BezHladovění.cz

Kuchařka Kristýna Ostratická: Zdravá strava je o organizaci, jídlo jde podávat do 10 minut

Kristýna Ostratická

Kdo sleduje Tescomu s chutí od TV NOVA nebo food blog Červený rondon, Kristýnu, které přátelé neřeknou jinak než Týna, dobře zná. K vaření má talent od Boha. Využívá ho už přes 15 let. Co radí při vaření začátečníkům a těm, kdo chtějí hubnout? Kde hledat inspirace? Čtěte celý rozhovor.

Obsah článku:

Tvým hlavním úkolem v projektech bývá sršet nápady na zdravá jídla. Jak to děláš, že ti nikdy nedocházejí?

Moje práce je mým koníčkem. Vařím opravdu hodně – v práci, doma, pro sebe, kamarády, rodinu… Baví mě to. Přátelé si už zvykli, že když s nimi někam jedu já, tak se nemusí o jídlo starat. 😊 Ráda pro ně uvařím, vyzkouším nové kombinace/chutě a když slyším pozitivní zpětné ohlasy, tím lépe. Hodně inspirace čerpám ze zahraničí. Někdo na Instagramu sleduje módní trendy, vtipná videa, celebrity, zvířata.. u mě najdete jen jídlo, jídlo a jídlo 😊.

Kromě gastronomie máš vystudovanou i výživu. To je super kombinace. Které informace myslíš, že běžný kuchař nevýživář neví? A co naopak netuší čistokrevný výživový poradce?

Kuchař vaří hlavně podle chuti. Nepřemýšlí nad tím, jestli je jídlo nutričně vyvážené, jestli použil třeba nějakou surovinu, která je z hlediska zdraví prospěšnější… Čistokrevný výživový poradce zase naopak může dávat větší důraz na složení jako takové. Jestli to na talíři bude fungovat i z hlediska chuti a vzhledu, pro něj nemusí být až tak prioritní.

Jak teď vypadá tvůj běžný pracovní den?

Každý den mám trochu jiný. Pracuji na vícero projektech. Někdy sedím celý den u počítače a píšu články apod. To je moje nejméně oblíbená činnost.😊 Nebo jsem v kuchyni a zkouším nové receptury, fotím jídlo pro food blog a jezdím po závodních restauracích s projektem Červený rondon. To pak moje receptury vařím opravdu ve velkém (cca 150 porcí). V návaznosti na tento projekt občas dělám i přednášky, konzultace či školení kuchařů.

Cílem projektu Červený rondon je zavést zdravou stravu a postupy do českých závodních jídelen. Zadařilo se? Jaká jídla jsi tam například navrhovala?

Ano, to je moc hezký projekt, který funguje jednak na online platformě formou food blogu Červený rondon a jednak přímo ve vybraných závodních restauracích. Recepty, které jsou na webu, jsem vařila přímo pro strávníky v jídelnách.

Po několikaleté zkušenosti musím bohužel přiznat, že nejvíce oblíbené jsou stále recepty, kde se objevuje maso. Jakmile jsem připravovala vegetariánský nebo dokonce veganský pokrm, byl o něj mnohem menší zájem. Svoji roli hraje také cena. Lidé mají pocit, že když na talíř nedostanou maso, pořádně se nezasytí.

To je samozřejmě naprostý nesmysl. V tomhle vidím ještě velkou práci do budoucna. Změnit uvažování lidí 😊 o zdravém, vyváženém jídle.


Pohanka z brynzou a tempehem. Recept na Cervenyrondon.cz

Hodně našich čtenářů řeší krabičkové diety, jejich složení, jestli se vyplatí atd. Jaký je tvůj názor?

Pokud je krabičková dieta dobře nastavená a pokrmy chutně i lákavě připraveny, pak si myslím, že pro ty, co nemají čas nebo nechtějí vařit, se jedná o vhodnou variantu. Mají tak jistotu, že nepřeženou velikost porce, dostanou do sebe potřebné živiny a do budoucna se mohou i díky takové dietě mnoho naučit.

Co bys vzkázala čtenářům, kteří se vymlouvají na nedostatek času na vaření?

Zdravá strava není o tom, že v kuchyni musím strávit x hodin. Spíše je to o organizaci a správném plánování. Mít doma vhodné suroviny a třeba jeden den v týdnu věnovat trochu více času přípravě na celý týden, kdy vím, že nebudu stíhat. Stačí uvařit nějakou obilovinu, luštěninu, případně upéci/orestovat maso, dát do krabičky do lednice a každý den i jen z těchto surovin mohu během pár minut vykouzlit pokaždé jiné a přitom výživné jídlo.

Samozřejmě vždy to chce přidat nějakou zeleninu (ta může být i jen krátce orestovaná na pánvi nebo čerstvá ve formě salátu), přidat můžeme i sýr. Spousta jídel lze také zamrazit. Pokud se člověk stravuje mimo domov, tak dnes se již podle mě dá vybrat i velmi dobře v restauraci. 


Kde to jde, přidej zeleninu

A co lidé, kteří tvrdí, že nemají na vaření talent a spálí i hotové jídlo od babičky? Jsou to jen výmluvy, nebo opravdu existuje jakýsi „gen kuchařské pohromy“?

Na tohle nedokážu odpovědět, ale faktem je, že jsou tací, kteří opravdu velkou zálibu ve vaření nemají – to se podle mě pak odrazí i na připraveném jídle. Když něco připravuji s láskou a jistou „péčí“ výsledek většinou stojí za to a tohle rozhodně platí i v kuchyni.  

Představ si teď prosím čtenáře, který chce zhubnout, vařit vůbec neumí, ale má chuť začít. Kde se naučit základy a kde hledat další recepty?

Na internetu je toho opravdu neskutečně mnoho. Za sebe mohu doporučit samozřejmě svoje recepty, které najdou na blogu restarthubnuti.cz nebo na cervenyrondon.cz. Krásné a jednoduché recepty má také třeba ale mycookingdiary.cz nebo cukrfree.cz.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
12 otázek pro foodblogerku Katku (My Cooking Diary)

Dáš pár tipů na snadné a zdravé recepty při hubnutí?

Základem jsou kvalitní suroviny. Žádný zdravý, hubnoucí 😊 ani snadný recept se neobejde bez zeleniny (samozřejmě vyjma těch sladkých). Potřebné jsou také bílkoviny – doporučuji vybírat spíše ty rostlinné nebo ryby, maso stačí do jídelníčku zařadit 2 až 3× týdně. Nebojte se zdravých tuků (rostlinných extra panenských, ořechů, semínek, avokáda) a nevynechávejte ani sacharidy. Nejjednodušší jsou takové ty směsi na pánvi.

Prozradíš recept?

Základ cibulka nadrobno, na to pokrájená zelenina, přidat např. na kostky nakrájené uzené tofu a vmíchat uvařenou quinou/bulgur/pohanku. Ochutit stačí solí, pepřem, případně sušeným chilli. Místo tofu lze použít cokoli jiného (maso na kousky, opečený halloumi sýr, luštěninu) nebo pokrm na závěr posypat nadrobeným kozím či jiným čerstvým sýrem. Na talíř pak už jen přidat hrst rukoly, semínka…Takové jídlo je do 10 minut na stole.


Chia pudink jako svačinka i rychlá snídaně

Jsou nějaká jídla, postupy nebo suroviny, kterým by se měli lidé při hubnutí vyhnout?

Rozhodně je to smažení v trojobalu. Zbytečné a výživově málo hodnotné mi pak přijdou potraviny jako např. bůček, slanina, prorostlá masa, uzeniny obecně, ale také třeba bílé pšeničné těstoviny nebo pečivo. Sladkosti typu sušenky, bonbóny nebo pochutiny typu chipsy snad ani nemusíme zmiňovat. 

Ctíš heslo „nežij v extrému, najdi si svou rovnováhu“. Platí pro všechny oblasti života? Uvedeš příklady ze svého života nebo okolí?

Ano, dá se to tak říct. Pro mě to třeba znamená, že z 95 % je moje strava opravdu výživná, hodnotná, ale občas když mám chuť, nemám vůbec problém „vybočit“ a ani to za nějaké vybočení nepovažuji. Stejně tak se třeba nevyhýbám skleničce dobrého vína s přáteli nebo vychlazenému pivu v létě při sportu nebo na výletě.

Jak na sobě poznám, že rovnováhu v nějaké oblasti ztrácím?

Jakmile by něčí přemýšlení nad touto oblastí (např. jídlo, cvičení…) zabralo většinu času a při porušení by se cítil provinile. Taková posedlost je kontraproduktivní a většinou se pak musí i řešit s nějakým odborníkem.

Kde kromě Restartu hubnutí s tebou mohou klienti spolupracovat?

Individuální konzultace již bohužel nestíhám. Restart hubnutí ale pořád běží. Pravidelně mě mohou diváci vídat v pondělí ráno v rámci pořadu Snídaně s Novou v programu Tescoma s chutí, kam neustále natáčíme nové díly.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Monika z Restartu hubnutí: Příčina nadváhy nebývá v jídle, ale v hlavě

Vaříš i doma, a pokud ano, co nejraději?

Doma vařím každý den, mnohdy i tři různá jídla, protože syn i manžel mají oba trochu jiné chutě než já 😊. Ale vždy to nějak dáme dohromady. Všichni tři se ale shodneme na italské kuchyni. Takže třeba cizrnové těstoviny s restovanou růžičkovou kapustou a parmazánem (pro nás dospělé přidám chilli a česnek) jsou asi nejoblíbenější.

Léto bude u tebe pracovní, nebo odpočinkové?

Tak půl na půl. Mám to neuvěřitelné štěstí, že si mohu léto naplánovat tak, abych jej mohla strávit se synem a zároveň pracovala. Přes léto budu tedy spíše pracovat u toho počítače, protože mám hodně receptů v hlavě, ale na papír to také musím někdy dát. Přiznám se, že se do toho musím vždy vyloženě nutit. 😊 Radši mám v ruce kuchařský nůž než počítačovou myš.

Když už jsme u léta, jaké nejčastější dělají lidé dietní prohřešky v horkých dnech?

Asi že přes den málo jedí a večer to pak dohání. Navíc mnohdy formou pozdních grilovaček, opékání buřtíků apod. Jasně, my si v létě taky grilujeme a taky opékáme buřty, ale přes den se neodbývám a nedám si místo oběda třeba jen zmrzlinu, jako to někdy vidím kolem sebe.  

Prozradíš na závěr svůj nejoblíbenější letní recept?

V létě jedu hodně saláty. Ty lze připravit opravdu velmi různorodě a nemusí to být jen o zelenině. Oblíbená kombinace je asi quinoa, grilovaný halloumi sýr, cuketa, okurka, cherry rajčátka, polníček nebo rukola, ledový salát, lístky máty nebo bazalky a citronovo-medová zálivka.

To zní skvěle. Děkujeme za milé povídání a ať tě skvělé nápady neopouští 🙂

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Share via
Send this to a friend