BezHladovění.cz

Afty v puse a na jazyku: Co pomáhá?

Otravné boláky v puse upozorňují na sníženou imunitu a nedostatek některých živin v organismu. Proč přesně vznikají a jak se jim účinně bránit?

Nepříjemné boláky v dutině ústní trápí pětinu populace

Afty jsou bělavé nebo žlutobílé léze vzniklé prasknutím puchýřků, nejčastěji v puse, na jazyku nebo v krku. Ztěžují žvýkání, polykání, čištění zubů i mluvení. Jsou bolestivé, plné bakterií a někdy mohou i krvácet.

Nejčastější zánětlivé onemocnění ústní sliznice trápí opakovaně asi pětinu Čechů. Nevyhýbá se ženám, mužům ani dětem. Větší riziko však hrozí ženám a mladým lidem do 30 let. Někdo se s afty setká pouze jednou za život, někdo pak vřídky nachází v ústech i několikrát ročně.

Proč jsou afty častější u žen?

Kateřina Cajthamlová v rozhovoru pro Český rozhlas vysvětlila, proč je výskyt aft o něco častější u žen než u mužů. Hlavním důvodem jsou prý ztráty železa během menstruace.

Kdy konečně zmizí?

Menší afty o velikosti 1–4 milimetrů většinou samovolně zmizí za 7 až 10 dnů. Velké vřídky dosahující průměru až přes 3 centimetry se však hojí i několik týdnů. Často po sobě zanechávají památku v podobě jizvy.

Typická místa pro výskyt aft:

  • vnitřní strany tváří
  • vnitřní strana rtů
  • dásně
  • jazyk

Podle Wikipedie se afty začínají objevovat nejčastěji už během dětství či dospívání a po několika letech výskyt vřídků postupně mizí. Afty s sebou nesou nepříjemné pocity pálení, svědění nebo bodání. Vše se zhoršuje fyzickým kontaktem s potravinami a nápoji.

Nejčastější příčiny

Přesná příčina vzniku aft není vědecky objasněná. Podle všeho se jedná o souhrn několika faktorů a prim hraje narušený imunitní systém.

  • snížená obranyschopnost organismu
  • nachlazení nebo chřipka
  • únava a stres
  • hormonální nerovnováha
  • blížící se menstruace
  • nedostatek B komplexu
  • nedostatek železa

Dále:

  • alergie na konzervační látky v potravinách (kyselina benzoová a sorbová)
  • podprůměrné BMI
  • nošení rovnátek nebo protéz
  • nevhodný zubní kartáček
  • zvýšená citlivost na složky zubních past (nejčastěji fluor)
  • kouření
  • příliš častá konzumace alkoholu

Afty může způsobit i poškození výstelky ústní dutiny, ke kterému dochází při kousnutí do tváře či jazyka, konzumaci ostrých jídel, sýrů či oříšků a také žvýkání tvrdých a křupavých potravin.

Magazín Medical News Today dodává, že afty může způsobit i virová infekce (herpes), chemoterapie, kvasinková infekce, suchost v ústech, užívání některých antibiotik, Bechtěrevova nemoc, Crohnova choroba nebo systémový lupus.

Domácí léčba

K boji s afty je třeba se vyzbrojit potřebnými vitaminy a vyváženým jídelníčkem. V drtivé většině případů se vám afty zahojí samovolně do několika dnů bez pomoci lékaře. Pokud se přidá ještě horečka, vřídky nemizí ani po 3 týdnech nebo kvůli bolesti nemůžete vůbec jíst ani pít, spěchejte k lékaři.

Chcete léčbu urychlit?

V lékárně se ptejte po dezinfekčních prostředcích, které snižují počet bakterií a tiší probíhající zánět – například Tantum Verde. Oblíbená jsou i lokální anestetika ve formě roztoku nebo gelu, která na aftě vytváří tenkou ochrannou vrstvu.

Těmto potravinám se s afty v ústech radši vyhněte:

  • káva
  • alkohol
  • výrazné koření
  • citrusy
  • kiwi
  • jahody
  • ananas
  • žvýkačky

Chcete afty vypudit? Vyhněte se horkým, ostrým, slaným, kyselým a křupavým jídlům.

Server NCBI doporučuje vyřadit z jídelníčku také tvrdé pečivo a perlivé nápoje. Pozor také ne jednostrannou stravu s nedostatkem vitaminů a minerálů.

Babské rady

Naše babičky doporučovaly kloktání odvaru z heřmánku, řebříčku nebo šalvěje, oregano, arniku horskou, cibuli a kostky ledu. Jako dezinfekce skvěle působí propolis a potírání ústní sliznice medem.

Během léčby je důležité dopovat tělo potravinami podporujícími imunitní systém. Sáhnout můžete po třapatce nachové či vojtěšce. Pomáhá i kaktus nopál.

TIP: Osvědčenou babskou radou je kulička hroznového vína, kterou po rozkousání necháte chvíli působit v ústech. Podobný účinek mají výplachy slanou vodou.

Předejděte aftám zdravou stravou

1.     Najděte si pestrý a vyvážený jídelníček

Pro vybudování imunity je důležitý správně sestavený jídelníček. Dbejte na dostatečný příjem sacharidů, bílkovin i zdravých tuků. Nezapomínejte ani na čerstvou zeleninu a ovoce jako zdroj vlákniny.

Nevíte si s jídelníčkem rady? Obraťte se na zkušeného výživového poradce, který vám podá pomocnou ruku.

Nejlepší potraviny, které by na vašem talíři neměly chybět

  • zakysané mléčné výrobky
  • listová zelenina
  • brokolice
  • kysané zelí
  • paprika
  • špenát
  • hrášek
  • červená řepa
  • cibule
  • chřest
  • borůvky
  • luštěniny
  • červené maso
  • vejce
  • vlašské ořechy
  • kvasnice
  • med

2.     Doplňte potřebné vitamíny

Příjem vitaminů a minerálů ze stravy někdy nestačí. Pokud si myslíte, že všechny důležité mikroživiny jídlem do těla zkrátka nedostanete, zaměřte se na doplňky stravy. Za zkoušku stojí vitamin C a vitaminy skupiny B, nebo rovnou kombinace multivitaminů.

3.     Dostatečně spěte

Neponocujte a dopřejte si dostatek kvalitního spánku. Pokud tělu odpíráte dlouhodobě spánek, snižují se schopnosti regenerace i zásoby potřebných vitaminů a minerálů. Organismus je pak oslabený, což zvyšuje i riziko vřídků v puse.

4.     Snižte hladinu stresu

Stejně jako spánek je důležitá také celková pohoda. Vyhýbejte se proto v dlouhodobém horizontu stresujícím situacím a pečujte o své duševní zdraví.

5.     Nezanedbávejte péči o ústní dutinu

Důležité je i pravidelné čištění zubů včetně mezizubních prostorů. Myslete na to, že dásním může uškodit i nadměrný tlak a síla vynaložená během čištění, stejně jako nevhodně zvolený zubní kartáček s tvrdými štětinami. Nechte si u svého zubního lékaře doporučit ten správný kartáček i styl čištění.

Nezapomínejte také na pravidelné kontroly u praktického lékaře. Vyloučí přítomnost zánětu v těle. Dlouhodobě neléčené záněty totiž mohou vést k vážnějším problémům.

Přejeme pevné zdraví a spoustu energie na vše, co si přejete.

Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

reklama