BezHladovění.cz

Co zdravého namazat na chleba?

Rádi jíte zdravě a udržujete se již nějakou dobu ve formě? Zdravé jídlo, sport a dobré psychické rozpoložení je skvělou cestou, jak si prodloužit život a cítit se dobře.

Pokud se v tom trochu zaběhnete, zjistíte, že zdravé a vyvážené stravování není nic složitého.

Uvědomíte si, že přemýšlet nad tím, co vkládáte do úst, vlastně nezabere mnoho úsilí a můžete tak pro sebe udělat mnohem více, než si myslíte. Občas je však zapotřebí trocha té fantazie.

Přemýšlejte dopředu

Problém některých lidí spočívá v tom, že si jídlo nedokáží pořádně zorganizovat a udělat si na něj dostatek času.

Často se pak ocitnou během perného dne v nátlaku, kdy nemají čas dojít si na pořádný oběd a ve stresu do sebe dostanou pouze nezdravou tyčinku nebo sendvič z rychlého občerstvení.

Tyto situace bychom se však měli naučit předvídat dopředu a připravit se na ně s dostatečným časovým předstihem.

Pokud si večer před náročným dnem vyčleníte alespoň chvilku na přípravu jídla na další den, hlad vás nedostihne a vy budete mít dostatek energie i elánu zvládnout všechny naplánované úkoly.

Chléb obsahuje hodnotné živiny

Nikdo neříká, že si máte na každý den vyvářet složitá jídla. Vzít si do práce či do školy jídlo v krabičce je sice fajn, ale ne každý má čas a prostor takový oběd v klidu sníst. Navíc, ne každé jídlo se dá pozřít i za studena. Jak na tento problém vyzrát?

Jednoduše si připravte něco, co budete moct přikusovat i během určité činnosti, co vás nasytí a zároveň vám dodá všechny potřebné živiny.

No řekněte, kdo z nás si nepamatuje na školní svačiny? Buďte ale tentokrát o něco více tvůrčí a místo taveného sýra si na chleba připravte domácí pomazánku.

Buďte originální

Pomazánky jsou skvělé v tom, že si je můžete předpřipravit dopředu a pak je využívat na nespočet způsobů i několik dní.

Hodí se nejenom jako svačina do práce či dětem do školy, ale rovněž se jimi můžete pochlubit třeba na večírku, kdy je využijete jako netradiční doplněk klasických jednohubek. Hosté budou jistě nadšení, ocení vaši snahu o zpestření a ještě vás budou prosit o recept.

Tvarohové mámení

Jaké pomazánky si tedy můžete připravit? Jednou z nejoblíbenějších variant mnoha lidí jsou pomazánky z tvarohu. Stačí jen smíchat měkký tvaroh s (nejlépe) čerstvými bylinkami dle libosti, nebo přidat lisovaný česnek, na jemno nakrájenou cibulku a špetku soli.

Pokud se zrovna snažíte o redukci hmotnosti, zvolte raději nízkotučnou variantu a chléb tentokrát použijte celozrnný – dodá vám dostatek vlákniny a navíc vás zasytí na delší dobu.

Chcete-li si připravit zdravou variantu rybí pomazánky, využijte místo majonézy právě tvaroh. Ke chlebu vždy přidejte kousek nakrájené zeleniny a jednoduchá a rychlá svačina je rázem na světě!

Vsaďte na čočku a cizrnu

Jestliže máte o něco více času a chcete si pomazánku předpřipravit na delší dobu, zajisté vás nadchnou alternativy z luštěnin.

Luštěniny jsou velmi zdravou surovinou a rozhodně by neměly ve vašem jídelničku chybět. Je škoda, že spousta lidí je líná je připravovat, nebo je dokonce ani nezkusili a nevědí, o co vlastně přicházejí.

Pomazánku si můžete udělat třeba z červené čočky, která se navíc nemusí dopředu namáčet a její příprava trvá pouhých pár minut.

Uvařenou a vychladlou čočku stačí rozmixovat se lžící olivového oleje, přidat trochu soli, stroužek česneku a pak už jen stačí namazat na chléb.

Červená čočka je navíc narozdíl od ostatních luštěnin velmi dobře stravitelná, mohla by tak zachutnat i našim ratolestem.

Orientální chutě ve vaší kuchyni

Velmi oblíbená je i cizrnová pomazánka, kterou si můžete připravit třeba jako hummus.

Do hummusu se kromě česneku, soli, pepře a olivového oleje přidává ještě citronová šťáva a sezamová pasta tahhini, kterou sežene v každém obchodě se zdravou výživou.

Hummus se správně podává s arabským či pita chlebem. Na večírek ještě nakrájejte na proužky mrkev a řapíkatý celer a uvidíte, jak zdravé a chutné občerstvení vaši hosté ocení.

Při vaření luštěnin je dobré přidat do vody kmín, cizrna se tak stane o něco stravitelnější.

Zelená pochoutka

Chcete-li si připravit něco opravdu rychlého, vsaďte na avokádo. Avokádo obsahuje mnoho prospěšných látek, a abychom si z něj připravili pomazánku, stačí nám pouze avokádo rozmělnit, přidat sůl, pepř a citrónovou šťávu.

Věřte, že netřeba nic jiného a na avokádové „pomazánce“ si díky jeho specifické máslové chuti velmi pochutnáte.

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama