BezHladovění.cz

Skryté hrozby ve vašem nákupním vozíku

Vybírání správných potravin je pro obyčejné lidi někdy pořádný oříšek.

V domnění, že nakupujeme zdravé a dietní potraviny, se však na nás z regálů usmívají skrytí záškodníci.

Které výrobky se tedy vydávají za něco, co nejsou?

Dejte si při nákupu pozor na následující položky a vaše tělo vám v budoucnu o to víc poděkuje.

Skryté kalorie

Jednou z největších nástrah je nepochybně cukr. Skryté kalorie na nás koukají ze všech stran, a to v produktech, ve kterých bychom je čekali nejméně.

Co třeba vitamínová bomba ve formě džusu? Většina džusů v supermarketech se navíc vyrábí z koncentrátů, ve kterých se množství vitamínů mnohonásobně snižuje.

Pokud si uděláte domácí čerstvý fresh, tak uděláte lépe, ale 45 kaloriím na pouhých sto mililitrů tohoto nápoje se beztak nevyhnete.

Džusy popíjejte s mírou, ovocný cukr je sice lepší než obyčejný bílý, ale energetická hodnota není o nic menší.

Pseudopotraviny

Dalším postrachem lidí v redukčním režimu jsou pseudocereálie, které obsahují daleko více kalorií, než si dokážete představit.

Pokud kupujete müsli a myslíte si, že zdravější snídani si dopřát nemůžete, jste na omylu.

Müsli bývá často upravováno velmi nezdravě, a navíc se v kupované krabici vyskytuje nadbytek cukru. Pokud si ráno bez cereálií s mlékem nedokážete představit, zkuste si připravit müsli domácí.

Stačí smíchat pár lžic ovesných vloček s trochou oříšků, semínek či sušeného ovoce a bez výčitek můžete přidat i víceprocentní kvalitní čokoládu.

Nejenom, že tak budete vědět, co vkládáte do úst, ale navíc i ušetříte.

Život s lehkostí

Podobnou hrozbou jsou i light výrobky, které jsou sice ochuzené o tuk, ale často jako náhradu obsahují přehnané množství cukru a všemožných nebezpečných éček, zahušťovadel či umělých sladidel.

Množství umělých sladidel v dostupných výrobcích je sice schválené a bezpečné, ale jejich přehnanou konzumací si rozhodně neprospějeme.

Zkuste si místo light jogurtu s umělými přísadami koupit tučnější bílý, dochutit ho ovocem či medem a prospějete tak i svému zdraví.

Velký boom teď zažívají i limonády bez cukru, které jsou vzhledem k narůstající obezitě vhodnější než nápoje slazené bílým cukrem, ale ani s jejich popíjením bychom to neměli přehánět.

Kromě velkého množství sladidel obsahují i jiné nebezpečné látky.

V oblíbené cocacole je to například kyselina fosforečná, která přispívá k řídnutí našich kostí a následné osteoporóze. I v tomto případě se tedy řiďte heslem: „všeho s mírou“.

Klamavé výrobky

Co takhle dát si rýžový chlebíček? I pufované výrobky jsou pro naši dietu skrytou hrozbou, zejména pokud jich spořádáme větší množství.

Pufované chlebíčky nás nezasytí, a proto málokdo z nás zůstane u jednoho kousku. Z prvotně nízkokalorického kousku se tak stává dietní hrozba v podobě prázdné energie bez jakéhokoli nutričního přínosu pro naše zdraví.

Chcete si udělat zdravou večeři? Salát bude zajisté správná volba. Zapomeňte však na kupované zálivky plné tuku a cukru a raději si udělejte domácí jogurtový dresink.

Uděláte dobře nejenom své štíhlé linii, ale vyhnete se i nebezpečným éčkům.

Trans-nenasycené mastné kyseliny

Že jsou rostlinné tuky zdravější než obyčejné máslo? I zde se vyskytuje mnoho pro a proti, měli bychom zohlednit ty nejdůležitější.

Velký pozor bychom si měli dát především na tuky ztužené procesem hydrogenace, kdy vznikají trans-nenasycené mastné kyseliny, často nebezpečnější než klasické nasycené.

Tyto kyseliny se vyskytují i v jiných potravinách jako jsou různé sušenky, brambůrky a sladkosti a přispívají k ucpávání cév a vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Při nákupu si tak raději hlídejte etikety, většina margarínů u nás má množství těchto škodlivých tuků velmi snížené.

Velkým obloukem se při nákupu vyhýbejte uzeninám s nízkým procentem masa (pod 90%), pro jejich trvanlivost obsahují spoustu éček a nebezpečných přísad, škodlivých vašemu zdraví ve velké míře.

Dále obsahují sůl, která se kromě uzenin vyskytuje také v instantních pokrmech (polévky, těstoviny, čínské nudle) a kořenících směsích.

Sůl v našem organismu dělá pěknou neplechu. V České republice je spotřeba soli na osobu téměř trojnásobná, než by bylo vhodné.

Snížením konzumace soli se tak můžeme vyhnout vzniku cévních mozkových příhod, kardiovaskulárních onemocnění a jiných zabijáků dnešní populace.

Nikdy nezapomínejte, že zdraví máme jen jedno.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend