BezHladovění.cz

Tipy na zdravé svačiny na hory

Svačina by měla být při celodenním výletu vždy po ruce. Na horském vzduchu člověku snadno vyhládne, o to více energie musí doplňovat. Bez ní totiž lidský organismus slábne a výkon a chuť do pohybu spolu s ním.

Na co při přípravě svačiny myslet…

  1. Především na ni nezapomínat. V horách se může lehce stát, že na jinou možnost doplnit energii za celý den nenarazíte.
  2. Při zimních radovánkách lidé většinou vyráží ven hned po snídani a vrací se až k večeru. Mnohdy tak svačina zastupuje i oběd. Podle časového plánu proto doporučujeme upravit její velikost a především vydatnost.
  3. Sacharidy jsou nejlepším zdrojem energie pro svalovou práci. Rozlišujte však důsledně jednoduché a složené sacharidy.
  4. Pravidelná svačina pomáhá udržet vyrovnanou hladinu cukru, oddálí únavu a zabrání případnému mlsání nezdravých pochutin.

Svačiny pro okamžité dodání energie

Svačiny se skládají primárně z jednoduchých sacharidů (cukrů). Tyto cukry se rychle vstřebávají přes střevní sliznici přímo do krve. Jejich účinek pocítíme daleko dříve než např. při snědení pečeného masa.

Svačiny k rychlému dodání energie se hodí ve chvíli, kdy jste opravdu vyčerpaní. Takové situace si nelze naplánovat, přicházejí nečekaně, a proto je dobré mít vhodnou „energetickou svačinu“ po ruce.

Naše tipy:

  1. Výborným koncentrovaným zdrojem sacharidů může být sušené ovoce.
  2. Taková kostička hořké čokolády není od věci a splní v tomto případě svůj účel na jedničku.
  3. Domácí müsli tyčinky nebo ovesné sušenky jsou skladné a nutričně výživné, pokud si je připravíte z těch správných surovin.
  4. Grahamové krekry
grahamové krekry

Svačiny na cesty

Hodí se zejména v případech, když jste celý den na nohou a jíte takříkajíc za pochodu. Nemáte čas ani prostor na vaření. V takovém případě je nutné volit obezřetněji zdraví prospěšné potraviny a nejlépe je kombinovat tak, abyste přijali všechny potřebné živiny.

Naše tipy:

  1. Směsi oříšků a sušeného ovoce. Ořechy obsahují kvalitní tuky, jsou vynikajícím zdrojem bílkovin, vitaminů skupiny B a vitaminu E.
  2. Čerstvé ovoce patří mezi nejvhodnější sportovní svačiny.
  3. Sypané müsli či domácí müsli tyčinky
  4. Sendviče hravě zastoupí oběd, zvláště, když v nich bude libová šunka, sýr, tvarohová pomazánka, či tuňák + libovolná zelenina.
jablko + čokoláda + ořechy

Nezapomínat na pitný režim!

Preferujte hlavně neslazené nápoje. Můžete si připravit slabý čaj do termosky nebo obyčejnou vodu. Se sportovním výkonem se zvyšuje i potřeba příjmu tekutin! Do batůžku si proto zabalte vody spíše více než méně.

Svačiny jsou od toho, aby tělu dodaly energii a sílu, proto se většího množství energie nebojte. Při pohybu ji snadno spálíte.

1 hodina volného tempa na běžkách ~ 1900 kJ

1 hodina bruslení ~ 1200 kJ

1 hodina lyžování ~ 1800 kj

Čeho se vyvarovat

K absolutně nevhodným svačinám se řadí:

  • paštiky
  • majonézy
  • uzeniny
  • brambůrky
  • přeslazené nápoje
  • silný černý čaj
  • káva
  • energetické nápoje a další.

Jejich mínusem je nízká výživová hodnota. Tyto potraviny často obsahují nasycené tuky, velké množství cukrů a přispívají tak ke vzniku nadváhy, obezity a zdravotních rizik s nimi spojenými.

Máte svůj rodinný recept na složení té nejlepší svačinky? Podělte se s námi třeba na Facebooku.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend