BezHladovění.cz

7 největších dietních prohřešků Vánoc

O Vánocích se mnoha lidem nedaří dodržovat zdravý životní styl. Namísto vyváženého jídelníčku směřujeme spíše ke stravovacím excesům v podobě hromady cukroví či bramborového salátu, nemluvě o nadmíře alkoholu.

Jak se vánočním nástrahám co nejlépe vyvarovat, a prožít svátky bez nadbytečných kilogramů a výčitek? Máme pro vás pár tipů, na co si dát o svátcích klidu a jídla míru pozor.

1. Čekáme na zlaté prasátko

Mnoho lidí na Štědrý den hladoví s tím, že večer si díky tomu budou moci dopřát o to více jídla. Absence pravidelné stravy po celý den však způsobí 2× takový hlad než při normálním stravovacím režimu. Na posezení pak spořádáme mnohem více kalorií, než kolik bychom normálně snědli za celý den.

Další nevýhodou je také to, že po celodenním hladovění a následném přejídání si tělo spíše nadbytečnou energii uloží do zásoby.

Co s tím: Zapomeňte na zlaté prasátko a i v tento sváteční den se stravujte jako obvykle. Uvidíte, že bez vynechané svačiny vás chuť na pátý kousek cukroví přejde sama.

zlate-prasatko

2. Vědomě se přejídáme

Proč bychom měli spořádat tác cukroví jenom proto, že jsou Vánoce a ono se to může? Věřte, že pokud si budete stále dokola nalhávat, že po Vánocích zase začnete s dietou, nikdy nebude vaše hubnutí zdravé. Naučte se i o svátcích a speciálních příležitostech udržet normální stravovací režim, který vám pomůže ubránit se zbytečným výkyvům.

Co s tím: Pár kousků cukroví nikoho nezabije a bramborový salát si taky jednou za čas dopřát můžete. Proč je ale jíst na kila? Zítra je přeci taky den. Zkuste nerozlišovat dny na „přejídací“ a „dietní“ a raději se snažte naučit zlatou střední cestu, kterou budete moct spokojeně praktikovat po celý zbytek života.

3. Absence jakéhokoli pohybu

Že už se těšíte, až se zabalíte do deky, dáte si na stůl vánočku s cukrovím a budete se celý den válet a koukat na pohádky? Chyba. Nějakou pěknou pohádku určitě můžete zhlédnout, ale proč tomu obětovat celý den?

Co s tím: Najděte si chvilku času a vezměte rodinu třeba na krásnou vánoční procházku po okolí či tradiční zimní bruslení. Díky pohybu rozproudíte svůj metabolismus a vánoční dobroty se vám budou hned lépe trávit.

4. Alkohol

Ano, i tato položka se musí započítávat do celodenního energetického příjmu. Bohužel se jedná o jednu z nejkaloričtějších vůbec. Napadlo vás někdy, že takovou lahvinku vína či pár panáků a piv můžete rovnou vyměnit za další porci řízku a bramborového salátu? Možná si to příště rozmyslíte, a zvolíte raději lehčí – nealkoholickou variantu nápoje.

Sladké bílé víno (700 ml) 2 758 kJ Vepřový smažený řízek (150 g) 2 892 kJ
Červené víno suché (750 ml) 2 402 kJ Bramborový salát s majonézou (250 g) 2 200 kJ
3 panáky vodky (á 50 ml) 1 389 kJ Smažený kapr (125 g) 1 450 kJ

5. Všeho chystáme moc

Myslíte si, že se vaše rodina bez 20 druhů cukroví neobejde? Opak je pravdou. Zkuste letos vsadit na kvalitu a nikoliv na kvantitu. Udělejte pouze pár druhů cukroví a pokuste se vyměnit klasickou bílou mouku za zdravější celozrnnou variantu. Nezapomínejte však na to, že celozrnné cukroví je rovněž kaloricky bohaté, a ani jím bychom se neměli přejídat.

Co s tím: Raději zakousněte nejdříve jablko s bílým jogurtem a perníček si dejte jen jako doplněk svačiny. Hned vás přejde chuť na dalších pět kousků, uvidíte.

6. Vykrmujeme návštěvy

Pravidlo zní: Nedělejte druhým to, co nechcete, aby dělali oni vám. Když vám kamarádka řekne, že si další svařené víno a zákusek opravdu nedá, nedávejte jí ho. Každý jsme svého štěstí (a zdraví) strůjcem, proto nenuťte lidi přejídat se. Taky byste ocenili, kdyby vás na návštěvě nelákal stůl obložený chlebíčky, cukrovím a dalšími pochutinami, co myslíte? Samozřejmě pohostit přátele a rodinu je základ, ale opět všeho s mírou.

vykrmovani-navstev

7. Špatné složení stravy

Stejně tak jako množství, měli bychom se i o Vánocích zaměřit na kvalitu a složení stravy. Máte v jídle dostatek všech základních živin? Pokud ne, může se to projevit další chutí na něco nezdravého, tučného či sladkého, a dostáváte se do začarovaného kruhu.

Přemýšlet nad složením a vyvážením jídel se vyplatí i o Vánocích, co říkáte? Tak šťastné a veselé!

P. S.: Objevte také další tipy, jak nepřibrat o Vánocích.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend