BezHladovění.cz

Detoxikace střev

Lidská střeva dosahují délky okolo 7 metrů a rozdělují se na tenké a tlusté střevo, přičemž nejprve potrava putuje do střeva tenkého, kde je štěpena pomocí enzymů a poté jsou cenné látky z ní vstřebávány skrze sliznici.

Po tomto procesu potrava putuje do střeva tlustého, kde je zbavena vody a zahuštěna, aby mohla být posléze vyloučena.

Zajímavostí je, že v tlustém střevě se nachází takřka 70 % našeho imunitního systému, a dokonce i apendix, který byl dlouho považován za bezvýznamný a překážející evoluční pozůstatek, se podle nových výzkumů podílí na imunitě významnou měrou.

Co když střeva nepracují, jak mají?

Jsme-li ke svému trávicímu ústrojí bezohlední a trápíme-li ho špatnými stravovacími návyky, dříve nebo později nás dostihnou všemožné problémy. Počínajíce nevolnostmi, nadýmáním, zácpami a průjmy a pokračujíce kožními problémy, jako je akné nebo ekzémy, únavou, oslabenou imunitou a podobně.

Přestože jsou střeva brilantně fungující orgán, který má úžasné schopnosti zacházet s odpadními látkami a pracovat jako hodiny, dnešní doba mu připravuje tolik „lahůdek“, že ani stovky tisíc let vývoje někdy nestačí na jejich zpracování.

Co střevům škodí?

V dnešní době jsou střeva namáhána zejména v důsledku výrazných chemických zásahů do potravin. Nejvíce jim škodí konzervované potraviny, potraviny uměle dochucované, obarvované nebo instantní polotovary a podobně.

Trávicímu systému také rozhodně neprospívá alkohol, přílišná konzumace kávy, a ač se to nezdá, tak i kouření.

Rovněž příliš mnoho zejména živočišných tuků může střeva přetěžovat, dráždit je mohou smažené a pečené pokrmy nebo příliš kořeněná jídla.

Pro trávicí systém je rovněž zničující uspěchané stravování, kdy potrava není v ústech dostatečně rozmělňována, ale je naopak doslova naházena do žaludku. Žvýkání je velmi důležité pro funkci enzymů ve slinách a dalších částech traktu.

Rovněž není příliš vhodné jídlo během konzumace příliš zapíjet tekutinami. Napít bychom se ideálně měli nějaký čas před jídlem a potom. Nadměrné množství tekutin během konzumace totiž způsobuje rozředění enzymů.

Chcete-li svá střeva udržet zdravá, snažte se omezit také těsta, bílé kynuté pečivo, krémy, čokolády a sycené nápoje.

Pokud jste problémy příliš dlouho ignorovali a onemocněním střev již trpíte, budete se muset vyhnout také syrové zelenině, luštěninám, celozrnnému pečivu a některým druhů ovoce.

Vláknina a riziko rakoviny tlustého střeva

Pro správné fungování střev a trávení je nezbytný dostatek vlákniny, což představuje cca 25 – 30 g za den. Nedostatek vlákniny a přemíra tučných jídel a jídel chemicky upravovaných patří mezi nejvýznamnější příčiny rakoviny konečníku a rakoviny tlustého střeva, které patří k nejčastějším.

Ideální způsob stravování je založen na spoustě zeleniny, přiměřeném množství ovoce, rybách a libovém mase, za studena lisovaných olejích (panenský olivový olej,…) a obilovinách (bílé pečivo a kynuté výrobky zejména z pšeničné mouky jsou však nevhodné).

Skutečně pomáhá vyplachování střev?

Moderní trend zvaný hydrocolonoterapie, který představuje výplach střev velkým objemem vody, je mnohými zastánci doporučován jako zázračný lék snad na všechna onemocnění a potíže. Jejich postoj někdy skoro připomíná známé scény z Dobrého vojáka Švejka.

Je však tato procedura skutečně tak přínosná? Většina odborníků se kupodivu shoduje na tom, že nikoli. Někteří ji považují za vcelku zbytečnou, jiní dokonce za přímo rizikovou. Zda uvěříte zastáncům výplachů, nebo opačné straně – to už je na vás.

Jak se vám článek líbí?

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.