BezHladovění.cz

Jak naučit děti zdravě jíst a neříkat u jídla „fuj“

Uznáváte zdravý životní styl a chtěli byste, aby i vaše děti vás v tomto rozhodnutí dříve či později následovaly?

Výborně, protože jen správnou výchovou našich potomků můžeme zmírnit alarmující výskyt obezity nebo kardiovaskulárních chorob, které jsou dnes jednou z nejčastějších příčin úmrtí u dnešní vyspělé populace.

Navíc – zdravé dítě rovná se šťastné dítě, a šťastné dítě rovná se spokojený rodič bez starostí.

Děti bychom ke správnému životnímu stylu měli vést již odmalička, kdy jim vysvětlíme základní podstatu toho, co je a co není zdravé.

Také bychom je měli podporovat v pohybových aktivitách a koníčcích, jelikož dnešní „počítačová“ generace si to doslova vyžaduje.

Obézních dětí je dnes po celém světě obrovské množství, tak nedovolte, aby se tento problém týkal i vaší rodiny.

Jak tedy děti ke vhodnému přístupu ke stravě a životnímu stylu obecně co nejlépe vychovat?

Začněte v čas

Důležité je, abychom se o výživu dětí zajímali již od jejich útlého věku, kdy se poprvé učí různým stravovacím návykům a poznávají různorodé chutě.

Málokdo by také řekl, že i samotné kojení může mít značný vliv na stravovací návyky vašeho potomka v pozdějším věku.

Je skutečně dokázané, že děti, které byly kojeny dostatečně dlouho, jsou v pozdějším věku nejenom odolnější vůči vnějším vlivům, ale také se daleko méně potýkají s problémem obezity, alergiemi a sníženou imunitou.

Nepodceňujte kojení

Výlučné kojení, tedy takové, při kterém naše dítě neživíme ničím jiným než mateřským mlékem, se doporučuje do půl roku dítěte, přičemž postupně můžeme přidávat některé příkrmy.

Význam příkrmů, které dětem od útlého věku dáváme, má větší smysl, než bychom si mohli myslet. Je důležité, abychom děti od nízkého věku naučili na neslané a nesladké pokrmy, tedy takové, na které většinou v kupovaných produktech nenarazíme.

Z počátku je vhodné zařadit do stravy zeleninové jedno-druhové příkrmy, později více-druhové či s přídavkem bezlepkových obilnin, kam patří například rýžové či jáhlové kaše.

Mluvte s dětmi o jídle

Později, když se dítě začíná stávat již rovnocenným členem rodiny, dbejte na jeho stravovací návyky nejenom doma, ale aktivně se zapojujte a vyzvídejte, jak se vaše dítko stravuje mimo domov.

Když budete své dítě odmalička učit, že jíst ovoce a zeleninu není jenom zdravé, ale především chutné, v budoucnu se to vám i jemu mnohonásobně vrátí.

Pokud začnete do jídelníčku dítěte zařazovat sladké pokrmy příliš brzy, dítě si na sladkou chuť velmi snadno zvykne a bude ji vyžadovat čím dál více.

Buďte proto při výběru pochutin obezřetní, a raději než přeslazenou müsli tyčinku nabídněte dítěti kousek ovoce, popřípadě bílý jogurt dochucený medem či přírodním sirupem.

Zdá se vám toto omezování přespříliš? Neklesejte na mysli, samozřejmě, až bude vaše dítě dostatečně vyspělé na to, aby poznalo, co dostane jen za odměnu a co je součástí běžného jídelníčku, můžete mu jednou za čas nějaký ten prohřešek dopřát.

Vždy však myslete na to, aby to bylo za odměnu a berte v úvahu i celodenní pohybovou aktivitu vašeho dítěte. Jestliže máte doma sportovce, který má každodenně pohybu dostatek, můžete být ve výběru potravin poněkud benevolentnější.

Buďte vynalézaví

Žijete odjakživa zdravě, doma vaříte pouze z kvalitních surovin a dáváte si záležet, z čeho vaše rodina přijímá energii? I v tomto případě se může stát, že vaše dítě začne po tom, co objeví pro něj atraktivnější pokrmy a potraviny, domácí stravu odmítat.

Je velmi důležité setrvat a pravidelně zásobovat dítě zdravými svačinami. Nezapomínejte tak na kvalitní snídani a dopolední svačinu, protože dítě, které se nají dostatečně doma, bude mít později daleko menší nutkání pořídit si ve školním automatu nezdravý pamlsek.

Svačiny pro předškoláky i školáky se pokuste pravidelně obměňovat, stereotypu se obloukem vyhýbejte. Součástí každého jídla by měla být zelenina a ovoce, které nakrájejte na kousky tak, aby si dítě mohlo pohodlně uzobávat během dne.

Snažte se také o to, aby byl pokrm pro dítě nějakým způsobem atraktivní a do přípravy jídla zapojte fantazii. Stačí se jen trochu odvázat a uvidíte, že i kousky zeleniny můžete naaranžovat do tvaru auta či domečku. Vaše dítě to ocení a za odměnu toho sní víc, než byste mohli předpokládat.

Jsme to, co jíme

Nikdy nedovolte, aby jídlo začalo vaše děti nudit a podporujte je v přemýšlení nad tím, co vkládají do úst. Aktivní zapojování vašeho nejmladšího rodinného příslušníka je skvělou volbou.

Vyslechněte si názor, co by si druhý den dítě dalo k jídlu, a pokuste se najít nějaký kompromis. Naučte ho orientovat se v potravinách a o stravování hovořte doma otevřeně.

Nezapomeňte s potomkem prodiskutovat ani to, co bylo dnes ve škole k obědu a do jaké míry byl spokojený či nespokojený. Jen tak naučíte dítě o stravě přemýšlet, což může mít dopad na kvalitu jeho života i poté, co vyletí z rodinného hnízda.

Učte tedy děti již od raného dětství, že zdravé stravování je základem kvalitního života, který si díky vhodně zvolenému jídelníčku budou moci vychutnávat s daleko větším elánem, energií a s velkou pravděpodobností i po delší dobu.

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama