BezHladovění.cz

Tofu a jeho vliv na hubnutí

Základním bodem úspěšného hubnutí je pravidelná a vyvážená strava bohatá na všechny důležité makro i mikroživiny. To je fakt, o kterém není třeba spekulovat. Dále se doporučuje navýšit příjem kvalitních bílkovin.

Tofu je v tomto případě skvělým pomocníkem. Své uplatnění najde jak u  vegetariánů, tak i u masožravců.

Co je vlastně tofu?

Měkký sýr nebo chcete-li tvaroh, který se vyrábí srážením sójového mléka. Z nutričního hlediska jde o velmi výživnou potravinu. Proto je její zařazení do jídelníčku vhodné nejenom při hubnutí.

Co obsahuje?

  • vysoké množství bílkovin
  • malé množství tuku
  • mnoho minerálních látek jako je vápník, hořčík, železo
  • vitaminy skupiny B či vitamin E

Přesto, že tofu obsahuje vysoké množství některých prospěšných látek, neměli bychom zapomínat na skutečnost, že jejich využitelnost je mnohem menší než v případě živočišných produktů.

Jakou variantu zvolit?

Tofu se vyrábí v mnoha variacích a díky skvělé schopnosti absorbovat chutě i vůně ostatních ingrediencí si ho můžete upravit přesně podle svých představ. Velkým hitem je tofu uzené, jehož chuť je na rozdíl od klasického mnohem výraznější.

uzené tofu

Tofu a hubnutí

Skvěle se hodí do redukčního jídelníčku, kdy potřebujeme dostat do těla mnoho živin a zároveň nepřijmout příliš vysoké množství energie. Některé zdroje uvádí i pozitivní účinky tofu na zažívací ústrojí či snížení hladiny cholesterolu.

Jak tofu připravit?

Recepty z tofu nebo z uzeného tofu najdete na každém správném webu o zdravém životním stylu.

Nejčastější varianty úpravy jsou:

  • Konzumovat syrové třeba s pečivem a zeleninou (koupit můžeme například uzené či bylinkové, obyčejné je spíše bez chuti)
  • Restované
  • Smažené (při hubnutí volte jinou alternativu přípravy)
  • Zapečené se zeleninou

syrové tofu

Dále jako přísada do:

  • Salátů
  • Dezertů
  • Omáček
  • Náplní a nádivek
  • Těstovin
  • Pečiva

Náš tip! Vyzkoušejte recept na tofu burger s pórkem.

Všeho s mírou

I přes mnoho pozitivních vlastností bychom to však s tofu neměli v kuchyni příliš přehánět. Jde o nefermentovaný sójový výrobek. Obsahuje proto některé antinutriční látky, které mohou být ve větším množství zdraví škodlivé.

Jedná se především o goitrogeny, které potlačují funkci štítné žlázy, dále fytoestrogeny, které se svými vlastnostmi podobají opravdovým hormonům, nebo fytáty, jež omezují využití jednotlivých živin ze sóji.

Aby se nežádoucí účinky těchto antinutričních látek viditelně projevily, museli bychom tofu jíst opravdu hodně pravidelně a ve velké míře, což se dnes naštěstí povede málokomu. Přesto je dobré znát i stinné stránky tohoto sójového výrobku.

Doporučení na závěr

Chcete-li při redukci hmotnosti zařadit do jídelníčku tofu, rozhodně to udělejte. Dodá vašemu jídlu bílkoviny i další hodnotné látky a navíc vás skvěle zasytí. Nezapomínejte však na to, že jídelníček má být v první řadě pestrý. Proto by i tato potravina měla být pouze jeho občasnou součástí.

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama