BezHladovění.cz

Léto na talíři ve zdravé podobě

Léto … máme možnost konzumovat velké množství chutného ovoce a zeleniny, z nichž některé druhy patří mezi sezónní.

Z tohoto důvodu neváhejte a nezapomeňte si je dopřát – nejen pro jejich skvělou chuť, ale především pro jejich důležité zdravotní účinky.

Broskve

Obsahují vitamín C a jsou výborným zdrojem vitamínu B6, niacinu (B3) a kyseliny listové.

Z minerálů jsou bohaté na draslík, který pomáhá regulovat krevní tlak a je prevencí proti vzniku ledvinových kamenů a úbytku kostní hmoty.

Najdete v nich i vysoký obsah vlákniny, která podporuje zažívání a správnou funkci tlustého střeva.

Avokádo

Tato superpotravina je kromě zdravých tuků bohatá na karotenoidové antioxidanty jako beta-karoten, lutein nebo neochrom.

Ty mimo jiné chrání organismus před osteoartritidou a revmatoidní artritidou, zlepšují kardiovaskulární zdraví, pomáhají regulovat hladiny cukru v krvi a slouží jako ochrana před některými typy rakoviny, např. úst, kůže či prostaty.

Ananas

Je sladkokyselý a patří mezi oblíbené ovoce, které obsahuje bromelain a enzym.

Zlepšuje trávení a pomáhá proti tvorbě krevních sraženin. Může také zabránit otokům, časté letní obtíži.

Řepa

Výraznou barvu řepy vytvářejí fytonutrienty přezdívané “vitamíny nové generace” jako červená barviva betacyanin či známější beta-karoten (provitamín A).

Kromě toho jsou řepy dobrým zdrojem vlákniny a kyseliny listové, která je důležitá zejména pro těhotné ženy. Dále slouží jako prevence před rakovinou tlustého střeva nebo osteoporózou.

Lilek (baklažán)

Patří mezi rostliny příbuzné bramborám. V létě je ideální ke grilování. Je bohatý na tryptofan, esenciální aminokyselinu zmírňující chuť k jídlu, zlepšující kvalitu spánku a náladu.

Lilek je rovněž vhodný pro zdraví srdce, protože pomáhá zlepšovat průtok krve v cévách a zdravá je i jeho slupka – obsahuje nasunin, silný antioxidant, u něhož bylo prokázáno, že chrání buněčné membrány před poškozením a organismus před šířením rakoviny.

Borůvky

Pamatujete si, jak jste je jako děti nadšeně sbírali? Na tyto lesní plody nezapomínejte ani v dospělosti – ačkoli jsou malinké, jejich zdravotní účinky jsou ohromné.

Jejich barvu jim dodávají antokyany a další fytonutrienty – antioxidanty, které mimo jiné mají protizánětlivé vlastnosti, zlepšují mozkové funkce a náladu a pomáhají ničit rakovinné buňky.

Červené papriky

Sladké, křupavé, s extrémně nízkým množstvím kalorií a navíc patří mezi nejzdravější druhy paprik: obsahují 11x více beta-karotenu než zelené a poskytují 240 % denní doporučené dávky vitamínu C.

Meloun

Až z 92 % jej tvoří voda, takže je ideální letní hydratační potravinou. Přírodní cukr v něm navíc pomáhá obnovovat elektrolyty, které ztrácíte pocením. Dále jsou melouny plné vitamínů jako A a C, které prospívají zraku a posilují imunitu.

Rajčata

Jsou sice k dostání celoročně, ale neměli byste na ně zapomínat ani o prázdninách. Najdete v nich totiž lykopen, jeden z nejdůležitějších potravinových karotenoidů. Pozor – čím červenější plod, tím více lykopenu!

Je prokázáno, že tento antioxidant má četné zdravotní účinky, včetně ochrany kůže před UV zářením (což se obzvlášť v létě hodí) a tím předčasným stárnutím a dále je například dobrou prevencí před srdečními onemocněními, ztrátou paměti, mrtvicí nebo impotencí u mužů.

Hrozny

Hroznové víno je oblíbené ovoce, nabité celou řadou antioxidantů: fytonutrientů, vitamínem C či manganem. Navíc je nízkokalorické, takže vhodné rovněž do dietního jídelníčku.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

Share via
Send this to a friend