Bezhladoveni.cz

Afty v puse a na jazyku: Co pomáhá?

Otravné boláky v puse upozorňují na sníženou imunitu a nedostatek některých živin v organismu. Proč přesně vznikají a jak se jim účinně bránit?

reklama

Nepříjemné boláky v dutině ústní trápí pětinu populace

Afty jsou bělavé nebo žlutobílé léze vzniklé prasknutím puchýřků, nejčastěji v puse, na jazyku nebo v krku. Ztěžují žvýkání, polykání, čištění zubů i mluvení. Jsou bolestivé, plné bakterií a někdy mohou i krvácet.

Nejčastější zánětlivé onemocnění ústní sliznice trápí opakovaně asi pětinu Čechů. Nevyhýbá se ženám, mužům ani dětem. Větší riziko však hrozí ženám a mladým lidem do 30 let. Někdo se s afty setká pouze jednou za život, někdo pak vřídky nachází v ústech i několikrát ročně.

Proč jsou afty častější u žen?

Kateřina Cajthamlová v rozhovoru pro Český rozhlas vysvětlila, proč je výskyt aft o něco častější u žen než u mužů. Hlavním důvodem jsou prý ztráty železa během menstruace.

Kdy konečně zmizí?

Menší afty o velikosti 1–4 milimetrů většinou samovolně zmizí za 7 až 10 dnů. Velké vřídky dosahující průměru až přes 3 centimetry se však hojí i několik týdnů. Často po sobě zanechávají památku v podobě jizvy.

Typická místa pro výskyt aft:

  • vnitřní strany tváří
  • vnitřní strana rtů
  • dásně
  • jazyk

Podle Wikipedie se afty začínají objevovat nejčastěji už během dětství či dospívání a po několika letech výskyt vřídků postupně mizí. Afty s sebou nesou nepříjemné pocity pálení, svědění nebo bodání. Vše se zhoršuje fyzickým kontaktem s potravinami a nápoji.

Nejčastější příčiny

Přesná příčina vzniku aft není vědecky objasněná. Podle všeho se jedná o souhrn několika faktorů a prim hraje narušený imunitní systém.

  • snížená obranyschopnost organismu
  • nachlazení nebo chřipka
  • únava a stres
  • hormonální nerovnováha
  • blížící se menstruace
  • nedostatek B komplexu
  • nedostatek železa

Dále:

  • alergie na konzervační látky v potravinách (kyselina benzoová a sorbová)
  • podprůměrné BMI
  • nošení rovnátek nebo protéz
  • nevhodný zubní kartáček
  • zvýšená citlivost na složky zubních past (nejčastěji fluor)
  • kouření
  • příliš častá konzumace alkoholu

Afty může způsobit i poškození výstelky ústní dutiny, ke kterému dochází při kousnutí do tváře či jazyka, konzumaci ostrých jídel, sýrů či oříšků a také žvýkání tvrdých a křupavých potravin.

Magazín Medical News Today dodává, že afty může způsobit i virová infekce (herpes), chemoterapie, kvasinková infekce, suchost v ústech, užívání některých antibiotik, Bechtěrevova nemoc, Crohnova choroba nebo systémový lupus.

Domácí léčba

K boji s afty je třeba se vyzbrojit potřebnými vitaminy a vyváženým jídelníčkem. V drtivé většině případů se vám afty zahojí samovolně do několika dnů bez pomoci lékaře. Pokud se přidá ještě horečka, vřídky nemizí ani po 3 týdnech nebo kvůli bolesti nemůžete vůbec jíst ani pít, spěchejte k lékaři.

Chcete léčbu urychlit?

V lékárně se ptejte po dezinfekčních prostředcích, které snižují počet bakterií a tiší probíhající zánět – například Tantum Verde. Oblíbená jsou i lokální anestetika ve formě roztoku nebo gelu, která na aftě vytváří tenkou ochrannou vrstvu.

Těmto potravinám se s afty v ústech radši vyhněte:

  • káva
  • alkohol
  • výrazné koření
  • citrusy
  • kiwi
  • jahody
  • ananas
  • žvýkačky

Chcete afty vypudit? Vyhněte se horkým, ostrým, slaným, kyselým a křupavým jídlům.

Server NCBI doporučuje vyřadit z jídelníčku také tvrdé pečivo a perlivé nápoje. Pozor také ne jednostrannou stravu s nedostatkem vitaminů a minerálů.

Babské rady

Naše babičky doporučovaly kloktání odvaru z heřmánku, řebříčku nebo šalvěje, oregano, arniku horskou, cibuli a kostky ledu. Jako dezinfekce skvěle působí propolis a potírání ústní sliznice medem.

Během léčby je důležité dopovat tělo potravinami podporujícími imunitní systém. Sáhnout můžete po třapatce nachové či vojtěšce. Pomáhá i kaktus nopál.

TIP: Osvědčenou babskou radou je kulička hroznového vína, kterou po rozkousání necháte chvíli působit v ústech. Podobný účinek mají výplachy slanou vodou.

Předejděte aftám zdravou stravou

1. Najděte si pestrý a vyvážený jídelníček

Pro vybudování imunity je důležitý správně sestavený jídelníček. Dbejte na dostatečný příjem sacharidů, bílkovin i zdravých tuků. Nezapomínejte ani na čerstvou zeleninu a ovoce jako zdroj vlákniny.

Nevíte si s jídelníčkem rady? Obraťte se na zkušeného výživového poradce, který vám podá pomocnou ruku.

Nejlepší potraviny, které by na vašem talíři neměly chybět

  • zakysané mléčné výrobky
  • listová zelenina
  • brokolice
  • kysané zelí
  • paprika
  • špenát
  • hrášek
  • červená řepa
  • cibule
  • chřest
  • borůvky
  • luštěniny
  • červené maso
  • vejce
  • vlašské ořechy
  • kvasnice
  • med

2. Doplňte potřebné vitamíny

Příjem vitaminů a minerálů ze stravy někdy nestačí. Pokud si myslíte, že všechny důležité mikroživiny jídlem do těla zkrátka nedostanete, zaměřte se na doplňky stravy. Za zkoušku stojí vitamin C a vitaminy skupiny B, nebo rovnou kombinace multivitaminů.

3. Dostatečně spěte

Neponocujte a dopřejte si dostatek kvalitního spánku. Pokud tělu odpíráte dlouhodobě spánek, snižují se schopnosti regenerace i zásoby potřebných vitaminů a minerálů. Organismus je pak oslabený, což zvyšuje i riziko vřídků v puse.

4. Snižte hladinu stresu

Stejně jako spánek je důležitá také celková pohoda. Vyhýbejte se proto v dlouhodobém horizontu stresujícím situacím a pečujte o své duševní zdraví.

5. Nezanedbávejte péči o ústní dutinu

Důležité je i pravidelné čištění zubů včetně mezizubních prostorů. Myslete na to, že dásním může uškodit i nadměrný tlak a síla vynaložená během čištění, stejně jako nevhodně zvolený zubní kartáček s tvrdými štětinami. Nechte si u svého zubního lékaře doporučit ten správný kartáček i styl čištění.

Nezapomínejte také na pravidelné kontroly u praktického lékaře. Vyloučí přítomnost zánětu v těle. Dlouhodobě neléčené záněty totiž mohou vést k vážnějším problémům.

Přejeme pevné zdraví a spoustu energie na vše, co si přejete.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz
Naše potraviny obsahují výrazně méně cukru. Protože jejich skutečná síla spočívá v přírodní chuti. Víme, že i funkční potraviny mohou chutnat skvěle a lahodně. Při dodržení nejvyšších standardů kvality jsme dosáhli čistou chuť každé jedné Powerlogy potraviny. Doprava zdarma na všechny nákupy.

Zobrazit další slevové kupony →

reklama
Pošlete článek přátelům