BezHladovění.cz

Fit letní jídelníček s vůní Maroka

Marocká kuchyně oplývá rozmanitými chutěmi i vůněmi. Kromě kuskusu a kebabu si pochutnáte na luštěninách, rýži, dobrém mase a zelenině. Pokud máte problém jíst velblouda, radši se na dovolené v Maroku poptejte po složení svého oběda.

Marocká kuchyně

Současné stravování Maročanů ovlivnila arabská, berberská i evropská kuchyně. V Maroku na dovolené si pochutnáte na drůbežím, skopovém i velbloudím mase ve spojení s luštěninami, rýží, kuskusem a dalšími obilovinami.

Vše doplňují velkou dávkou zeleniny, ovoce a ořechů. Marocká kuchyně by se neobešla bez šafránu, římského kmínu, koriandru, pepře, skořice, kurkumy, kardamomu a fenyklu.

5 nejznámějších marockých specialit

Pastilla

Předkrm z masa, vajec, hub a zeleniny zapečený v několika tenkých vrstvách jemného těsta. Povrch bochánků se na závěr sype cukrem a skořicí. Netypické spojení sladké a slané chuti rozhodně stojí za vyzkoušení.

Tajine

Národní pokrm ze směsi masa, zeleniny a rýže připravený ve speciálním hrnci. Nejčastěji v něm najdete jehněcí, kuřecí nebo rybí maso, ale existují i vegetariánské varianty tajinu. Jako přílohu vám v Maroku nabídnou kuskus nebo pečivo.

Zaalouk

Zeleninový předkrm se skládá z pečených lilků, rajčat a česneku v kombinaci s kořením. Salát s typickým kouřovým aroma můžete jíst teplý i studený.

Amlo

Milovníci sladkého musí v Maroku vyzkoušet sladkou pastu amlo. Vyrábí se z pomletých pražených mandlí s přídavkem arganového oleje a medu. Maročané si s ní polévají chléb nebo placky podobné našim lívancům. Často slouží i jako přísada do koláčů, sladkého pečiva nebo omáček.

Harrira

Hutná luštěninová polévka s masem a koriandrem vám na stole přistane před hlavním chodem, jako svačinka nebo klidně i k snídani. Do základu se používá jehněčí, hovězí nebo kuřecí maso, cibule, mrkev, rajčata, různé druhy luštěnin, koření a bylinky. Někdy se do ní přidává i rýže a vejce. K polévce místní rádi přikusují chléb, sezamové sušenky nebo datle.

Pondělí

Snídaně: Bílý jogurt s medem, ovesnými vločkami amandlemi

Svačina: Ovocný salátek

Oběd: Čočková polévka s kuřecím masem a koriandrem

Svačina: Hrst oříšků a rozinek

Večeře: Vaječná omeleta s čerstvými bylinkami a zeleninou

Úterý

Snídaně: Tvaroh s jablkem a skořicí

Svačina: Datlové brownies s čokoládou a arašídovým máslem

Oběd: Kořeněné pečené kuře s vařeným bramborem

Svačina: Chia pudink s mandarinkou

Večeře: Kuskus s pečeným lilkem, cuketou, paprikou, rajčaty a rozinkami

Středa

Snídaně: Jáhlová kaše s granátovým jablkem a mandlovým máslem

Svačina: Datlovo-pistáciové kuličky

Oběd: Dušené hovězí maso se zeleným hráškem a vařeným vejcem

Svačina: Banánové smoothie s mandlemi

Večeře: Celozrnný chléb s mozzarellou a rajčatovým salátem s olivami

Čtvrtek

Snídaně: Vafle s borůvkami a datlovým sirupem

Svačina: Sójový jogurt s jahodami

Oběd: Čočková polévka s tempehem

Svačina: Olivová tapenáda s knäckebrotem

Večeře: Falafel s okurkovým salátem

TIP: Tapenáda je lahodná pomazánka z vypeckovaných oliv, kapar, ančoviček a olivového oleje. Výborně chutná s provensálským kořením a nebo citrónovou šťávou.

Pátek

Snídaně: Domác ígranola s banánem a oříšky

Svačina: Hruška

Oběd: Dušené jehněčí s mrkví, rajčaty a česnekem, šafránová rýže

Svačina: Tvaroh s pekanovými ořechy

Večeře: Salát z pečeného kuřete

Sobota

Snídaně:Banánové palačinky s kokosovým mlékem a ovocem

Svačina: Celozrnné sušenky s mátovým čajem

Oběd: Grilovaná treska s pečenou zeleninou

Svačina: Vodní meloun

Večeře: Květákové pyré s cizrnou a kořením

Neděle

Snídaně: Lívance s jahodami a datlovým sirupem

Svačina: Čerstvá šťáva z pomeranče, mrkve a řepy

Oběd: Masové karbanátky s rajčatovou omáčkou a rýží

Svačina: Jablko

Večeře: Pikantní špízy na gril se zeleninou a tofu

Fit letní jídelníček s vůní Maroka
5 (100%) 1 hlasů

Mgr. Šárka Zajíčková

Mgr. Šárka Zajíčková

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.