BezHladovění.cz

Vitamíny pro děti

Zdraví našich dětí by pro nás mělo být jednou z největších priorit, stejně jako zdraví nás samotných.

Pokud jste zastánci zdravého životního stylu, jistě pro vás nebude problém předávat hodnotné rady a zkušenosti i svým ratolestem.

Kvalitní strava, společně s dostatkem přiměřeného pohybu a dobrým psychickým stavem, je pro každého člověka alfou i omegou k dovršení dobrého zdraví.

Kdo se o svůj tělesný a psychický stav zajímá, tak zajisté ví, že klíčem ke správnému stravování je dostatek všech základních živin, jako jsou sacharidy, bílkoviny a tuky, obohacené o dostatek vitamínů a minerálních látek.

Jaký význam však mají vitamíny pro naše nejmenší?

Organismus ve vývoji

Vitamíny a minerály jsou pro děti stejně nezbytné jako pro dospělé, ne-li podstatnější.

Pro dětský organismus je hodnotná strava daleko důležitější, jelikož v dětství dochází k složitému vývoji organismu, růstu těla i osobnosti.

V dětském jídelníčku bychom tak neměli opomínat potraviny bohaté na kvalitní živiny, vitamíny a minerály. Pokud má vaše dítě dostatek ovoce, zeleniny, luštěnin a zdravých tuků, není třeba se obávat nedostatku těchto látek.

V některých ročních obdobích, jako je jaro a zima, však stoupá nárok organismu na některé látky a v tomto případě bychom měli přísun vitamínů zvýšit a volit vitamíny ve formě doplňků stravy.

Nezapomínejte, že zvýšený přísun vitamínů organismus potřebuje také v době nadměrné psychické či fyzické zátěže, nebo třeba při zotavování se z nějaké nemoci.

Prevence je mocná čarodějka

U dětí je velmi důležité posilování imunity a obranyschopnosti těla proti nejrůznějším infekcím a virům, se kterými denodenně přichází do kontaktu.

Dbejte na to, aby vaše dítě dostalo v každém denním jídle dostatek ovoce a zeleniny. Je jasné, že ne v každém věku je možné dítěti podávat veškeré druhy ovoce a zeleniny, v tomto případě bychom přísun vitamínu měli hlídat o to více.

Zakoupit se dají všemožné příkrmy a pokrmy obohacené o důležité látky, které by v jídelníčku vašeho potomka neměli chybět, v krajním případě potom vitamínové doplňky stravy.

Pokud zvolíte ovoce a zeleninu v kašovité formě, zajisté neuděláte chybu. Jestliže je do 6. měsíce věku dítě řádně kojeno, nedostatku vitamínů se obávat nemusíte.

Mateřské mléko dodává organismu dostatečně vyváženou stravu tak, aby všechny fyziologické pochody v těle fungovaly tak, jak mají.

Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš

Často se také u dětí setkáváme s problémem, kdy většinu zdravých jídel odmítají. Většinou to bývá problém rodičů, kteří odmalička dítěti dovolují vše, na co si jen vzpomene.

Jedná se o sladkosti a dobrůtky, které dítě dostane buď na uklidnění, nebo protože si je zkrátka „vybrečí“. V takových případech je dobré neustupovat, nebo se alespoň vynasnažit najít nějaký kompromis.

Nejlepší je děti učit zdravým stravovacím návykům již v raném dětství. Pokud svého potomka naučíte, že za odměnu dostane jablko a nikoli čokoládu, věřte, že si tyto návyky většinou uchová i do pozdějšího věku.

Nezdravé pokrmy můžete zařadit při opravdu výjimečných příležitostech, příkladem může být například narozeninový dort.

Jestliže naučíte své dítě konzumovat ovoce a zeleninu jako přirozenou a nevynucenou věc, nedostatek vitamínů mu nehrozí.

Na co si dát pozor?

Jaké vitamíny bychom měli ve stravě hlídat? U velmi malých dětí je velmi důležitý dostatek vitamínu D. Vitamín D je totiž zodpovědný za správný vývoj kostí, fungování svalů i nervového systému a růst nových buněk.

Vitamín D se tvoří v kůži působením slunce, zdrojem jsou ale i tučné ryby jako je losos nebo tuňák, mléko, vajíčka či játra. Dále bychom měli u dětí hlídat dostatečný přísun vitamínu C, který je nezbytný pro správnou imunitu.

Nezbytné jsou i vitamíny řady B, které ve většině případů napomáhají správné funkci metabolických přeměn v organismu, včetně procesů růstu.

V neposlední řadě bychom měli v dětské stravě bedlivě hlídat také přísun antioxidantů. Do této skupiny patří zejména vitamíny A, C a E, které najdeme zejména v zelenině a ovoci.

Tyto vitamíny napomáhají budovat imunitu a brání organismus proti nebezpečnému oxidačnímu stresu.

Vitamín A je důležitý také pro metabolismus a růst buněk, současně zvyšuje odolnost proti některým infekcím. Jeden z jeho provitaminů přijímáme například v mrkvi či špenátu a nazýváme ho beta-karoten.

Pokud vaše dítě není schopno přijímat dostatek vitamínů v obyčejné stravě, vsaďte na multivitamíny. Zakoupíte je v lékárně jako doplňky stravy, dnes už dokonce ve formě šumivých tablet či chutných bonbonů.

O nedostatek vitamínů ve stravě vašich dětí se tak už nadále nebudete muset tolik strachovat.

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama