BezHladovění.cz

Ředkvičky a hubnutí

Ředkvička, latinsky Raphanus sativus, je z čeledi brukvovité. Z ředkviček se konzumují její kořenové bulvy, které nabývají kulatého nebo válcovitého tvaru různých barev.

Setkat se můžeme s červenými, žlutými nebo bílými typy. Rozlišujeme ředkvičky a ředkev.

Ředkev je prastará fermentační zelenina, která se v Číně a Koreji fermentovala pravděpodobně ještě dříve než známé čínské zelí. Ředkvi se někdy říká daikon, což se v japonštině překládá jako „velký kořen“.

Ředkvička je také označována jako varianta ředkve, konkrétně ředkve seté letní.

Nutriční vyhodnocení ředkviček

Ředkvičky jsou bohaté na sodík, draslík, vápník, mají poměrně dost síry, chlóru a fosforu.

Látky s obsahem síry jsou významné nejen pro chuť, způsobují především ostrost, ale zejména také pro svou zdravotní hodnotu.

Všechny druhy ředkví obsahují mimo jiné i éterické oleje, které napomáhají rozpouštění hlenů.

Éterické oleje se ve fototerapii používají vnitřně i zevně. Některé mohou mít farmakologické účinky.

Dále mají močopudný účinek, tudíž se využívají k pročištění ledvin a močového měchýře.

Z chemoprotektivních látek je zde přítomen rafanin, který má navíc antimikrobiální účinek. Jako u ostatní zeleniny z čeledi brukvovitých se podílejí na prevenci onkologických onemocnění.

Ředkvičky patří k potravinám s nízkým glykemickým indexem a velmi nízkou energetickou hodnotou. 100 g má něco málo přes 70 kJ.

Chuťově i texturou jsou jemnější než ředkve, ale něco mají společné. V lidovém lékařství se šťáva z ředkviček doporučuje při ateroskleróze. Její štiplavá až pálivá chuť navozuje chuť k jídlu při problémech s nechutenstvím a dokonce snižuje trávicí obtíže.

Z části proto je vhodné je konzumovat před těžším chodem, zvyšují totiž stravitelnost těchto pokrmů příznivým ovlivňováním žlučníku a vylučováním žlučových šťáv. Podporují střevní mikroflóru.

Už víte proč právě ředkvičky…

Teď je jejich sezóna, nehledě na jejich příznivou cenu a dají se přidat ke každému chodu. Ať snídaně, svačina, oběd či večeře, v čerstvém salátu nebo jen tak na přikusování, ředkvičky jsou vděčnou zeleninou. Jedí se hlavně syrové. Velmi chutné je nastrouhat je do tvarohových pomazánek nebo do dušených zeleninových směsí.

Zařazením ředkviček do redukčního jídelníčku jistě neprohloupíte. Mají minimálně kalorií, dodají nám potřebné minerální látky a vitaminy, a jako bonus působí preventivně proti vzniku celé řady chorob.

Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

reklama