BezHladovění.cz

Kouřením ke štíhlé postavě? Jde to i bez cigaret!

Už jste také slyšeli o tom, že lidé co kouří, bývají hubenější nežli ti co nekouří?

Omyl. Tento mýtus je mezi širokou veřejností velmi rozšířený, jak je tomu však doopravdy?

Kouření je vysoce návykové, a pokud jste s ním doposud nezačali, rozhodně se do toho ani nepouštějte. O to více, pokud to bude z důvodu redukce hmotnosti.

Cigaretový kouř obsahuje v průměru kolem čtyř tisíc chemikálií, z toho asi sto kancerogenů.

Mezi látkami obsaženými v cigaretovém kouři je i chemická látka zvaná nikotin, která je také z velké části odpovědná za fyzickou závislost na cigaretách.

Nikotin jako stimulant

Nikotin se z cigaretového kouře vstřebává sliznicemi dýchacího a trávicího ústrojí, přičemž stačí pouhých pár sekund pro absorpci až 70 % nikotinu obsaženého v dýmu.

Je pravda, že nikotin má na naše tělo vysoce stimulační účinky a dokáže tak nejenom povzbudit naše srdce, ale také pořádně nakopnout metabolismus.

Nikotin rovněž dokáže podráždit centrální nervovou soustavu a dokonce zvýšit vylučování žaludečních šťáv.

Vstřebání nikotinu má také za následek zvýšení krevního tlaku a můžeme mu připsat i zrychlení střevní peristaltiky, což může u lidí odvykajících kouření způsobit problémy s vyprazdňováním.

Všechny tyto účinky nikotinu mohou být sice u odvykajících lidí zodpovědné za menší přibírání na váze, ale rozhodně ne za hubnutí.

Tělo kuřáka si navíc na nikotin velmi rychle zvyká, a k dosažení požadovaného efektu by tak dotyčný musel časem přijímat skutečně velké dávky této látky.

Nedejte cigaretám šanci

Spousta lidí se proto bojí s kouřením přestat z důvodu, že přiberou na váze, tyto obavy jsou však většinou zbytečné. Tělo si postupem času na příjem nikotinu odvykne a tím se přirozeně vyrovná i váš zpomalený metabolismus.

Všechny tyto popisované děje jsou tedy jen krátkodobé, a pokud se rozhodnete s kouřením přestat nadobro, obávaného tloustnutí či obezity se bát nemusíte.

Jste opravdu závislý?

U velkého množství kuřáků je také závislost na cigaretě pouze psychického charakteru, jelikož tito lidé mají zapotřebí neustále něco držet v ruce či dávat do pusy.

Kuřáci také častěji sáhnou po cigaretě v období většího stresu či psychického vypětí, a proto u čerstvých nekuřáků je v podobné situaci velká potřeba cigaretu něčím nahradit.

Lidé při odvykání kouření tudíž velmi často místo cigarety sáhnou po něčem k jídlu, což má za následek další nárůst váhy a nechtěné kilogramy.

Jestliže jste tedy s kouřením přestali a bojíte se nabírání váhy, vyzkoušejte také jiné nikotinové produkty, které vám pro začátek pomůžou při odvykání, a navíc se váš metabolismus nebude rapidně zpomalovat.

Vhodné jsou například nikotinové náplasti, ze kterých se nikotin uvolňuje průběžně během dne, vy nebude trpět abstinenčními příznaky a navíc se zatěžovat nebezpečnými chemikáliemi z cigaretového kouře.

Odměňujte se jinak než jídlem

Ruce se pokuste zaměstnat jinak nežli jídlem, pořiďte si třeba nějaký vychytaný antistresový míček. Zvýšené chutě k jídlu zkuste ukočírovat pomocí žvýkaček, anebo se alespoň vyhněte nezdravému mlsání.

Pokud si potřebujete dát něco místo cigarety, sáhněte raději po kousku ovoce nebo nízkotučném jogurtu. Zapomeňte na přeslazené cukrovinky a pozor si dejte také na oříšky, které doslova svádí k neustálému uzobávání. I přes jejich vysoce prospěšné nutriční hodnoty jsou stále velkým zdrojem nezanedbatelné energie.

Raději si uspořádejte celkový denní energetický příjem, jezte pravidelně a místo raní kávy s cigaretou si dejte raději vydatnou a vyváženou snídani.

K zasycení vám pomůže dostatek ovoce a zeleniny, ke každému jídlu nezapomeňte přidat i nějakou bílkovinu.

Rovněž se vyhněte popíjení sladkých limonád a vyzkoušejte pít několik dní jenom vodu a neslazený čaj. Uvidíte, že se perfektně pročistíte a budete zářit svěžestí na první pohled!

Jděte si zacvičit!

Pro redukci hmotnosti tedy rozhodně zvolte jiný způsob než ten nikotinový. Snažte se raději přesedlat na zdravý životní styl se vším všudy, ať už jde o vynechání cigaret či změnu stravování.

Přestanete-li kouřit, uleví se nejenom vašemu srdci a cévám, ale také respiračnímu systému. Bude se vám daleko lépe dýchat, což může být také impuls pro zařazení volnočasové sportovní aktivity.

Podpoříte tím nejenom svůj metabolismus, ale také si vyplníte čas, který byste třeba jinak proseděli v kavárně s cigaretou v ruce.

Další nespornou výhodou je úspora, kdy za ušetřené peníze si můžete každý nový měsíc bez cigaret udělat radost třeba něčím novým na sebe. No řekněte sami, nepřevažují pozitiva zanechání kouření před jejich dlouhodobými negativy?

Jak se vám článek líbí?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.