BezHladovění.cz

Dietní jídla pro děti

Strava je nedílnou součástí našeho života a bez ní bychom tu zkrátka nebyli. Tak proč se stále tak málo lidí řídí heslem: Jste to, co jíte?

Zdravý jídelníček spolu s dostatkem pohybové aktivity je pro člověka nejlepším a nejpřirozenějším způsobem, jak se udržet zdravý a být ve formě.

Konečně se vám podařilo změnit svůj životní styl k lepšímu a máte pocit, že máte své tělo pod kontrolou?

V tom případě si můžete zatleskat a užívat si skvělý pocit z dobře odvedené práce. Jak ale naučit zdravým návykům i své ratolesti?

Obezita u dětí

Bohužel se dnes velmi často setkáváme s nešvarem zvaným dětská obezita.

Dětská obezita je velmi závažná, i když je dnes mnoho lidí přesvědčeno právě o opaku.

„Až vyroste, faldíky půjdou dolů samy jak nic! Nemůžu ho nutit hubnout, je přece ve vývinu!“ Toto jsou jedny z nejčastějších výmluv, s jakými se v otázkách dětské nadváhy setkáváme.

Obezita je ale u nás, stejně jako v mnoha jiných státech, doslova alarmující: statistiky ukazují, že obézní je až každé páté dítě ve věku od 6 do 12 let.

Dítě je Vaším odrazem

Ne nadarmo se říká, že dítě je vizitkou rodiny, která ho vychovává.

Za dětskou obezitou se skrývá buď nezdravý životní styl samotné rodiny, nebo absolutní nezájem o potomka.

Obezitu u dětí bychom měli začít řešit co nejdříve a spíše než na zavedení drastických redukčních diet, bychom se měli zaměřit na celkovou změnu životního stylu u dítěte.

Obézní děti se často setkávají i s nátlakem či posměchem okolí, což může v některých případech vyústit v závažný psychosociální problém u dítěte samotného.

Ke zdravému životnímu stylu bychom děti měli vychovávat také proto, že na co si děti zvyknou v raném dětství, se s nimi bude vláčet prakticky celý život a přirozeně to budou předávat do dalších generací.

Redukční diety v dětství mohou mnohdy napáchat více škody než užitku a způsobit závažné zdravotní komplikace do budoucna, či poruchy dospívání těla i ducha.

Jděte na to mazaně

Zapomeňte tedy na všechny typy „účinných“ diet, kterými se dnes hemží nejenom internet, ale i stránky mnoha časopisů.

Zejména v období růstu a dospívání je totiž nesmírně důležitý dostatečný příjem všech živin, vitamínů, minerálních látek a vlákniny.

Dítě přespříliš neomezujte, ale naučte ho rozlišovat, co je zdravé a co nikoli. Problémem spousty dětí je především každodenní vysedávání u počítačů, v kombinaci s pojídáním levných produktů fastfoodů či jiných nezdravých pochutin.

Udělejte si tedy čas i vy a připravte dítěti zdravou svačinu či večeři, kterou si v případě vaší nepřítomnosti dokáže přinejhorším ohřát v mikrovlnce. Stále lepší, nežli nevědět a být lhostejní k tomu, co si dítko „uloví“ k jídlu samo.

Učte děti lásce ke zdravým věcem už odmalička a později nebudete překvapeni, že dítě samo od sebe sáhne místo bonbonů po ovoci.

Snídaně je základ dne!

Začněte od podlahy a naučte děti každý den snídat. Předejdete tak vlčímu hladu v odpoledních hodinách, kdy dítě podniká pravidelné nálety před školní automat s cukrovinkami.

Stačí jen zalít ovesné vločky mlékem, doplnit je pár oříšky a ovocem, nebo osladit medem.

Pokud dítě preferuje slanou variantu snídaně, namažte mu celozrnný chleba s tvarohem a doplňte kouskem kvalitní šunky s trochou zeleniny.

Svačinu dítěti připravujte vždy doma, můžete zvolit opět pečivo „s něčím“, nebo pokud nestíháte, zakoupit narychlo jogurt či kefír a doplnit ho ovocem.

Sladké tyčinky a pochoutky by se měly v dětském jídelníčku objevovat opravdu výjimečně, v případě snižování váhy pokud možno nikdy.

Obědy se nevynechávají

Když se jedná o obědy, je vždy lepší, když dítě dostane v poledne teplý pokrm.

Obědy volte nejlépe formou školního stravování, v čím dál více zařízeních se dnes dá navolit i poměrně zdravá varianta.

Později odpoledne by dítě mělo dostat opět nějakou zdravou svačinku, postačí plátek chleba s tvarohem, nebo pokud nebyl přítomen dopoledne, jogurt s ovocem.

Vždy dbejte na dostatečný přísun všech živin, nezapomínejte zejména na bílkoviny.

večeři ukuchtěte něco vy, skvělou volbou bude plátek kvalitního masa s rýží, celozrnnou těstovinou či bramborem, doplněný velkou porcí zeleniny.

Naučte též děti vyhýbat se sladkým limonádám a domů je kupujte pouze svátečně.

Zdravý recept na konec!

Zapomeňte na špagety s kečupem, nebo řízek s kaší! Zkuste si děti trochu „rozmazlit“ a uvařte jim třeba tento báječný recept s kuskusem.

Kuskus je bohatým zdrojem rostlinných bílkovin a některých vitaminů či minerálních látek. Postup je jednoduchý a pro zaneprázdněné rodiče i velmi rychlý.

Kuskus zalijte vroucí vodou v poměru 2:1 a nechejte chvilku odstát. Mezitím si připravte zeleninu, kterou má vaše dítě v oblibě a orestujte jí na pánvi s kapkou olivového oleje.

Poté přidejte kousky krůtího nebo rybího masa a zlehka opečte. Smíchejte kuskus a zeleninu s masem, vše dejte do zepékací mísy a navrch posypte trochou nízkotučného sýra.

Vše zapečte na 10 minut a rychlé a zdravé jídlo je na světě! Aby byl pokrm pro děti ještě hravější, místo zapékací mísy můžete použít „lodičky“ z vydlabaných paprik či rajčat. Tak na co čekáte, dobrou chuť!

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama