BezHladovění.cz

Dietní zálivky a dresinky, které obohatí vaše saláty

V zimních dnech máme přirozenou tendenci se lehce obalovat tukem, čemuž svědčí i přítomnost těžších a tučnějších pokrmů v jídelníčku.

Jaro se ale neodvratně blíží a s jeho příchodem bychom měli udělat očistu i ve svých stravovacích zvyklostech.

Detoxikačních kůr je nespočetné množství, ne všechny jsou však zdraví prospěšné a proto bychom si měli jarní „půst“ pořádně dopředu promyslet.

Pokud jste detoxikaci organismu nikdy nezkoušeli a vaše tělo na to není zvyklé, pak rozhodně není vhodné vrhat se po hlavě do jakýchkoli nesmyslných očistných diet.

Pro začátek postačí, pokud z jídelníčku vyřadíte těžká a vysoce energetická jídla a zaměříte se na celkově zdravější složky potravy.

O zásadách zdravé výživy se dnes můžete dočíst téměř na každé webové stránce zaměřené na zdravý životní styl.

Všeobecně známé pravdy již každý z nás alespoň jednou slyšel – pravidelně snídat, nevynechávat jednotlivá jídla během dne a jíst alespoň v 2-3 hodinových intervalech menší porce.

Tato doporučení se konečně začínají uplatňovat v běžných životech mnoha lidí po celé planetě.

Zázračná zelenina

Jak tedy ozdravit jídelníček po zimě tak, abyste nemuseli zabíhat do extrémů typu ovocných či nízkoenergetických diet a přesto svému tělu v prodlužujících se dnech odlehčili?

Vsaďte na saláty! Zelenina a ovoce by neměly chybět na talíři v žádném z denních jídel, doporučuje se sníst denně alespoň 200g ovoce a až 500g zeleniny.

Ovoce i zelenina jsou bohatým zdrojem mnoha vitamínů a minerálů, dodávají nám ale také potřebné množství vlákniny, která je nezbytná pro správnou funkci zažívacího systému.

Chcete-li se po zimě zaměřit na odlehčenější jídelníček, zkuste se držet pravidla, že ke každému jídlu si dáte pořádnou porci zeleniny.

Zkuste si plánovat jídelníček dopředu, abyste doma měli vždy všechny nezbytné suroviny a k večeři si tentokrát místo těstovin se smetanovou omáčkou dopřejte salát.

 I salát může být pestré a vyvážené jídlo

Spousta lidí si myslí, že pokud zvolí salát jako hlavní pokrm, nemají šanci se najíst dosyta.

Opak je však pravdou. Pokud víte jak si salát jako hlavní jídlo správně připravit, najíte se s chutí, zdravě a navíc se budete cítit sytí po delší dobu, než po pravidelné dávce vašich oblíbených těstovin.

Stačí jen zohlednit všechny důležité živiny a ze salátu se tak v mžiku stane plnohodnotné jídlo, které si zaručeně oblíbíte!

Do salátu je vždy vhodné přidat kvalitní bílkoviny ve formě libového masa, nízkotučného sýra, tofu, tempehu, luštěnin nebo ryby, které vám zajistí pocit nasycení po delší dobu.

Důležitou složkou salátu je však i zálivka, která chuť celého pokrmu může rázem pozvednout o několik stupínků výše.

Zdravým tukům se nevyhýbejte

Zálivka by měla salát nejenom dochutit, ale také by vám měla jídlo doladit po stránce živin. Vždy je vhodné do zálivky přidat zdravý tuk (kvalitní rostlinný olej), který je bohatý na nenasycené mastné kyseliny, nesmírně důležité v boji proti kardiovaskulárním onemocněním.

Zdravé tuky nekonzumujeme v takovém množství, v jakém bychom měli, proto je při přípravě salátu rozhodně neopomínejte.

Sáhnout můžete po kvalitním olivovém, lněném či sezamovém oleji. Neznamená to však, že salát v oleji „utopíte“, na pět porcí bohatě postačí tři lžíce olivového oleje.

Olej můžete smíchat dle chuti s dalšími ingrediencemi, vhodná je například dijonská hořčice, šťáva z citronu, či nejrůznější bylinky – fantazii se zkrátka meze nekladou.

Na tuky tedy při přípravě salátu rozhodně nezapomínejte, některé vitamíny (A, D, E, K) jsou totiž rozpustné pouze v tucích.

Se solí to nepřehánějte

Pozor si dejte na hutné dresinky na bázi smetany a majonézy, tyto obsahují příliš vysoké množství tuku a mnohdy i cukru a nejrůznějších umělých dochucovadel. Většinou takovéto dresinky zakoupíte již hotové v obchodě, vždy proto dejte přednost po domácku připravené zálivce.

Majonézu můžete nahradit bílým jogurtem či nízkotučným tvarohem, do kterého přidáte své oblíbené bylinky či kapku jablečného octa.

Samozřejmě si zálivku můžete dochutit všemožným kořením a sušenými bylinkami, se solí však raději šetřete. Sůl zadržuje vodu v těle a přispívá k rozvoji hypertenze, kterou zejména v naší zemi trpí alarmující množství lidí.

Na cukr zapomeňte

Při přípravě zálivky si rozhodně neberte příklad z našich babiček, které do klasického okurkového salátu přidávají příliš vysoké množství cukru.

Pokud si zálivku přesto přejete trochu osladit, vsaďte na stévii, která je energeticky daleko méně bohatá, nebo na starý dobrý med, který se hodí zejména k salátům se sýrem.

Pokud vám v salátu stále něco chybí, můžete přidat hrst nepražených oříšků, nebo si upéct domácí krutony z celozrnného chleba. Tak jaký salát si připravíte k večeři tentokrát?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama