Šetřící dieta

Pokud se zajímáte spíše o hubnutí a léčebná strava vám nic moc neříká, pravděpodobně jste se s pojmem šetřící dieta ještě nesetkali. Tato dieta je však jednou z nejdůležitějších diet ve zdravotnictví, k jejímuž dodržování vede mnoho indikací.

Podstata šetřící diety

Podstatou šetřící diety je její zavedení u pacientů trpícími různorodými trávicími obtížemi. Šetřící dieta se zavádí u problémů se žaludkem, žlučníkem, slinivkou, játry i střevy, a to zejména u chronických onemocnění. Někdy se však šetřící dieta doporučuje dodržovat i po infarktu myokardu či některých horečnatých stavech.

Při této dietě jsou povolené pouze dietní a nedráždivé potraviny a také je velmi zásadní technologická úprava. Povolené je vaření, dušení, pečení, vaření v konvektomatu či na teflonu – samozřejmě bez použití tuku. Nevhodné je také podávání příliš teplých jídel a horkých nápojů.

Povolené potraviny

  • Jemné zeleninové polévky, vlasové nudle
  • Rýže
  • Krupice
  • Zelená nať
  • Libové maso (ne smažené!)
  • Olej a máslo pouze do hotových pokrmů, nepoužíváme k tepelné úpravě
  • Bramborová a rýžová kaše
  • Bílé pečivo (ne čerstvé a chléb)
  • Bílé těstoviny
  • Mražená, sterilovaná zelenina
  • Rajčatový protlak
  • Salát
  • Chřest
  • Mléko a zakysané mléko
  • Jablka, banány, meruňky, broskve, citrusy

Zakázané potraviny

  • Celozrnné výrobky
  • Kynuté výrobky
  • Dráždivé ovoce – jahody, maliny, hroznové víno, brusinky, datle, ořechy, mák
  • Pikantní koření
  • Tučné omáčky včetně hořčice
  • Alkohol
  • Káva
  • Čokoláda
  • Tučné maso
  • Nadýmavá zelenina
  • Vejce pouze v lehce stravitelné formě
  • Chléb
  • Tvrdé a zrající sýry
  • Sycená voda i jiné nápoje

Pro koho je šetřící dieta vhodná?

Tato dieta se všeobecně předepisuje v nemocnici, kde je její dodržování velmi jednoduché, jelikož vám zakázaná jídla automaticky z jídelníčku vyškrtnou. Jakmile ale doma pociťujete žaludeční nevolnost či jiné obtíže s trávením, můžete si tuto nasadit také. Pokud však vaše problémy budou přetrvávat déle, neváhejte navštívit lékaře.

Trpíte vleklými zdravotními problémy? Zmírněte jejich příznaky úpravou stravy. Obraťte se na nutriční specialisty. Sestaví vám stravovací plán na míru podle vašeho metabolického typu. Nechte si poradit na nezávazné konzultaci. Podívejte se, kde najdete poradnu ve vašem městě.

Jídelníček na 1 den

Snídaně: Bílý rohlík s lučinou, libová šunka

Svačina: Jablečná přesnídávka

Oběd: Zeleninová polévka, kuřecí maso dělané na vodě, brambor, mrkev

Svačina: Banán, kefírové mléko nízkotučné

Večeře: Těstoviny s rajčatovou omáčkou a kuřecím masem

Recept na dietní těstoviny

Připravte si

  • Těstoviny jakéhokoliv tvaru
  • Rajčatový protlak
  • Rajčata v konzervě – krájená
  • Kuřecí maso
  • Nízkotučný sýr navrch

Postup

  1. Postup je jako recept sám velmi jednoduchý, na pánvi osmahněte maso a poté přidejte rajčata spolu s rajčatovým protlakem.
  2. V hrnci uvařte těstoviny dle návodu – mohou být klidně více do měkka.
  3. Směs na pánvi poduste do změknutí masa a poté podávejte s uvařenými těstovinami.
  4. Navrch můžete posypat trochou nízkotučného sýra.

Výhody šetřící diety

  • Šetří váš žaludek a zažívací systém
  • Vaříte víceméně bez tuku (tím se vyhnete i těm nevhodným)
  • Krátkodobé dodržování
  • Plnohodnotná
  • Mechanicky, chemicky i termicky šetřící
  • Energeticky dostačující
  • Dostatek bílkovin
  • Snížený obsah cholesterolu

Nevýhody

  • Někdy zkrátka „bez chuti“
  • Malý výběr potravin
  • Zákaz oblíbených jídel
  • Nedostatek některých živin
  • Velké omezení v jídle

 

Předchozí článekProtikvasinková dieta
Další článekWarfarinová dieta
Sandra Figalová
Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.