BezHladovění.cz

Květnový jídelníček ze sezónních surovin a bylinek

Jaro je v plném proudu, sluníčko získává na síle, vše kolem nás se probouzí a vzkvétá. Stejně tak náš organismus volá po vzpruze, energii, náloži vitaminů a minerálních látek.

Dopřejte tělu nenásilnou očistu bez hladovění a radosti z dobrého jídla. Přizpůsobte jídelníček tomuto období a využijte nabídky sezónních potravin i čerstvých bylinek.

Hledejte uspokojení v jednoduchých pokrmech plných čerstvé zeleniny, ovoce, celozrnných obilovin, pseudoobilovin, luštěnin, semínek a klíčků.

Seznam doporučených potravin

  • Ovoce (jablka, hrušky, sušené švestky a meruňky bez siřičitanů a přidaného cukru)
  • Zelenina (rukola aj. listová zelenina, brukvovitá zelenina, cibule, česnek, jarní cibulka, kořenová zelenina, chilli papričky, nové brambory)
  • Klíčky (řeřicha, mungo fazolky aj.)
  • Houby (shiitake, hlíva ústřičná)
  • Ořechy a semínka (lískové ořechy, dýňová a slunečnicová semínka)
  • Celozrnné obiloviny, pseudoobiloviny (pohanka, quinoa) a celozrnná rýže
  • Luštěniny
  • Bylinky a koření (máta, meduňka, bazalka, pampeliška, podběl, kopřiva, sedmikráska, tymián, pažitka, medvědí česnek, rakytník aj.)
  • Med
  • Mléčné výrobky (v menším množství) a jejich rostlinné alternativy
  • Maso (v menším množství – kuřecí, krůtí, telecí, ryby)
  • Vejce
PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Nákupní seznam: 60 potravin, které se hodí mít pořád po ruce

Ukázka zdravého květnového jídelníčku

Pondělí

Snídaně: Kokosový pudink s lískovými oříšky a sezónním ovocem

Svačina: Krajíc pohankového chleba s žervé a řeřichou

Oběd: Krůtí paličky s celozrnným kuskusem, fazolky podušené s mrkví

Večeře: Směs salátových listů s okurkou, paprikou, čočkou beluga, jarní cibulkou, dýňovými semínky a řeřichou, medovo-limetkový dresink

Úterý

Snídaně: Volské oko s krůtí šunkou, pažitkou a čerstvou zeleninou, celozrnný žitný chléb

Svačina: Hruškové smoothie s pampeliškami

Oběd: Semínkové placičky se šťouchaným bramborem, okurkový salát

Večeře: Rukola s vařenou quinoou, červenou řepou, mrkví, paprikou a mungo fazolkami, dresink z rakytníkového oleje a čerstvých bylinek

Středa

Snídaně: Cuketové lívance s jablky a bílým jogurtem

Svačina: Krajíc pohankového chleba s pomazánkou z červené řepy

Oběd: Pomalu dušená telecí líčka na červeném víně s kořenovou zeleninou, celerovo-petrželová kaše

Večeře: Zeleninová polévka s kokosovým mlékem

Čtvrtek

Snídaně: Vařená pohanka s čerstvými datlemi, jablky a lískovými ořechy

Svačina: Čerstvá mrkvovo-jablečná šťáva se zázvorem

Oběd: Kičarí

Večeře: Listový salát s baby špenátem, kroupami, řapíkatým celerem a ředkvičkami, dresink z lněného oleje, zázvorové šťávy a medu

Pátek

Snídaně: Celozrnný žitný chléb s vejcem a chřestem

Svačina: Ovesná tyčinka se sušenými švestkami a slunečnicovými semínky

Oběd: Pečená špagetová dýně s feta sýrem a bazalkovým pestem

Večeře: Hráškový krém s mátou

Sobota

Snídaně: Ovesné vločky se slunečnicovými semínky, rostlinným mlékem a neslazeným meruňkovým džemem

Svačina: Jablko, hrst ořechů

Oběd: Kuřecí sendvič se zeleninou a feta sýrem

Večeře: Cizrnový hummus s quinoou a čerstvou zeleninou

Neděle

Snídaně: Pohankový chléb s pestem z medvědího česneku, rukolou, sušenými rajčaty a plátky uzeného tofu

Svačina: Čerstvá šťáva z řapíkatého celeru, jablka a salátové okurky

Oběd: Grilovaný losos s hráškovým rizotem

Večeře: Polévka z bílé ředkve, hub shiitake, jarní cibulky a mungo klíčků

Přejeme dobrou chuť a příval jarní energie 🙂

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Andrea Hrečková

Mgr. Andrea Hrečková

Nejsem kuchařka ani fotografka. Přesto vařím, peču a fotím s láskou a nadšením pro věc. Také věřím ve zdravotní benefity rostlinné stravy v její nejpřirozenější podobě. Mé recepty jsou čistě veganské, někdy raw i bezlepkové, vždy ale plné vitamínů, minerálů, zdravých tuků, komplexních sacharidů a plnohodnotných bílkovin.