BezHladovění.cz

Ukázkový jídelníček pro seniory

Tápete, co si ve vyšším věku ve výživě ohlídat a jak by jídelníček seniora měl ideálně vypadat? Projděte si následující přehled a ukázku zdravého menu.

Na co si dát pozor?

S přibývajícím věkem klesá potřeba jíst a také metabolismus se zpomaluje. Dbejte proto nejenom na adekvátní výživu, ale také na to, aby náš energetický příjem nebyl příliš podhodnocený nebo naopak nadhodnocený.

MUDr. Hana Mojžíšová v rozhovoru pro BezHladovění.cz řekla:

Metabolismus během života nám všem bez rozdílu klesá. Kvalitní jídlo potřebujeme pro své zdraví. Uvádí se, že kolem 80 % nemocí souvisí s kvalitou stravy.

Individuální přístup

Jídelníček seniora by měl vždy zohledňovat všechna případná onemocnění. Strava by tak měla být personalizovaná podle toho, v jaké kondici se právě nachází zažívací trakt i daná osoba celkově. Pokud je například problém s kousáním a s tím spojená nechuť k určitým potravinám, měli bychom stravu vždy upravit tak, aby byla pro daného jedince snesitelná.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
pribory

Jídelníček na míru podle vašeho BMI - na 30 dní a zdarma!

Hubněte zdravě a chutně s jídelníčkem na následující měsíc. Stačí vyplnit pár základních údajů a získáte zdravý jídelníček na míru zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Pozor na dostatečný příjem bílkovin a kvalitu jídla

Ohlídejte přísun kvalitních bílkovin, který bývá často ve vyšším věku opomínán a stejně tak kvalitu stravy, protože senioři mají často tendence se odbývat levnými a nekvalitními potravinami. Jako příklad můžeme uvést například uzeniny bez vyššího obsahu masa.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Seznam 100+ nejlepších zdrojů bílkovin v potravinách

Pitný režim

Dále bychom měli dbát na dostatečný pitný režim, protože s přibývajícím věkem klesá i pocit žízně a senior se tak často může dostat do fáze dehydratace.

Vyváženost stravy

Celkově je potřeba dbát na příjem všech důležitých živin, ať už jsou to komplexní sacharidy, kvalitní, hlavně nenasycené tuky a již zmiňované plnohodnotné bílkoviny.

Důležitý je i příjem vlákniny. Má pozitivní vliv na zažívání. Najdeme ji jak v luštěninách, tak v celozrnných obilovinách či ovoci a zelenině.

Budete-li dbát na vyváženost, přiměřenou energetickou hodnotu stravy a dostatek všech základních živin, uděláte z hlediska stravy vše potřebné pro zdraví seniora.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Hubnutí u žen po 60: Zhubnout jde v jakémkoliv věku

Ukázkový jídelníček pro seniory

1. den

Snídaně: Žitný chléb se žervé, krůtí šunka, rajče

Svačina: Ovesné vločky s jablkem a bílým jogurtem

Oběd: Lososové biftečky s bramborovou kaší, okurkový salát

Svačina: Žitný rohlík s cottage sýrem, kedlubna

Večeře: Krupicová kaše s kakaem

2. den

Snídaně: Jáhlová kaše se skořicí a lesním ovocem

Svačina: Celozrnný sendvič s rybí pomazánkou, zelenina

Oběd: Zapečená pohanka s lesními houbami

Svačina: Banánové smoothie s kefírovým mlékem

Večeře: Rybí filé s batátovým pyré, cherry rajčata

3. den

Snídaně: Ovesná kaše s jahodami a kokosem

Svačina: 3 rýžové chlebíčky se šunkou a sýrem, okurka

Oběd: Brambory zapečené se špenátem, krůtím mletým masem a sýrem

Svačina: Jogurt s jáhlovými vločkami

Večeře: Hemenex se šunkou a sýrem, zelenina, chléb

Přejeme dobrou chuť a pevné zdraví 🙂

Hledáte další inspiraci pro zdravé vaření? Inspirujte se krabičkovou dietou pro seniory.

TIP: Vyzkoušejte také pestrý jídelníček proti osteoporóze.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend