BezHladovění.cz

Proteinová dieta

Na internetu nalézáme různé články a diskuze o tom, že proteinová dieta nám zajistí rychlé a účinné zhubnutí. Jsou proteiny ve stravě opravdu klíčem k trvalému snížení váhy?

Proteinová (neboli bílkovinná či ketogenní) dieta byla populární v 70. letech a dnes se znovu začíná dostávat do popředí.

V čem spočívá proteinová dieta?

Tato dieta, jak už název napovídá, spočívá ve vysokém příjmu bílkovin při současném nízkém příjmu tuků a sacharidů. Po vyřazení sacharidů (cukrů) z  jídelníčku, se náš organismus dostane do stavu tzv. ketózy. Ta se vyznačuje zvýšenou hladinou ketolátek v krvi (toxické látky).

Ketóza může nastat také u nekontrolované cukrovky, nebo u zdravého člověka – například po dlouhodobém hladovění, kdy je glykogen již dávno vyčerpán a zdrojem energie se stávají právě proteiny či v lepším případě – tělesný tuk.

Více informací o proteinové dietě a návod, jak s její pomocí zhubnout, najdete na specializovaném webu.

Jaké potraviny jsou povolené?

  • Maso
  • Sýry
  • Mléko
  • Jogurty
  • Tvaroh
  • Vejce
  • Sója
  • Zelenina
  • Čistá voda, minerálky
  • Někdy i ořechy

Na co při proteinové dietě zapomenout?

  • Brambory
  • Obiloviny (rýže, kukuřice, jáhly)
  • Těstoviny
  • Pečivo
  • Sladkosti
  • Alkohol
  • Slazené nápoje
  • Cukr

Co o proteinové dietě víme ze zkušenosti?

Existuje nespočet firem, které propagují proteinovou dietu a za nemalé peníze nabízejí napodobeniny jídla z proteinové hmoty. Jde o instantní proteinovou stravu, kdy si konzument nemusí připravovat žádné jídlo. Z prášku se podle návodu dá udělat chutné jídlo, které vypadá například jako těstoviny, ale s těstem nemá nic společného, jde o výrobek z proteinové hmoty.

Pokud se proteinová dieta dodržuje krátkou dobu, nemusí být pro většinu zdravých lidí nebezpečná. Nicméně, dlouhodobé vědecké studie, které podporují jejich celkovou účinnost a bezpečnost, neexistují.

Jídelníček na 1 den

Snídaně: tvaroh s pažitkou, rajče

Svačina: jogurt bílý

Oběd: kuřecí steak se zeleninou

Svačina: vejce

Večeře: rybí filé, zeleninový salát

Jaké jsou hlavní výhody této diety?

  • pravidelné stravování – strava je rozdělena do 5 – 6 denních dávek
  • rychlý úbytek hmotnosti – dochází k odvodněním organismu
  • při nadměrné konzumaci bílkovin může docházet k potlačení chuti k jídlu
  • dostatek plnohodnotných bílkovin
  • naučíte se upřednostňovat zdravé potraviny

Každá dieta má i svá proti

  • jídelníček je velmi jednotvárný – jídla se pořád opakují
  • psychologický efekt zakázaných potravin – po určité době dostáváme chuť na sladké, což vyžaduje silnou vůli
  • kvůli absenci některých potravin dochází k nedostatku důležitých živin – zejména vlákniny, vitaminů a minerálních látek (hlavně vápníku)
  • zvýšení rizika onemocnění ledvin – nadměrná konzumace bílkovin poškozuje ledviny, hrozí riziko selhání ledvin
  • zvýšení rizika rakoviny tlustého střeva – důsledek nadměrné konzumace tučného masa
  • zvýšení rizika srdečně-cévních onemocnění – dieta je spojena s nadměrnou konzumací tuků (zejm. živočišných) a cholesterolu
  • velká pravděpodobnost jojo efektu
  • strava není přirozená a není pestrá a vyvážená
  • při dlouhodobém užívání riziko vzniku dny
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama
reklama
reklama