reklama
eshop-tycinky-red-berries-0419-cz-1557125591.jpg
BezHladovění.cz

Fenomén superfoods

Superfoods je poměrně široký termín, který zahrnuje množství potravin různého druhu, které jsou považovány za velice přínosné, co se obsahu cenných látek a vlivu na lidský organismus týká.

Přestože v naší zemi tento termín, který doslova znamená „nad-potraviny“ (z lat. super = nad, svrchu, nahoře), není příliš vžitý ani známý, rozhodně se nejedná o nový pojem. Vyskytuje se Oxfordském slovníku, a to ve vydání již z roku 1915. Definice je prakticky totožná s tou, která je uvedená v úvodu tohoto článku.

Potraviny zvané superfood si vysloužily pověst skutečných zásobáren potřebných a prospěšných živin, ať už jde o vitamíny, minerální látky a stopové prvky, makroživiny (tuky, sacharidy, proteiny) a další látky. Zázračnost některých potravin se traduje (anebo je některým z ničeho nic taková pověst přiřknuta), ale nutno podotknout, že ne vždy jsou tyto závěry podloženy seriózními vědeckými studiemi. Tak jako tak jsou superfood v dnešní době záležitostí každodenního zájmu, neboť snaha o dosažení zdravého životního stylu se stává důležitým, ne-li primárním, zájmem obrovského, a stále rostoucího, množství lidí.

Nejtypičtější zástupci

Mezi nejčastěji skloňované zástupce patří bobulovité ovoce (jahody, borůvky,…) a jablka, citrusy a některé další tropické ovoce (liči, avokádo, ananas,…), zelená a zelenolistá zelenina (kapusta, růžičková kapusta, zelí, brokolice, mangold apod.), tučné mořské ryby (tuňák, losos, makrela, sardinky,…), ořechy, semena (lněné semínko, slunečnicová semena, jáhly atd.), řepa, sladké brambory, luštěniny (fazole, sója, cizrna,…), olivový a řepkový olej, rajčata, červená paprika, vejce, cibule, česnek a mnohé další.

Pod pojem superfoods mohou však také spadat některé ne zrovna tradiční potraviny, se kterými se můžeme setkat převážně pouze ve formě výživových doplňků. Příkladem může být řasa chlorella, sinice spirulina, mladý ječmen, ginkgo biloba a bezpočet dalších.

Význam superfoods pro lidské zdraví

Superfoods mají představovat koncentrovanou formu stravy obsahující maximum potřebného v efektivní formě. Některé superfoods jsou tak našlapané potřebnými a cennými látkami, že by bylo zapotřebí zkonzumovat na několik desítek druhů běžných potravin, aby bylo dosaženo stejné pestrosti a zastoupení vitamínů a dalších živin.

Příkladem za všechny je například zmíněná chlorella, která je mnohými považována za potravinu století. Některé jiné superfoods nemusejí nabízet takovou pestrost a škálu, zato mohou představovat nepřekonatelný zdroj jen některé nebo několika látek.

Čím přispívají některé konkrétní superfoods

Pojďme se teď podívat blíže na některé konkrétní zástupce. O chlorelle jsme se zmínili jako o potravině století. Čím si tuto pověst zasloužila? Jedná se o největší zdroj chlorofyllu, obrovskou databanku bezpočtu vitamínů a minerálů, obsahuje také vysoce kvalitní proteiny zastoupením aminokyselin srovnatelné s živočišnými bílkovinami, dále přispívá cennými karotenoidy, což jsou zejména vynikající antioxidanty a především – výluhem získáme tak zvaný CGF neboli chlorella grow factor (růstový faktor), který svými účinky dokáže působit přímo na regeneraci buněk.

Pojďme se však podívat na některé z potravin, které jsou běžnou součástí našeho jídelníčku. Vynikající pověsti se těší vejce, které obsahují nejkvalitnější proteiny vůbec a představují tak referenční hodnotu pro měření kvality bílkovin ze všech ostatních zdrojů. Vejce jsou dále bohatá na mnohé vitamíny (vitamíny skupiny B a také např. A, D, E,…) a minerály (vápník, fosfor, draslík, sodík, železo,…), lecitin, cholin a spoustu dalších užitečných látek.

Zelenina jako kapusta či zelí je ceněna pro vysoký obsah důležité kyseliny listové, vitamínu C, D, B a dalších, železa, draslíku, hořčíku, karotenů a podobně. Z podobných důvodů je vysoce ceněna i brokolice nebo také špenát apod.

Zmíněné tučné mořské ryby jsou zejména zdrojem nesmírně důležitých, ale relativně vzácných (zejména pro Středoevropany) nenasycených mastných kyselin omega3 a omega6. Dále obsahují důležitý jód, vápník, vitamíny A,D či B a další.

Ořechy jsou mnohými považovány za skutečný zázrak pro kvalitní bílkoviny i tuky a rozsáhlou škálu vitamínů a minerálů, vzhledem k vysokému obsahu tuku je však rozumné s nimi zacházet umírněně (jako s každým lékem). Zástupci ovoce jsou pak obvykle vyzdvihováni pro množství vlákniny a obsah vitamínu C, banány jsou zas například významným zdrojem draslíku.

Česnek a cibule si svou vynikající a zaslouženou pověst udržují už od nepaměti. Představují nesmírně silné antioxidanty, mají antibiotické účinky, zlepšují imunitu a regeneraci tkání a jsou zázračnými bojovníky proti rakovině.

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama