S motivací k hubnutí vám pomůže přirozený hormon dopamin

Lidské tělo je jedna velká chemická laboratoř. Chod ovlivňují stovky chemických látek a procesů. Přirozený hormon dopamin hraje velkou roli v našich pocitech i schopnosti kontrolovat chutě.

reklama
Ketomix

Co je dopamin

Dopamin je tělu vlastní hormon produkovaný v mozku. Z chemického hlediska patří mezi neurotransmitery – posly zodpovědné za rozesílání zpráv mezi nervovými buňkami v těle. Šíří je po 4 hlavních drahách.

Mozek ho vyrábí dvoustupňovým procesem. Nejprve promění aminokyselinu tyrosin z potravy na látku zvanou dopa. Tu pak upraví a doplní na dopamin.

Cesta ke štěstí i motivaci k hubnutí

Hormon dopamin hraje klíčovou roli v našich emocích, konkrétně schopnosti cítit radost a potěšení, soustředit se, myslet a plánovat. Ovlivňuje tak nejen to, jestli se cítíme právě šťastní, ale z velké části také naše dovednosti – včetně schopnosti udržet motivaci k hubnutí a dosahování dalších cílů, které si vytyčíme.

  • Posiluje intenzitu prožitků.
  • Zlepšuje rozhodovací dovednosti, včetně schopnosti kontrolovat chutě.
  • Navozuje touhu opakovat příjemné činnosti.

Podle studií také usnadňuje učení a zapamatování nových poznatků.

Dále ovlivňuje:

  • Tepovou frekvenci
  • Správnou funkci cév a ledvin
  • Spánek
  • Kontrolu nevolnosti a zvracení
  • U žen laktaci

Lékaři jím léčí:

  • Nízký tlak
  • Srdeční nedostatečnost a špatný průtok krve orgány
  • Septický šok (v závislosti na původci)

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Nutriadapt

Zhubněte pod odborným dohledem až 1,5 kg týdně

Objednejte se na nezávaznou konzultaci ve vašem městě. Konzultace stojí jen 200 Kč a v rámci ní se mimo jiné dozvíte, kolik procent svalů a tuků máte v těle, na kolik let se vaše tělo cítí a mnoho dalších informací.

Rezervujte si konzultaci dnes [current_date format='j.n.o'] a navíc získáte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů  [mks_icon icon=”fa-angle-right” color=”#009cff” type=”fa”]

Problém je nadbytek i nedostatek dopaminu

Jak už to tak bývá, dokud máme hormonu v těle „tak akorát“, problém nepociťujeme. Výkyvy jeho hladiny však lékaři spojují s řadou neurologických a psychických poruch jako:

  • Parkinsonova choroba
  • ADHD
  • Schizofrenie a obecně halucinace a bludy

Problém nastává i u drogově závislých. Látky typu kokain vedou k rychlému zvýšení dopaminu v mozku. Pro potěšení a dobrý pocit potřebují uživatelé čím dál větší a větší dávku. Navíc tělo přestává hormon produkovat samostatně, což vede k depresím a dalším emocionálním výkyvům.

Příznaky akutního nadbytku:

  • Úzkost a neklid
  • Nepravidelný srdeční tep a zrychlená frekvence
  • Problémy s dýcháním
  • Bolest na hrudi
  • Nevolnost a zvracení
  • Bolest hlavy

Je nezbytné, aby lékař věděl o všech lécích a látkách, které užíváte, jinak hrozí při podání léků na dopaminové bázi závažné komplikace.

Příznaky nedostatku:

Podle studií malá hladina dopaminu snižuje motivaci a nadšení pro činnosti, které by vás jinak bavily a zajímaly. Snižuje také koncentraci a schopnost koordinace pohybů.

Dopamin a obezita

V roce 2013 klasifikovala American Medical Association obezitu jako nemoc. Přičítá se do souvislosti právě s hormony ovlivňujícími schopnost kontrolovat chutě. Proč obézní lidé prostě nedokáží jíst méně? To je otázka, kterou se vědci zabývají minimálně posledních 100 let.

Současná věda se kloní k názoru, že obézní lidé skutečně mohou čelit při hubnutí překážkám, které zdraví lidé neznají. Mají jednoduše problém s hormonálním systémem nebo schopností se ovládat.

Hormonální nerovnováha může způsobit, že lidé s obezitou nebo nadváhou potřebují sníst více jídla na to, aby se cítili šťastní a spokojení.

Některé zobrazovací studie naznačují, že tělo u některých obézních lidí uvolňuje do oběhu méně dopaminu a serotoninu, dalšího hormonu spojovaného se štěstím a schopností hubnout.

Jak dodat tělu dopamin

Existují dvě možnosti:

  1. Přírodní cestou zdravých potravin
  2. V podobě tabletek a dalších výživových doplňků

Tipy, jak přirozeně doplnit dopamin

Jezte správné bílkoviny

Tělo produkuje hormon z aminokyselin tyrosinu a fenylalaninu. Podle studií jich nejvíce získáte z:

  • Krůtího a hovězího masa
  • Vajec
  • Mléčných výrobků
  • Sóji
  • Luštěnin

Další potraviny pro doplnění dopaminu

  • Zralé banány
  • Ořechy a semínka, například slunečnicová či sezamová
  • Listová zelenina, brokolice, květák

TIP: Petr Novák doporučuje ve své knize Jak tuky pálit a neukládat také papáju, čočku, cizrnu nebo černé fazole.

Omezte nasycené tuky

Výzkumy na zvířatech zjistily, že nasycené tuky zejména z živočišných zdrojů jako máslo, mléko, ale i palmový nebo kokosový olej mohou narušit správný metabolismus hormonů v mozku. Na lidech však podobné výzkumy zatím provedeny nebyly.

Někteří vědci předpokládají, že strava s vysokým obsahem nasycených tuků může zvýšit zánětlivost v těle, což vede ke změnám v dopaminovém systému. Konkrétní výzkumy však zatím chybí.

Dopřejte si probiotika

V posledních letech vědci potvrzují, že mozek a střeva k sobě mají velmi blízko. Některé bakterie dokonce umí produkovat látky zlepšující náladu a chování. Také v tomto případě sice chybí konkrétnější poznatky, ale probiotika rozhodně neuškodí.

Cvičte pravidelně a aspoň 20 minut v kuse

Pohyb zvyšuje hladinu endorfinů a zlepšuje náladu. Efekt nastává už po 10 minutách a maxima dosahuje podle jednoho z výzkumů po 20 minutách. Jedna 3měsíční studie prokázala souvislost mezi cvičením jógy 6 dní v týdnu a zvýšením dopaminové hladiny.

Spěte dostatečně

Hladina přirozeně roste ráno před celým dnem a klesá spolu s nadcházejícím večerem. Vydatný a kvalitní spánek vám zajistí dostatek energie bez tendence k náhlé únavě.

Snižte proto hluk v ložnici, vystavení monitorům před spaním a pití kofeinových nápojů ve večerních hodinách. Postel používejte ideálně pouze ke spaní.

Meditujte

Řízená relaxace čistí mysl, umožňuje soustředit se „dovnitř“ jen na sebe a nechat myšlenky volně plynout. Studie s několika učiteli meditace prokázala, že po hodině praxe narostla hladina dopaminu v jejich mozku o celých 64 %.

Choďte na sluníčko

V zimě, tedy období, kdy méně chodíme ven, přirozeně klesá množství neurotransmiterů zvyšujících náladu. Studie provedená na 68 zdravých dospělých zjistila, že ti, kteří byli v posledních 30 dnech častěji vystaveni slunečnímu záření, měli nejvyšší hustotu dopaminových receptorů v mozku.

Omezte kofein a alkohol

Kofein zvyšuje v mozku výskyt jiných+ neurotransmiterů, které dopaminovou bilanci zhoršují. Podobně funguje také alkohol.

Když výživové doplňky, tak které?

K syntéze dopaminu tělo potřebuje několik vitaminů a minerálů:

  • Železo
  • Vitamin B3 (niacin)
  • Vitamin B9 (kyselina listová, folát)
  • Vitamin B6

Zatím neexistují prokazatelné studie potvrzující zvýšení hladiny dopaminu tabletkami. Doplňky stravy, které se pro tento účel prodávají, většinou obsahují:

  • Hořčík
  • Vitamin D
  • Kurkumin
  • Extrakt z oregana
  • Zelený čaj

Jako vždy tu platí staré dobré „všeho s mírou“. Zaměřte se na zdravý pohyb, stravu bohatou na čerstvou zeleninu, ovoce, kvalitní maso, oříšky a semínka a dost spěte. Uvidíte, že nálada půjde nahoru a kila dolů.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

Zlepšete kvalitu života přátelům a rodině. Sdílejte s nimi článek. Děkujeme.

[mv_grow_share]
Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Nenechte si ujít