BezHladovění.cz

Patří olivový olej k hubnutí?

Tuky a oleje, velmi kontroverzní výživové téma, které je střetem zájmu mnoha výrobců, odborníků i laické veřejnosti.

Na čem se ale většina odborníků dozajista shodne je fakt, že olivový olej patří stále k těm nejzdravějším a nejvhodnějším olejům, které můžeme pro lidské stravování doporučit.

Kdy a jaký olivový olej použít při přípravě jídla? Je vždy olivový olej nejlepší volbou? Na co si při jeho konzumaci dát pozor? To vše a mnohem více si řekneme právě v tomto článku.

Dříve se doporučovalo jíst méně tuků a dnes se doporučuje jíst správné tuky! Především byste měli omezit příjem nasycených živočišných tuků, které ve vašem stravování pořád ještě převažují.

Místo nich raději užívejte více mono- a polynenasycených tuků (omega 3, 6 a 9), mezi které patří například olivový olej nebo olej řepkový.

Jednoduše řečeno, konzumujte více ryb, olivového oleje, méně másla a dalších na nasycený tuk bohatých surovin (sádlo, prorostlá krkovička, lovecký salám).

ryby

Oleje a tuky ve stravě

Rozdělením hlavních živin dojdete k tomu, že by měl váš denní energetický příjem obsahovat zhruba 25-30 % tuků, z čehož by polynenasycené tuky měly tvořit 5-10 %. Realita je však jiná. Tuků konzumujete daleko více, než je doporučováno a ještě k tomu si vybíráte ty nesprávné.

Výše uvedená skutečnost je zcela zbytečná. Na chuti se nijak neochudíte! Olivový olej je pro své senzorické vlastnosti naopak vyhledáván. Není nic jednoduššího než vyměnit salátový dresink za olivový olej, který se dá dokonale ochutit dle libosti.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
naturhouse

Bezplatná konzultace hubnutí se specialistou online / po telefonu

Bezplatná online konzultace zahrnuje měření a vážení podle instrukcí poradce, konzultaci stravovacích návyků, sestavení jídelníčku + rady a tipy výživového poradce.

Rezervujte si konzultaci dnes 7.6.2020 a navíc získáte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Výhody olivového oleje v jídelníčku

Olivový olej by ve vaší stravě neměl chybět. Obsahuje hodnotné více polynenasycené mastné kyseliny. Jsou mimo jiné velmi důležité např. pro zdravý vývoj mozku dítěte. Obsahuje složku s protizánětlivým účinkem.

Optimální podíl jednotlivých tuků ve stravě preventivně působí proti vzniku depresí, úzkostí a stresu.

Jak olivový olej vybírat?

Olivový olej je v obchodě nejvíce zastoupen v lisované podobě za studena nebo z olivových pokrutin – pomace. Vedle nich se také setkáte s označením „olivový olej“, což je směs panenského a rafinovaného oleje. Olej rafinovaný je chemicky upravený. Navíc je chuťové plošší a méně výrazný.

Tyto druhy olejů, které neprošly tepelným ohřevem, se označují pod názvem extra panenský nebo extra virgin. Při výběru oleje by vás měl zajímat především účel, tedy na co ho v kuchyni vyžijete.

extra panenský olivový olej

Olivový olej a jeho použití v kuchyni

  • Panenský olivový olej, lisovaný za studena, je nejvíce vhodný pro studenou kuchyni. Skvěle se hodí do salátů nebo jako přísada do zeleniny. Měl by se určitě skladovat v chladnu a temnu, protože snadno podléhá oxidaci, a tím by došlo k jeho rychlému znehodnocení.
  • Při tepelné úpravě panenského olivového oleje dochází ke změnám chemické struktury a olivový olej se stává velice nevhodný pro konzumaci. Proto se pro smažení, pečení a jinou technologickou úpravu s použitím vysoké teploty doporučuje spíše olivový olej rafinovaný, který je již dopředu chemicky ošetřen.
  • Řada odpůrců se proti rafinovanému olivovému oleji vyhrazuje! Je vyráběn vyluhováním pokrutin, tedy zbytků olivového šrotu, což nepovažují za olivový olej. Ano, extra panenský olivový olej je výrazně kvalitnější.
  • Řepkový olej byl v posledních hodnocení shledán za nutričně cennější, proto se nyní pro teplou kuchyni doporučuje primárně tento druh oleje. Jeho výhodou se zdá být levnější cena a snazší dostupnost.

Olivový olej a hubnutí

Panenský olivový olej je pro studenou kuchyni bezkonkurenční a výborně ochutí kdejaký nízkokalorický salát. Navíc mu přidá i potřebnou výživovou hodnotu. S množstvím buďte opatrní. Pečená zelenina v troubě s tímto jinak vynikajícím olejem je záludná.

pečená zelenina na oleji

K dochucení studené kuchyně nebo již hotových dušených pokrmů bez tuku použijte 1-2 polévkové lžíce extra panenského olivového oleje denně.

Redukční diety jsou často dost striktní a někteří takový jídelníček berou za zdravý, nikoli chutný. Malé množství olivového oleje umí zázraky a dietě neuškodí. Náhrada nasycených živočišných tuků za rostlinné oleje bude tělu jedině ku prospěchu.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.