BezHladovění.cz

Jak zdravě grilovat?

Grilování se stalo velmi oblíbenou letní činností, spojenou s posezením s přáteli na zahradě nebo terase. Grilovat se dá opravdu všude a téměř cokoliv. Tato tradice navazuje na klasické opékání buřtů u táboráku. A ne nadarmo se říká, že oheň lidi sbližuje a utužuje jejich vztahy.

Nicméně od těchto dob se ledacos změnilo. Změnila se například technika, která minimalizuje grily do těch nejmenších podob. A také jsme mnohem více informovaní, jak připravit maso, jakou zvolit marinádu, jak zdravě maso opéct bez karcinogenních látek.

Co ugrilovat?

Při dnešním bohatém výběru druhů mas, grilovacích klobásek nebo zeleniny, si stačí jen vybrat dle vlastní libosti. Nejčastěji se grilují steaky, ryby, a na výsluní se dostává zelenina, která menu nejenom zpestří, ale přinese mu hlavně skvělou chuť.

Dle rad odborníků si maso po zakoupení uchovejte v chladu a z lednice jej vytáhněte těsně před grilováním. Zejména v letních měsících je maso velmi náchylné na rozmnožení bakterií.

Pozor si dejte na již předpřipravené grilovací sety s marinádou. Jde sice o rychlou variantu, ale mnohdy přes chuť marinády nepoznáte čerstvost produktu. Mají vysoký obsah soli, takže zrovna dvakrát nepřispívají vašemu krevnímu tlaku.

Zdravá marináda či dip

Většina z nás si maso den předem naloží, buď do vlastní marinády, nebo maso s marinádou zakoupí. Minimální doba naložení je 2-3 hodiny, díky které vám maso nasaje chuť koření. Zároveň bude váš pokrm chráněný před žárem a nespálí se na povrchu.

Klasická marináda obsahuje olej a směs grilovacího koření. Toto koření je většinou velmi slané a přebije chuť samotného masa. Vždy volte olivový olej před ostatními druhy olejů. Oblíbená je také řecká marináda Moschári. Její základ tvoří bílý jogurt, sůl, pepř, červená paprika, chilli a pár stroužků česneku. Hodí se ke všem druhům masa i zelenině.

Další zdravé marinády si můžete připravit smícháním olivového oleje a bylinek, které zvýrazní chuť každého steaku. Dobrou volbou je tymián, rozmarýn i majoránka. Na ryby se zase výborně hodí petrželka ze zahrádky.

Správné grilování

Nejčastěji diskutovaným tématem je ideální teplota, která by měla mít minimálně 70 stupňů. Takže zapomeňte na opékání na přímém ohni a zvolte raději grilovací uhlíky, které vám zajistí dlouhodobou stabilní teplotu pro zničení všech bakterií a zároveň maso nespálí a nevysuší.

Maso by se mělo zprvu zatáhnout při vyšší teplotě a poté pozvolna dopékat. Po rozkrojení by maso nemělo být uvnitř syrové a neměla by vytékat narůžovělá šťáva. Steak by se měl snadno krájet bez odporu. Kuřecí maso je hotové, pokud se jednoduše odkrajuje od kosti.

Buďte opatrní hlavně na začátku grilování a kontrolujte žár, případně vzniklý oheň uhaste. Načernalé kousky zdraví neprospívají a odborníci na výživu je doporučují při podobných nehodách odstranit.

Maso, které je tepelně upravováno při vysokých teplotách a obsahuje velké množství tuku, které potom na uhlíky vytéká a zpětně se na maso vypařuje, není zrovna zdravé. Tímto procesem vznikají heterocyklické aminy, které jsou karcinogenní a dlouhodobou konzumací našemu tělu neprospívají.

Pojistkou jsou alobalové folie, nebo grilování na lávovém kameni. Špekáčky a tučné klobásky z tohoto důvodu pro jistotu vynechejte.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

Share via
Send this to a friend