reklama
BezHladovění.cz

Fit jídelníček proti bolestem kloubů I.

Udržujete se fit cvičením, ale brzdí vás bolavé klouby? Příčin těchto bolestí může být hned několik. Spoustu z nich vyřešíte i jednoduše sami – zdravou stravou a dostatkem odpočinku.

Které klouby nejčastěji bolí?

  • kolena
  • ramena
  • kyčle
  • zápěstí
  • lokty
  • kotníky
  • prsty

Bolest hrozí nejen sportovcům a
starším lidem

Nejčastěji si na bolesti kloubů stěžují senioři, sportovci, lidé s nadváhou, těhotné ženy a také ti, koho trápí autoimunitní onemocnění. Čím dál častěji se tak s bolestí setkávají i mladí lidé v důsledku nevhodné stravy a jednostranného přetěžování.

Příčiny bolesti kloubů? Mechanické poškození i zánět

Za bolesti kloubů může nejčastěji mechanické poškození, revmatoidní artritida, osteoartróza, dna nebo burzitida – zánět v tíhovém váčku v okolí kloubu. Bolavými klouby se někdy hlásí o slovo i chřipka nebo borelióza.

V každém případě je potřeba navštívit lékaře a okamžitě začít tento stav řešit. Ušetříte si tak zbytečné trápení a díky včasné diagnóze můžete odvrátit i nevratné poškození kloubů, vazů a chrupavek.

Revmatoidní artritida

Zánětlivé onemocnění kloubů zapříčiňuje zmatený imunitní systém, který začne napadat vlastní tělesné tkáně. Kromě bolesti se mohou přidat i otoky. Artritidu poznáte hlavně podle teplých až horkých kloubů, ztuhlosti a bolesti. Nejčastěji se projevuje na prstech rukou, v zápěstích, ramenou, kyčlích a kolenou. 

Osteoartróza

Jedná se o poškození kloubů vlivem opotřebování, proto se projevuje hlavně u starších lidí. Bývají poškozeny zejména kolena a kyčle, nevyhýbá se však ani dalším kloubům. Projevuje se ranní ztuhlostí, potížemi s pohybem a bolestí.

Dna

Metabolické onemocnění se projevuje zánětem kloubů. V případě, kdy tělo nezvládá odbourávat kyselinu močovou, začne ji ukládat v kloubech, kde krystalizuje. Hlavní příčina není do dnes známá, ale k rozvoji nemoci jednoznačně přispívá příliš vysoký příjem bílkovin a alkoholu.

Dnu poznáte podle náhlých bolestí kloubů, otokem a zarudnutím. Nejčastěji se projevuje na palcích u nohou, rukách, kotnících a kolenou.

TIP: Přečtěte si, jak poznat příznaky dny a jak proti nim bojovat.

Burzitida

Zánětlivé onemocnění pojmenované podle malých váčků (tzv. burzy) v oblasti kloubů, které jsou vyplněné tekutinou a tvoří ochranu mezi šlachou a kostí. Do těchto váčků se může vinou zranění nebo zvýšené zátěže dostat zánět, který způsobí bolest a otok. Mezi nejčastěji postižená místa patří ramena, lokty a kolena.

Podpořte zdraví svých kloubů pestrým, vyváženým jídelníčkem.

Pondělí

Snídaně: Směs ovesných a pohankových vloček s malinami a mandlovým jogurtem

Svačina: Banán

Oběd: Pstruh pečený na česneku a bylinkách se šťouchaným bramborem

Svačina: Mrkvové špalíčky s dipem z čerstvého sýra a pažitky

Večeře: Fazolová polévka

Úterý

Snídaně: Banánové smoothie s mandlemi

Svačina: Celozrnné sušenky, zelený čaj

Oběd: Kuřecí paličky s česnekem, zázvorem a medem, celozrnná rýže

Svačina: Kedlubna

Večeře: Červená quinoa s pestem, sušenými rajčaty a tempehem

Středa

Snídaně: Ořechová granola s granátovým jablkem zalitá ovesným mlékem

Svačina: Tvaroh a kostička hořké čokolády

Oběd: Pečená paprika plněná mletým krůtím masem

Svačina: Celozrnný chléb s avokádovou pomazánkou a ředkvičkami

Večeře: Červená čočka s rajčaty, cuketou, kurkumou a zázvorem

Čtvrtek

Snídaně: Řecký jogurt s banánem a plátky mandlí

Svačina: Ovocný salát

Oběd: Celozrnné špagety s kuřecím masem a sušenými rajčaty

Svačina: Raw tyčinka z datlí a fíků

Večeře: Cizrna na paprice s pórkem a římským kmínem

Pátek

Snídaně: Rýžová kaše s meruňkami, chia semínky a hořkou čokoládou

Svačina: Sójový jogurt s jahodami a lněným semínkem

Oběd: Vepřová panenka na kari s pikantní omáčkou a nudlemi

Svačina: Rajčata s mozzarellou a bazalkou

Večeře: Zapečený květák s orientálním kořením

Sobota

Snídaně: Celozrnný toast s avokádem a volským okem

Svačina: Nektarinka

Oběd: Steak z lososa s dušenou brokolicí a pečeným bramborem

Svačina: Grapefruitová šťáva

Večeře: Velký zeleninový salát s hráškem, blanšírovanou cibulkou a konopným semínkem

Neděle

Snídaně: Banánové lívance s bílým jogurtem a jahodami

Svačina: Žlutý meloun

Oběd: Kapustové karbanátky s cuketou a bylinkami, bramborová kaše

Svačina: Celozrnný sendvič s tofu pomazánkou, špenátem a rajčetem

Večeře: Těstovinový salát s tuňákem, fazolovými lusky a sezamem

Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

reklama