BezHladovění.cz

Kokosový olej a jeho využití v kuchyni

V boji proti nemocem s hromadným výskytem (srdečně-cévní onemocnění, cukrovka) se často setkáváme s dietami, které směřují k sníženému příjmu tuků, hlavně těch “špatných” nasycených tuků (především živočišných). Jejich konzumace s sebou přináší jisté nevýhody, ale i pozitiva! Jsou jednou ze základních živin potřebných k životu (bílkoviny, sacharidy, tuky). Konkrétně energeticky nejbohatší živinou. Na 1 g tuků připadá 37kJ (9 kcal), což je jednou tolik energie co v 1 g sacharidů a v 1 g bílkovin (17 kJ, 4 kcal)!

Obsah článku

Názor odborníků na převažující negativní či pozitivní účinky tuků není doposud zcela jednotný, ale shodují se, že nikoliv tuky, ale malá pohybová aktivita vede k nárůstu hmotnosti a dále, že ke zvýšenému výskytu onemocnění (ateroskleróza – urychluje ukládání tuků do cév a zúžení průchodnosti cév pro krev s živinami) vede konzumace hlavně nasycených a trans mastných tuků.

Rostlinné oleje

Vlastnosti olejů záleží na typu mastných kyselin v nich obsažených. Mastné kyseliny jsou neopomenutelnou složkou všech olejů, mají vliv na teplotu přepálení, odolnost proti kažení a na to, jak v našem těle budou působit. Rostlinné oleje jsou vcelku brány jako “dobré tuky”, tělu prospěšné.

Kokosový olej je složen z převážně nasycených mastných kyselin s krátkým nebo středně dlouhým řetězcem.  Tento typ mastných kyselin je méně náchylný k oxidaci, proto nežlukne na vzduchu a může v těle působit jako antioxidant. Kokosový olej obsahuje též kyseliny, které mají antimikrobiální efekt a mohou zabít celou škálu infekčních mikroorganismů. Působí proti virům, plísním a bakteriím. Plus, olej disponuje značným množstvím vitaminu E (antioxidant).

Kokosový tuk z několika pohledů

Zájem o kokosový olej vychází ze zkušeností lidí, žijících v oblastech, kde se kokosová palma původně vyskytovala. Jedná se o oblasti jižní Ameriky, Karibiku, Afriky, jihovýchodní Asie a Indie. Místní lid využíval jeho léčebných vlastností a samozřejmě sloužil i jako zdroj potravy. Do dnes se většina např. asijských pokrmů připravuje na kokosovém oleji (popř. sójovém oleji).  Je to jeden z důvodů, proč ho někdy nazývají stromem života!

Kokosový olej patří mezi tropické oleje rostlinného původu. Získáme ho lisováním čerstvé dužiny kokosového ořechu. Jako většina ořechů obsahuje vysoké procento tuků. Nejvíce zdraví prospěšný a také nejkvalitnější je panenský kokosový olej, který je na rozdíl od méně kvalitních druhů, lisován za studena.

Kokosové máslo a kokosový olej je jedno a totéž. Při vyšší pokojové teplotě (nad 24,5 stupňů) se tuk v kokosu přemění na olej a pod 24,5 stupňů má konzistenci přirovnatelnou k měkkému máslu. Nehledě na to jak ho nazýváme, má kokosový olej příznivý účinek na:

  • trávení
  • absorpci živit
  • prevence v boji proti infekčním a degenerativním onemocněním
  • povzbuzuje imunitu
  • napomáhá při redukci váhy
  • podporuje hojení ran

Kokosový olej a hubnutí

Diety jsou založené na přednostní konzumaci nerafinovaného kokosového oleje před jinými druhy olejů. Logicky nejlepší a nejúčinnější dieta je ta nejpohodlnější dieta. Pokud by vždy šlo skloubit hubnoucí dietu s minimální změnou životního stylu, bylo by to ideální. Avšak u osob s nadváhou (obezitou) je často spojena se špatnými již dlouholetými návyky a minimálně mírná změna je třeba.

Dieta vyplývá z toho, že pouhá záměna tuků v jídelníčku může navodit dramatický vliv na naše zdraví a váhu. Kokosový olej totiž snižuje pocit hladu, zpomaluje trávení, jsou snadněji metabolizovány a pomáhá vyrovnat výkyvy hladin krevního cukru (glykémii).

Kolik je ho třeba k nastartování hubnutí? Obecná doporučení se pohybují mezi 2-4 lžícemi / den, během jídla nebo před jídlem. 

Využití v kuchyni

K přípravě teplých pokrmů je vhodnější olej panenský, navíc se při různých úpravách jeho pozitivní vlastnosti vytrácejí. Je to teplotně stabilní rostlinný olej, vhodný k vaření a pečení při vysokých teplotách. Lze jím nahradit většina receptů s jinými druhy tuků. Skladuje se nejlépe při teplotách nižších jak 24,5 stupně.

Kokosový olej pro svůj bohatý obsah kyseliny laurové, která v moderním stravování chybí, pomáhá snižovat hladinu LDL „zlého“ cholesterolu.

Na co pozor!

Technologickou úpravou připravovaný kokosový tuk je velmi nezdravý a bylo by dobré ho ze stravy vyřadit. Možná o tom ani nevíte, ale najdeme ho prakticky ve všech levnějších čokoládách, zmrzlinách, komerčně vyrobeném pečivu a v dalších upravených potravinách. Je třeba číst obaly, kde musí být složení dané potraviny, dle legislativy, nutně uvedeno!

Kokosový olej na vaření, o kterém je v článku řeč, je vysoce kvalitní. Tuk používaný v sušenkách je připraven ze sušené kokosové dužiny, rafinovaný a naopak navyšuje riziko civilizačních chorob!

Reference

  • SHILHAVY, Brian a Marianita Jader SHILHAVY. Virgin coconut oil: how it has changed people's lives, and how it can change yours!. 1st ed. West Bend, WI: Tropical Traditions, 2004, 224 p.
  • GURSCHE, Siegfried. Coconut oil: discover the key to vibrant health. Summertown, Tenn.: Books Alive, c2008, 62 p. Alive natural health guides.
  • BRÁT, J., J. DOSTÁLOVÁ a O. HERBER. Tuky – metaanalýzy, nové doporučené dávky, novinky v legislativě 2009/2010. Praktický lékař. 2011, roč. 91, č. 2, s. 91-95.
  • RYBKA, Jaroslav. Diabetologie pro sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 283 s.
  • FIFE, Bruce. The coconut oil miracle. 4th ed. New York: Avery, 2004, ix, 239 p.
  • HOLZAPFEL, Cynthia a Laura HOLZAPFEL. Coconut oil: for health and beauty. Summertown, Tenn.: Book Pub. Co., c2003, 127 p.
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend