BezHladovění.cz

Jídelníček při chronické zácpě: II. díl

Chronická zácpa spojená s bolestivým vyprazdňováním může člověku znepříjemnit život. Důvodem mohou být vážné zdravotní problémy, ale také nevhodná skladba jídelníčku spolu s nízkým příjmem tekutin.

Příznaky chronické zácpy

  • Méně časté vyprazdňování
  • Obtížné vylučování stolice tvrdé konzistence
  • Problém se zahájením defekace
  • Pocit nedostatečného vyprázdnění
  • Křeče
  • Nadýmání

Pozorujete u sebe některé z výše uvedených příznaků? Pak zvažte návštěvu lékaře a následně nutričního terapeuta.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Zácpa: rychlá pomoc v 5 jednoduchých krocích

Potravinová doporučení při zácpě

Trpíte zácpou z důvodu nesprávného stravování? Dejte přednost dobře stravitelným potravinám s příznivým účinkem na činnost střev:

  • Libové maso včetně ryb
  • Kvalitní šunky s vysokým podílem masa (80 % a více)
  • Zakysané mléčné výrobky s obsahem tuku do 3 %, sýry do 45 % tuku v sušině
  • Rostlinné oleje
  • Jemně mleté ořechy a ořechová másla
  • Semínka (nejlépe předem namočená)
  • Luštěniny
  • Celozrnné obiloviny vč. vloček
  • Brambory
  • Ovoce (angrešt, hrušky, jablka, jahody, maliny, meruňky, rebarbora, rybíz, švestky; sušené datle, fíky, hrozinky, meruňky, švestky; ovocné kompoty a přírodní ovocné neslazené šťávy)
  • Zelenina (zvláště kyselé zelí, květák, brokolice; fermentovaná zelenina) s výjimkou vařené mrkve

Ukázkový jídelníček při chronické zácpě

1. den

Snídaně: Ječné vločky s rostlinným mlékem, lněnými semínky a jablkem

Svačina: Celozrnný koláč s rybízem a ořechovou posypkou

Oběd: Pečená batáta s hummusem, quinoou, spařeným špenátem a klíčky

Svačina: Bílý jogurt s chia semínky, hrst sušených meruněk

Večeře: Grilované krevety s bylinkami a listovým salátem

2. den

Snídaně: Špaldové palačinky s jahodami, bílým jogurtem a drcenými mandlemi

Svačina: Celozrnný semínkový chléb s tuňákovou pomazánkou, čerstvá zelenina

Oběd: Salát z čočky beluga s tvarohem, marinovaným lilkem, fermentovanou zeleninou a kadeřávkem

Svačina: Kefír, hrst sušených švestek

Večeře: Kuřecí čína s paprikou a cibulí, květáková rýže

3. den

Snídaně: Ovesná kaše s glazovanou hruškou a dýňovými semínky

Svačina: Malinové smoothie s kokosovými chipsy a konopnými semínky

Oběd: Telecí steak s bylinkami, šťouchaný brambor

Svačina: Acidofilní mléko, hrst sušených datlí

Večeře: Listový salát s quinoou, kozím sýrem, pečenými rajčaty, brokolicí, nakládanou cuketou a bazalkovým pestem

Přejeme dobrou chuť a zdravé trávení 🙂

TIP: Vyzkoušejte i další díl ukázkového jídelníčku proti zácpě.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Andrea Hrečková

Andrea Hrečková

Nejsem kuchařka ani fotografka. Přesto vařím, peču a fotím s láskou a nadšením pro věc. Také věřím ve zdravotní benefity rostlinné stravy v její nejpřirozenější podobě. Mé recepty jsou čistě veganské, někdy raw i bezlepkové, vždy ale plné vitamínů, minerálů, zdravých tuků, komplexních sacharidů a plnohodnotných bílkovin.

Share via
Send this to a friend