BezHladovění.cz

Vánoce a štíhlá linie? Jde to dohromady!

Každý z nás si vánoční svátky spojuje nejenom s chvílemi klidu a pohody, ale také se spoustou jídla a nekonečných večírků.

Tyto sváteční radosti nám pak společně s dobrou náladou přináší také kila navíc a v horším případě třeba i zažívací problémy.

Pokud se chceme těchto vánočních neduhů vyvarovat, měli bychom si především stanovit nějaká pravidla a alespoň částečně se je snažit o svátcích dodržovat.

Jídlo všude kam se podíváš

Zejména české Vánoce jsou ve všech rodinách oslavované se spoustou dobrot a skvělého pití a většina lidí se v těchto chvílích nechá zkrátka unést a na nějaké kalorie ani nepomyslí.

Samozřejmě, nikdo se nechceme ve volnu stresovat a upírat si sváteční pochoutky, ale abychom po Vánocích svého počínání nelitovali, měli bychom si každý určit svojí únosnou míru pojídání.

Spousta lidí se o Vánocích nechá jídlem doslova strhnout a následně dva měsíce nadávají na nabraná kila.

Jak se těmto nešvarům vyhnout a být se sebou spokojený i po svátcích klidu a míru? Zkuste pár následujících tipů.

Cukroví z dosahu

Nemusíte se celý týden postit, abyste si udrželi svou váhu či nepřibrali. Stačí si umět říci, že máte dost a nástrahy plné kalorií se pokuste dát z dohledu.

Zkuste si alespoň přibližně hlídat množství přijaté energie, které by ani tentokrát nemělo být o moc vyšší než tomu je v běžných dnech.

Pokud nebudete mít na každém rohu v bytě mísu s cukrovím a za pochoutkou si budete muset odkráčet až k lednici do uzavřené krabičky, věřte, že si to ještě dvakrát rozmyslíte.

Nedržte půst

Celý den nejíte, abyste si večer mohli dát pořádně do nosu? Tak toto je jedna z největších chyb, kterou dělá spousta z nás.

Celodenní hladovění či jen uzobávání nesmyslů potom večer povede k vlčímu hladu. Ve spojení s tabulí prostřenou dobrotami je to doslova vražedná kombinace nejenom pro štíhlou linii, ale i pro celý organismus.

Nárazovitým přejídáním si totiž můžete zadělat na velký problém s trávením a nikdo z nás přeci nechce strávit zbytek svátků v nemocnici či na toaletě.

Zkuste tedy po celý den jíst alespoň něco malého a pokuste se nevynechat žádný chod.

Rozhodně nezapomeňte na vyváženou snídani, protože i její přítomnost vás může večer uchránit před nadměrným přejídáním.

Stačí si dát kus celozrnného pečiva s tvarohem a zeleninou, nebo zbaštit alespoň jogurt se lžící ovesných vloček a ovocem.

Uvidíte, že pokud budete nad jídlem přemýšlet, na sladké dobroty lákající všude kolem, vás již přejde chuť.

Zkuste změnu ingrediencí

Velkou roli hraje o Vánočním hodování i složení jednotlivých jídel. Pokud chodíte o Vánocích k někomu na návštěvu, složení pokrmů asi neovlivníte, ale vždy si můžete hlídat spořádané množství.

Jestliže ale slavnostní menu připravujete sami, dejte si záležet na jednotlivých surovinách a zkuste pro tentokrát některé z nich, nahradit zdravější variantou.

Cukroví je samo o sobě kalorickou bombou, proto bychom se nad jeho přípravou mohli o něco více zamyslet.

Na internetu i v mnoha časopisech to nyní přímo srší zdravými recepty, tak proč si i vy nezkusíte najít některý, co byste letos zkusili?

Kolikrát stačí pouze bílou mouku vyměnit za celozrnnou, cukr nahradit sladidlem vhodným pro tepelnou úpravu a místo máslového krému připravit pudinkový krém.

Výsledný efekt nebude jistě o moc jiný než u tradičního cukroví jak ho dělávají naše babičky a navíc si můžeme zahřešit bez výčitek.

Večeřte s lehkostí

Stejně tak tedy přemýšlejte i při přípravě štědrovečerního menu. Bramborový salát se jistě obejde bez majonézy.

Pokud do něj tyto Vánoce přidáte bílý jogurt, nejenom že zpestříte pokrm něčím novým, ale navíc uděláte něco pro své tělo.

Pokud zrovna nehubnete, rozhodně se neostýchejte dát si jednou za čas něco smaženého a kapra na talíři si pořádně vychutnejte.

Při přípravě chlebíčků ovšem znovu zpozorněte a místo obyčejné bílé veky sáhněte po celozrnném pečivu nebo na kolečka nakrájené zelenině.

Pomazánku můžete smíchat z nízkotučného tvarohu a zeleniny, nebo trochu zaexperimentovat a vyrobit si domácí humus z rozmixované cizrny.

Místo tučného salámu zvolte kvalitní šunku s minimem energie a nakonec vše s klidnou duší ozdobte vajíčkem se zeleninou.

Vánoční menu může být i zdravé a ke stromečku nemusíte chodit vždy přejedení. Klidně ochutnejte ode všeho trochu, ale nenakládejte si zbytečně velké porce.

Pokud budete mít i po snědení toho co jste si naložili na talíř hlad, s klidem si něco málo přidejte.

Pozor na drinky!

K oslavování Vánoční pohody patří také alkohol. Na alkoholické nápoje si dejte dvakrát takový pozor, jelikož již jeden panák obsahuje spoustu skrytých kalorií.

Proto si u stromečku připijte raději suchým vínem nebo skleničkou dobrého sektu a s celovečerním popíjením to příliš nepřežeňte.

Hýbejte se!

Kámen úrazu je o svátcích také všudypřítomné lenošení. Mnoho z nás se těší, až se rozvalí na gauč s cukrovím v ruce a pohádkami v televizi.

Samozřejmě si tuto příjemně odpočinkovou tradici neodpouštějte, ale večer si zkuste vyrazit alespoň na procházku nebo trochu více poklidit.

Zimních sportů je velká spousta, a jestliže vytáhnete děti odpoledne bruslit či lyžovat, rozhodně si užijete nejenom spoustu zábavy, ale navíc uděláte i něco pro sebe.

Zkuste tedy letos o Vánocích udělat pár věcí jinak a uvidíte, že konečně nebudete jedni z těch, kteří se budou po novém roce předhánět v narvaných posilovnách.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend