BezHladovění.cz

Co si představit pod pojmem „čistá strava“?

Lámete si hlavu nad tím, co to vlastně znamená čistá strava? Jistě je vám hned zprvu jasné, že při tomto stravování nejde jenom o perfektně umyté potraviny.

Čistá strava v sobě skrývá mnohem více, a pokud žijete zdravě, jistě víte, co si pod tímto pojmem představit.

Čistá strava není žádná nesmyslná dieta, ale životní styl, který si oblíbilo mnoho lidí po celém světě.

Je mnoho úhlů pohledu na čisté stravování. Někdo si pod čistou stravou může představit pouze pestrý a vyvážený jídelníček bohatý na všechny potřebné živiny.

Jiní považují za čistou stravu například pouze raw nezpracované suroviny nebo bezlepkovou dietu.

Záleží na vás, jaký styl stravování si pod tímto pojmem představíte, ale jedno mají všechny režimy společné: zdravé jídlo v dostatečné míře bohaté na všechny nutričně hodnotné látky, které náš organismus potřebuje k vykonávání všech základních fyziologických potřeb.

Preferujte čerstvé a nezpracované suroviny

Tento pojem je více než u nás rozšířený v zahraničí, zde si ho můžeme přeložit jako „clean eating“ nebo „eat clean diet“.

Zásadou čisté stravy je především celková změna přístupu ke stravě, kterou bychom měli brát jako tu nejzásadnější věc v našem životě. Ne nadarmo se totiž říká, že jsme to, co jíme.

Pokud budeme našemu tělu dopřávat všechny makro i mikroživiny, které potřebuje v dostatečné množství, jistě pocítíme i onen efekt čistého stravování.

Základem jídelníčku každého z nás by měl být alespoň přibližně dodržený trojpoměr živin, který je nezbytný pro správné fungování našeho těla.

V dostatečné míře (asi 55-60%) bychom měli přijímat kvalitní složené sacharidy, které jsou hlavním zdrojem energie pro celý náš organismus, zejména mozek. Polysacharidy najdeme zejména v celozrnných produktech, bramborách, rýži či zelenině.

Další složkou, která by v našem jídelníčku neměla chybět, jsou plnohodnotné bílkoviny (asi 12-15%), které najdeme zejména v živočišných produktech jako je libové maso či vejce.

Vegetariáni mohou rovněž přijímat bílkoviny v plnohodnotné podobě, musí si však správně sestavit jednotlivé pokrmy tak, aby vždy obsahovaly všechny aminokyseliny, které jsou pro naše tělo nezbytné.

Poslední makroživinou, na kterou bychom v jídelníčku neměli zapomínat, jsou tuky. Ty bychom měli upřednostňovat zejména rostlinné, nebo rybí a denně by měly zabírat 25-35% z celkového energetického příjmu.

Zdravé tuky obsahují dostatečné množství nenasycených a polynenasycených mastných kyselin, které nás chrání nejenom před kardiovaskulárními onemocněními.

Naopak bychom se měli vyhýbat tukům nasyceným, které se vyskytují hlavně v tučném mase, mléce či másle. Zdravé tuky najdeme v rostlinných olejích, semínkách, ořechách či rybách.

Dávejme si ovšem pozor na tuky s obsahem trans nenasycených mastných kyselin, které se vyrábí ztužováním původně zdravých tuků. Tyto nebezpečné lipidy najdeme v některých margarínech, sušenkách, oplatkách a jiných pochutinách. Nejvíce se trans tuky vyskytují ve zpracovaných výrobcích, které by se při dodržování čisté stravy neměly vůbec konzumovat.

Čím přírodnější, tím lepší

Čistá strava neznamená ale jenom dodržování základního trojpoměru živin, ale zároveň upřednostňování nezpracovaných potravin na úkor těch složitě vyrobených.

V našem jídelníčku by měla převažovat především zelenina v jakékoliv podobě, ovoce v o něco menší míře, celozrnné výrobky, semínka, ořechy a libové maso. Naopak bychom se měli vyhýbat rafinovanému cukru, ale i umělým sladidlům, sladkostem a jiným pochutinám.

Při dodržování čisté stravy bychom také měli dbát na optimální příjem sodíku, který se dnes vyskytuje v nadbytečné míře téměř ve všech zpracovaných potravinách. Omezit sůl neznamená jenom omezit solení, protože někdy opravdu netušíme, v jakých potravinách se vyskytuje takzvaná skrytá sůl.

Pokud tedy budete upřednostňovat nezpracované a čerstvé potraviny před těmi, co si zakoupíte v hotové podobě, jistě se nadbytečné soli obloukem vyhnete a posílíte tak své zdraví.

Dejte sbohem zlozvykům

Zásadou čisté stravy je samozřejmě také omezení alkoholu, cigaret a jiných nešvarů, takže pokud chcete, aby váš nový životní styl byl opravdu účinný, budete se muset vzdát i těchto zákeřných radostí.

Pokud se rozhodnete s něčím takovým přestat, rozhodně si nejdříve vyberte pouze jeden zlozvyk, se kterým seknete a později se zkuste zbavit i všech ostatních.

Alkohol si v přiměřené míře jednou za čas dopřát můžete, pravidelná doporučená denní dávka alkoholu totiž působí preventivně před vznikem kardiovaskulárních i jiných chorob. Neznamená to však, že budete dennodenně popíjet a posílíte tak vaše srdce. Zdravotní přínos nám poskytnou třeba dvě deci vína, nebo jedno malé pivo denně.

Voda nás detoxikuje

Při přechodu na čistou stravu bychom také měli dodržovat dostatečný pitný režim, který by měla pokrývat především čistá voda či neslazený čaj. Zapomeňte na sladké limonády, tučné mléčné nápoje i nadbytek kávy. Raději si doma udělejte domácí citronádu a poskytněte tak vašemu organismu harmonizující nápoj plný vitamínů.

Při dodržování čisté stravy se nemusíte bát, že byste neměli ve stravě dostatek vitamínů a minerálů, proto se od teď můžete vykašlat na veškeré doplňky stravy, z nichž se stejně většinou vstřebává jen malá většina přijatých látek. Jakmile přejdete na čistou stravu, možná budete díky nadbytku vlákniny chvíli pociťovat ztížené zažívání, ale nezoufejte, i tento stav je normální a postupem času se sám upraví.

Věřte, že při přechodu na „eat-clean diet“ se budete cítit perfektně – svěže, plní energie a možná shodíte i nějaká ta nadbytečná kila. Co víc si můžete přát?

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend