BezHladovění.cz

Je čas sednout na kolo

Cyklistika je u nás jedním z nejoblíbenějších letních sportů. Tuto skutečnost potvrzuje neustále zvyšující se počet cyklostezek v celé České Republice.

K roku 2011 délka cyklotras činila dohromady 1903 km. Jen několik málo pozitiv, proč vyměnit dřepění doma, zavírání se v posilovně nebo cvičení ve fitness centru za jízdu na kole.

Obtížnost si můžete zvolit sami. Netrénovaní jedinci s horší fyzickou kondicí po dlouhé lezavé zimě si zvolí lehčí terén.

Například ideální jsou oblasti okolo přehrad, podél řek, v Jižních Čechách, apod. U zdatných jedinců se fantazii meze nekladou, jezdit se dá i po turistických trasách.

Jízdou na kole rychlostí zhruba 20 kilometrů za hodinu spálíme okolo 1900-2100 kJ za hodinu.

Samozřejmě zde platí, čím náročnější terén, tím je energetický výdej větší a naopak. Pozor na přepínání se!

Hned v úvodu na sebe nemůžeme mít příliš velké nároky, jízda v terénu se s jízdou na cvičných rotopedech přes zimu nedá úplně srovnat. Chce to pozvolný start a především si jízdu v přírodě užít!

Výživa při cyklistice

Mluvíme zde o rekreační jízdě na kole, víkendových vyjížďkách, nikoliv o přípravě profesionálních cyklistů na důležitý přes sto kilometrů dlouhý závod.

Tak jak to bývá i u jiných sportů, správná výživa je základem.

Výživa by měla zajistit všechny základní živiny v dostatečném poměru a množství, nesmíme zapomínat ani na pitný režim.

Pokud zrovna nebojujeme o nějaký titul, bude nám bohatě stačit, když budeme dodržovat základy zdravého (racionálního) stravování.

Ruku na srdce, že i tento jednoduchý požadavek jako „jíst zdravě“, se zdá mnohdy při českém stylu jezdění dost obtížný!

Rekreační cyklistika po česku

Typická česká rekreační cyklistika začíná a končí popíjením lahodného moku – piva, do toho se proloží těžkým obědem v podobě klobásy nebo nějaké jiné české klasiky.

V těchto momentech se musí změnit myšlení lidí a vnímání toho, že „co je zdravé, není chutné“ a už vůbec to nepředstavuje součást dobré dovolené a pohody.

S lehčím obědem v žaludku se nám lépe pojede, zpracování těžkých mastných jídel velmi zatěžuje organismus. Zdravá strava výrazně zvyšuje výkonnost a kondici.

Jídelníček sportovce, by měl obsahovat drůbež, ryby a z příloh bychom měli dávat přednost luštěninám, bramborům, rýži nebo těstovinám. Knedlíky, konzervovaná, tučná, smažená jídla omezit na minimum.

Cyklistika a hubnutí

Jízda na kole je přímo ideální pro snižování tělesné hmotnosti. Je to vhodný sport zejména z důvodu, že můžeme vykonávat pohyb poměrně dlouhou dobu (zvolíme-li lehčí zátěž) a nezatěžujeme přitom tolik klouby. Jízda na kole je doporučována i v rámci rehabilitace.

Kolo nám poslouží při správné péči desítky let, při jeho údržbě se dvakrát nepředřeme, je tudíž dobrou investicí.

Pro začátek se doporučuje koupit trekkingové kolo. S takovým kolem můžeme jet po silnicích, polních i lesních cestách, i v mírném terénu. Navíc je vybaveno nosičem, takže s ním můžeme absolvovat i několikadenní cestu. Jezdit po silnicích na horském kole se moc nevyplácí, člověk se zbytečně nadře.

Léto už pomalu klepe na dveře, v květnu už ale také bývá pěkně, a tak není nic lepšího než využít volný víkend ke sportovnímu vybití na kole.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.