BezHladovění.cz

Proteinová dieta

Na internetu nalézáme různé články a diskuze o tom, že proteinová dieta nám zajistí rychlé a účinné zhubnutí. Jsou proteiny ve stravě opravdu klíčem k trvalému snížení váhy?

Proteinová (neboli bílkovinná či ketogenní) dieta byla populární v 70. letech a dnes se znovu začíná dostávat do popředí.

V čem spočívá proteinová dieta?

Tato dieta, jak už název napovídá, spočívá ve vysokém příjmu bílkovin při současném nízkém příjmu tuků a sacharidů. Po vyřazení sacharidů (cukrů) z  jídelníčku, se náš organismus dostane do stavu tzv. ketózy. Ta se vyznačuje zvýšenou hladinou ketolátek v krvi (toxické látky).

Ketóza může nastat také u nekontrolované cukrovky, nebo u zdravého člověka – například po dlouhodobém hladovění, kdy je glykogen již dávno vyčerpán a zdrojem energie se stávají právě proteiny či v lepším případě – tělesný tuk.

Více informací o proteinové dietě a návod, jak s její pomocí zhubnout, najdete na specializovaném webu.

Jaké potraviny jsou povolené?

  • Maso
  • Sýry
  • Mléko
  • Jogurty
  • Tvaroh
  • Vejce
  • Sója
  • Zelenina
  • Čistá voda, minerálky
  • Někdy i ořechy

Na co při proteinové dietě zapomenout?

  • Brambory
  • Obiloviny (rýže, kukuřice, jáhly)
  • Těstoviny
  • Pečivo
  • Sladkosti
  • Alkohol
  • Slazené nápoje
  • Cukr

Co o proteinové dietě víme ze zkušenosti?

Existuje nespočet firem, které propagují proteinovou dietu a za nemalé peníze nabízejí napodobeniny jídla z proteinové hmoty. Jde o instantní proteinovou stravu, kdy si konzument nemusí připravovat žádné jídlo. Z prášku se podle návodu dá udělat chutné jídlo, které vypadá například jako těstoviny, ale s těstem nemá nic společného, jde o výrobek z proteinové hmoty.

Pokud se proteinová dieta dodržuje krátkou dobu, nemusí být pro většinu zdravých lidí nebezpečná. Nicméně, dlouhodobé vědecké studie, které podporují jejich celkovou účinnost a bezpečnost, neexistují.

Doporučujeme

FotoPopis
ketodiet-200x200

KetoDiet

Proteinová jídla KetoDiet mají snížený obsah cukrů a zároveň zvýšený obsah bílkovin. Díky tomu v těle dochází ke změně metabolismu a ke zcela přirozenému spalování uložených tuků.

ketomix-200x200

KetoMix

Firma KetoMix na českém trhu působí od roku 2015 a za tu dobu si vybudovala velmi dobrou reputaci, která jí přináší více než 30 000 klientů ročně.

Jídelníček na 1 den

Snídaně: tvaroh s pažitkou, rajče

Svačina: jogurt bílý

Oběd: kuřecí steak se zeleninou

Svačina: vejce

Večeře: rybí filé, zeleninový salát

Jaké jsou hlavní výhody této diety?

  • pravidelné stravování – strava je rozdělena do 5 – 6 denních dávek
  • rychlý úbytek hmotnosti – dochází k odvodněním organismu
  • při nadměrné konzumaci bílkovin může docházet k potlačení chuti k jídlu
  • dostatek plnohodnotných bílkovin
  • naučíte se upřednostňovat zdravé potraviny

Každá dieta má i svá proti

  • jídelníček je velmi jednotvárný – jídla se pořád opakují
  • psychologický efekt zakázaných potravin – po určité době dostáváme chuť na sladké, což vyžaduje silnou vůli
  • kvůli absenci některých potravin dochází k nedostatku důležitých živin – zejména vlákniny, vitaminů a minerálních látek (hlavně vápníku)
  • zvýšení rizika onemocnění ledvin – nadměrná konzumace bílkovin poškozuje ledviny, hrozí riziko selhání ledvin
  • zvýšení rizika rakoviny tlustého střeva – důsledek nadměrné konzumace tučného masa
  • zvýšení rizika srdečně-cévních onemocnění – dieta je spojena s nadměrnou konzumací tuků (zejm. živočišných) a cholesterolu
  • velká pravděpodobnost jojo efektu
  • strava není přirozená a není pestrá a vyvážená
  • při dlouhodobém užívání riziko vzniku dny
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend