BezHladovění.cz

Nedoceněné přednosti řapíkatého celeru

Celer se pěstuje ve třech botanických odrůdách: řapíkový, listový a bulvový celer.

Řapíkatý celer, latinsky Apium graveolens L. var. dulce, je z hlediska své nutriční hodnoty cennou potravinou.

Po stránce jeho složení obsahuje množství vitaminů (A, C, E a vitaminy řady B), minerálních látek a stopových prvků (vápník, draslík, hořčík, sodík, železo a fosfor), luteinu, chlorofylu a vlákniny.

Řapík má navíc nízkou energetickou hodnotu, na 100 g přestavuje pouze 140 kJ.

V posledních letech je snaha přizpůsobit naší klasickou energeticky velmi bohatou českou kuchyň trendům zdravého stravování.

Řapíkatý celer je v supermarketech často přehlížen, přitom může dobře zpestřit náš jídelníček.

U klasického celeru, jakožto kořenové zeleniny, se tradičně využívaly podzemní bulvy. U řapíkatého celeru je cenná jeho nadzemní část se zelenými, žlutými nebo červenofialovými zdužnatělými řapíky.

Řapíkatý celer lze technologicky upravovat nebo jej můžeme konzumovat i syrový.

K tepelné úpravě je podle některých zdrojů vhodnější použít odrůdy se žlutými řapíky, a pokud jíme rádi zeleninu spíše v čerstvém stavu, pak je lepší zvolit odrůdy zelené, které jsou křehčí a jemnější.

Výhody řapíkatého celeru ve stravě

Přidat jednou za čas řapíkatý celer do našeho jídelníčku pro obměnu naší obvykle využívané zeleniny nám jedině prospěje.

Základem zdravého jídelníčku je mimo jiné jeho pestrost, kterou docílíme ideálního příjmu jednotlivých živin. Ze zeleniny jde hlavně o minerální látky, vitaminy a vlákninu, které jsou zde obsaženy v malém, pro tělo dostačujícím množství.

Konzumace čerstvé, popřípadě zpracované zeleniny, mluvíme-li o zdravém jedinci, je přirozenější než se suplementovat synteticky vyrobenými doplňky, a především jíme-li doporučované denní množství ovoce a zeleniny.

Optimálně se doporučují 2 kusy ovoce a 3 kusy zeleniny. Ke splnění denního příjmu není nic jednoduššího, než si udělat barevný zeleninový salát.

K nízké energetické hodnotě, která je výhodná zvláště při redukčních dietách, má celer řapíkatý také nízký glykemický index.

To znamená, že po jeho snědení se nám hladina cukru v krvi zvedne pouze minimálně ve srovnání například s rozvařenými bramborami nebo sušenkou. Déle tím zůstaneme nasycení, potlačíme nutkavý pocit hladu nebo chuť na sladkou tečku.

Celer a alergie

Celer bulvový patří v České Republice k zelenině, která často vyvolává alergickou reakci, ale vzhledem tomu, že je běžným základem téměř naprosté většiny českých polévek a hlavních jídel, pravděpodobně bychom si případných potíží po požití již dávno všimli. Vyloučení rizikových potravin by mělo odpovídat závažnosti našeho stavu.

U řapíkatého celeru se tak často alergické projevy nevyskytují. V přítomnosti jsou potravinové alergie na každém rohu a tak si musíme otestovat naší individuální snášenlivost.

Řapíkatý celer je velmi chutným doplněním jídel a díky globalizaci trhu se stává běžnou součástí zeleninového sortimentu.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend