou stravy v českých lázních?

Poděbrady máme kousek, cca 30 km, ale lázeňský host mě zatím ještě neoslovil. Proto bohužel s kvalitou stravování v českých lázních zatím nemám zkušenosti.

Na závěr jedna osobní otázka – když si chcete s rodinou pochutnat, kam zajdete na dobré jídlo?

Znovu zmíním Poděbrady. Nejen proto, že se jedná o lázeňské město se specializací na srdce. Poděbrady jsou pro nás s manželem srdeční záležitostí. Je to místo, kam rádi jezdíme na výlet s dětmi, ale i na něco dobrého. Na kolonádě je spousta skvělých restaurací. Když si chceme opravdu pochutnat, zavítáme právě tam.

Děkujeme za spoustu cenných rad a přejeme hodně zdraví celé rodině 🙂

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

reklama