BezHladovění.cz

Odpusťte si půst

Slunečné dny již konečně začínají být na denním pořádku a s nimi se neodvratně blíží jaro.

Nastává čas, kdy bychom se pomalu měli začít připravovat na léto, což kromě odhazování svršků znamená i odlehčení jídelníčku a přesedlání na lehčí potraviny.

Po zimě bývá náš organismus unavený, zanesen těžkými a tučnými pokrmy, bez kterých to v chladných dnech zkrátka nejde.

Někteří z nás odlehčí svůj dosavadní jídelníček automaticky, jiní se do zdravějšího stravování musejí dlouho přemlouvat.

Očištění těla po dlouhé zimě si však zaslouží každý z nás a to i v případě, že omezování se v jídle příliš neholdujeme.

Jarní detoxikace organismu vám prospěje nejenom fyzicky, ale budete se cítit čistší a vyrovnanější i po psychické stránce.

Ne nadarmo se totiž říká, že jsme to, co jíme, jelikož životní styl zasahuje do našich životů více, než si kdo dokáže představit.

Kvalitní potraviny a dostatečný pohyb jsou klíčem ke zdravému životu, který se bude zrcadlit i v našem osobním světě.

Na jednostrannost zapomeňte

Jak si tedy zajistíme očištění organismu po zimě?

Na internetu, v časopisech i v televizi nás každoročně zahrnují nejrůznějšími pseudoradami jak s přibývajícími dny shodit nějaká ta kila a oprostit se od nebezpečných toxinů kolujících v organismu. Na kolik jsou však tyto rady pravdivé a účinné?

Než začnete s nějakou novou dietou, rozhodně byste se měli nejdříve poradit s odborníkem, který zhodnotí váš aktuální zdravotní stav a tím i to, jak budete onu změnu schopni ustát. Rady, jak zahájit jarní detoxikaci jsou totiž často velmi nebezpečné a vždy bychom jejich započetí měli několikrát zvážit.

Mezi nejčastější tipy, jak detoxikovat tělo po zimě patří jednostranné diety, při kterých po nějakou dobu jíte pouze jednu skupinu potravin, čímž se ochuzujete o velmi důležité látky.

Příkladem může být několikadenní ovocná či zeleninová dieta, při které nesmíte nic jiného než výše zmiňované potraviny, které sice vašemu tělu dodávají dostatek vitamínů a vlákniny, ale zato bílkoviny či tuky v nich téměř nenajdeme.

Zdravé očištění organismu by však nemělo být založeno na ochuzování se o důležité živiny, zvláště pokud k tomu vaše tělo není zdravotně uzpůsobeno. Mnoho z nás totiž trpí podvýživou, což nemusí být někdy na první pohled znát.

Dalším extrémem jsou pak několikadenní půsty, při kterých už pro změnu nesmíte jíst vůbec nic. Často se doporučuje pít pouze čistou vodu dochucenou kapkou citronu, nebo různé detoxikační bylinné směsi, které se dnes již běžně prodávají ve formě čaje.

Před takovýmto detoxikačním půstem se rovněž doporučuje užívání projímadel, což má efekt pročištění těla ještě více podpořit.

V první řadě, než se rozhodneme dostat se do podobného radikálního režimu, bychom si měli ujasnit, proč chceme vlastně takový půst podstoupit.

Mnoho lidí drží půst z náboženských přesvědčení, jiní se pouze snaží „jít s trendy“. V každém případě je však nezbytné, abychom se seznámili se všemi aspekty, které půst provází.

Do půstu by se především neměli pouštět nemocní lidé, přesněji ti, co trpí některými metabolickými poruchami. Například člověk trpící cukrovkou, který potřebuje stálý přísun potravy, si tak může zadělat na fatální následky svých experimentů.

Půstu by se rovněž měly vyhýbat těhotné a kojící ženy, takové potřebují v prvním případě kvalitní výživu, nikoli očistu organismu.

Tělo se musí postupně adaptovat

Ostatní, zdraví lidé, by se však také neměli postit bez příslušných znalostí. I sebemenší chyba by totiž dotyčnému mohla velmi ublížit. Je důležité, aby člověk, který se chce postit, přecházel na nový režim postupně, nikoli naráz. Tělo se musí na omezený přísun stravy dostatečně připravit, jinak by mu mohlo způsobit velký šok.

Obecně platí, že příprava a konec půstu by měli trvat stejně dlouhou dobu jako samotný půst. To znamená postupně omezovat jednotlivé potraviny, až dojdete k úplné hladovce.

Nikdy byste neměli držet dlouhodobější půst bez předchozí krátkodobé zkušenosti. K základnímu očištění organismu totiž stačí pouhý den až dva, o delších hladovkách se rozhodně poraďte s odborníky, pod jejichž dohledem budete půst provádět.

Někomu může takovéto postění se pomoci, jinému ublížit. V každém případě je důležité si uvědomit své fyzické i psychické možnosti, abychom z půstu vytěžili jen to nejlepší.

Hladovka je kromě jiného velkou zátěží pro náš organismus, proto je někdy lepší omezit se pouze na odlehčení jídelníčku a zařazení více sportovní aktivity do svého života.

Při hladovění se odvádí z těla toxiny, jelikož naše tělo začíná pomalu ale jistě trávit samo sebe, přičemž nejdříve odvádí patologické látky.

Postění se by si tak měli rozmyslet lidé s nepříliš velkými tělesnými dispozicemi a ti kteří mají problémy s vysokým bazálním metabolismem. Pozor si dávejte i na svoje střeva, ledviny a játra, tyto orgány totiž dostávají při vylučování toxinů z těla nejvíce zabrat.

Pokud jste zhodnotili, že půst není nic pro vás, nezoufejte. Mnozí odborníci se zajisté shodnou, že mnohem lepší než trápení se hlady, je celková změna životního stylu založená na zdravém jídle, pohybu a duševní pohodě.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend