reklama
prodietix-5299209258-2017-03-16-970x210-uprava.jpg
BezHladovění.cz

Bolest žaludku může značit překyselení i nevhodně sestavený jídelníček

Pobolívá vás často žaludek a nevíte, co s tím? Za problémy může stát stres, nevhodná strava i různá onemocnění. Změnou životního stylu a úpravou jídelníčku můžete trávení dostat opět do formy.

Úloha žaludku

Žaludek dospělého člověka pojme stravu a tekutiny o objemu 1–1,5 litru. Každý den vyrobí stejné množství žaludečních šťáv. Horní část žaludku zadržuje rychle snědenou potravu, kterou pak po malých částech dopravuje do dolní části.

Silné žaludeční stěny se pravidelně stahují, a drtí tak potravu na lepkavou hmotu, která se snáze tráví. Buňky žláz ve výstelce žaludeční stěny vyrábí kyselinu chlorovodíkovou, která společně s enzymem pepsinem štěpí bílkoviny a rozkládá chemické složky potravy.

Žaludeční stěna je před silnou kyselinou chráněná vrstvou hlenu, který pokrývá celý vnitřní povrch žaludku. Pokud je však kyseliny příliš mnoho nebo se ochranná vrstva hlenu poruší či příliš zeslábne, může kyselina natrávit i obnažená místa sliznice. Výsledkem pak mohou být bolestivé žaludeční vředy.

Podle čeho poznáte potíže se žaludkem?

  • nevolnost
  • pálení žáhy
  • bolesti a křeče v oblasti žaludku
  • pocit tlaku a plnosti
  • nadýmání a plynatost
  • zvracení

Nejčastější příčiny žaludečních potíží

Nevhodná strava

Dietní chyba v podobě zkažené potravy nebo jídla, které vám zkrátka nesedne, dokáže napáchat spoustu škody. Ještě horší však může být nevhodně složený jídelníček obsahující příliš velké množství nasycených tuků, rafinovaného cukru, kávy a alkoholu. Žaludek se tím může snadno podráždit a oslabit.

Trápí vás kromě bolestí žaludku i křeče v břiše, průjem, zvýšená teplota a únava? Pak vás možná skolila střevní viróza nebo se vám do těla dostala nebezpečná bakterie. Pokud problémy neodezní do 2–3 dnů, navštivte lékaře, který provede potřebné testy.

Intolerance některých potravin

Za bolestmi žaludku mohou stát i nesnášenlivosti potravin. Organismu může vadit lepek, laktóza, některé druhy ovoce či zeleniny, vejce nebo třeba mořské plody. Pokud se k žaludečním bolestem přidá i nadýmání, zácpa či průjem, zvýšená únava, bolesti kloubů, zadržování vody, kožní problémy, migrény, akné, poruchy soustředění nebo nevysvětlitelné ubývání či přibývání na váze, nechte se raději otestovat na potravinové intolerance nebo vyzkoušejte tzv. eliminační dietu.

TIP: Chcete zjistit víc? Čtěte celý článek o nesnášenlivosti potravin.

Těhotenství

Žaludeční problémy a nevolnosti bývají častým projevem těhotenství. Tento typ bolesti je dán hormonálními změnami. Nejvíce žaludeční potíže trápí ženy v raném stádiu gravidity, ale výjimkou nejsou ani nastávající maminky, které se s bolestmi žaludku rozloučí až po porodu.

Stres

Jste často ve stresu kvůli práci, rodině či finančním problémům? Vaše potíže mohou mít neblahý dopad i na trávení. Akutní i dlouhodobý stres vede ke svíravým pocitům v břiše, nevolnosti a neschopnosti se v klidu najíst. Problémy se mohou přehoupnout i v žaludeční neurózu. Poznáte ji podle bolesti břicha, pro kterou lékaři nemohou najít objektivní příčinu.

Podle serveru Health Harvard Education je vzhledem k tomu, jak úzce interagují střeva a mozek, snazší pochopit, proč můžete během stresové situace pociťovat nevolnost. Neznamená to však, že jsou gastrointestinální problémy zapříčiněné pouze psychikou. Jasné však je, že psychosociální faktory ovlivňují fyziologii střeva i subjektivní tělesné příznaky. Stres tak může zapříčinit pohyby a kontrakce trávicího traktu, zhoršit zánět nebo zvýšit náchylnost k infekcím.

Otrava jídlem

Intoxikace z jídla se objevuje náhle po kontaktu s patogenem. Potraviny bývají nejčastěji kontaminované salmonellou, listerií, bakterií E. coli, campylobacterem nebo viry. Mezi příznaky otravy patří pocity nevolnosti, zvracení, průjmy, křečovité bolesti, slabost, zvýšená až vysoká tělesná teplota, bolest svalů, zimnice a ztráta chuti k jídlu.

Nezvaní hosté se do potravy dostanou během výroby, zpracování nebo vaření. Největší nebezpečí hrozí v případě nedostatečně upraveného masa a špatného uchování potravin, dále kontaminací nemocnou osobou nebo zkříženou kontaminací, kdy se bakterie dostanou z jídla např. na krájecí prkénko nebo talíř.

Zabraňte zkřížené kontaminaci

  1. Po každé manipulaci se syrovými potravinami si umyjte ruce.
  2. Syrové potraviny a už připravené jídlo skladujte odděleně.
  3. Pokud chcete uložit syrové maso do lednice, dejte ho do samostatné misky a dbejte na to, aby šťáva nevytekla na jiné potraviny.
  4. Používejte jedno prkénko ke krájení syrového masa a jiné na krájení zeleniny.
  5. Nože po krájení masa vždy pořádně umyjte horkou vodou.
  6. Syrové maso nemusíte umývat pod proudem vody ve dřezu. Zabráníte tak šíření bakterií po kuchyni. Nemějte strach, všechny nebezpečné bakterie v mase se usmrtí tepelnou úpravou.

Žaludeční vředy

Jestliže vás dlouho trápí žaludeční bolesti na levé straně břicha pod žebry, pocit na zvracení či přímo zvracení a průjem, příčinou mohou být žaludeční vředy. Jedná se o zánětlivé onemocnění, které přichází jako následek narušení žaludeční sliznice kyselinou chlorovodíkovou.

Tato civilizační choroba bývá označovaná také jako nemoc ze stresu. Příčinou však může být i nadměrná produkce některých hormonů nebo přemnožená bakterie Helicobacter pylori, která se v žaludku běžně vyskytuje.

Proti žaludečním vředům je nejlepší bojovat už preventivně. Klíčem je zdravá životospráva a vyhýbání se stresu, kouření, alkoholu, kávě a nadbytečně užívaným lékům.

Překyselení žaludku

Jakmile v našem těle dojde k porušení rovnováhy mezi kyselostí a zásaditostí, vzniká překyselení žaludku (acidóza či žaludeční dyspepsie). Potíže se mohou objevit kdykoliv během dne, ale většinou přicházejí ihned po jídle.

Acidóza se projevuje bolestí v horní části břicha a za hrudní kostí, bolestí pod žebry, nucením na zvracení nebo zvracením, kručením v žaludku, nadmutím břicha, nadměrným říháním či plynatostí a pocitem pálení v žaludku.  

S touto poruchou jsou spojená i další onemocnění a příznaky, jako je únava, cukrovka, artritida, řídnutí kostí, kazivost zubů, vředy, ekzémy, svalové potíže, ledvinové kameny, bolesti hlavy a psychické problémy.

Za překyselení žaludku většinou může přemíra cukru, alkoholu, tuku, bílkovin a perlivých nápojů ve stravě. Velký podíl nese i hltání jídla, kouření cigaret, stres, nedostatečný pitný režim, psychická zátěž a aditiva v potravinách.

TIP: Objevte naše tipy proti překyselení organismu.

Martin Jelínek navrhuje řešení překyselení organismu

Užívání léků

Pocity nevolnosti, zvracení, mdloby i křeče v břiše a nadýmání někdy způsobují antidepresiva, antikoncepce, doplňky stravy a další preparáty. Pokud pravidelně užíváte jakýkoliv lék a zároveň vás trápí bolesti břicha, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem a domluvte se s ním na dalším postupu.

Syndrom dráždivého tračníku

Častá porucha trávení o sobě dává vědět nejen žaludečními potížemi, ale také zácpou, průjmem, nadýmáním, pocitem plnosti a nespavostí. Někteří lidé se trápí s chronickou zácpou, jiní naopak častými průjmy. Jsou však typy lidí, u kterých se tyto stavy pravidelně střídají.

Syndrom dráždivého tračníku postihuje zejména osoby citlivé a méně odolné vůči stresu a také ty, kteří mají oslabenou imunitu, např. po dietní chybě, prodělané viróze, bakteriální infekci nebo užívání antibiotik.

Konkrétní příčinu dráždivého tračníku zatím lékaři ani vědci neobjevili. Přesto je jasné, že velkou roli hraje genetika, životní styl, úroveň stresu i psychika. Stavy zhoršují určité potraviny, jako je česnek, cibule, datle, fíky, mastné a příliš tučné pokrmy apod. Velkou pomocí je v případě syndromu dráždivého tračníku tzv. Low-FODMAP dieta, při které se vyřazují problematické typy cukrů. 

Magazín Everyday Health poukazuje na to, že syndrom dráždivého tračníku se může objevit v jakémkoliv věku. Riziko rozvinutí této poruchy je však o to vyšší, pokud dráždivým tračníkem trpí někdo z vaší rodiny, jste pod neustálým stresem, prožili jste těžkou životní událost nebo jste prodělali břišní infekci.

Jděte na bolesti žaludku zdravou stravou

Pro začátek zvolte šetřící dietu

V případě akutních potíží se žaludkem se vám vyplatí přejít na šetřící dietu založenou na rýži, těstovinách, mrkvi, bramborách, banánech, jablkách, meruňkách, libovém mase a dalších snadno stravitelných potravinách. Samozřejmostí je dostatek tekutin v podobě vody a slabých bylinných čajů. Pokud vás kromě bolestí břicha trápí i průjem, je potřeba příjem tekutin ještě navýšit, abyste chybějící vodu tělu doplnili.

Potraviny, kterým se raději do odeznění potíží vyhýbejte:

  • mléčné výrobky
  • citrusy
  • pikantní koření
  • perlivé nápoje
  • káva
  • alkohol
  • čokoláda
  • tučné pokrmy
  • celozrnné produkty
  • luštěniny

Podle magazínu Vím, co jím je při šetřící dietě důležité odlehčit organismu dostatečným pitným režimem v podobě mátového, heřmánkového nebo zázvorového čaje. Zapomenout byste naopak měli na kávu, alkohol, smažená a tučná jídla. Přidejte do stravy ovoce a zeleninu pro obsah vlákniny a lehce stravitelné bílkoviny v podobě netučného dušeného či vařeného masa.

Méně je někdy více

Při žaludečních potížích se vám vyplatí zmenšit porce a jíst raději vícekrát za den. Když budete jíst 5 až 8× za den malé porce jídla, váš žaludek se nebude muset vypořádávat s velkým množstvím potravy a bude se mu s jídlem lépe pracovat. To samé platí i o tekutinách. Vodu a čaje popíjejte průběžně po celý den a v menší míře.

Zapomeňte na horké a studené jídlo

Váš žaludek nemá rád příliš horké ani ledové pokrmy. Oba extrémy způsobují teplotní šok, se kterým se v případě oslabení hůře vyrovnává. Dávejte proto přednost pokrmům a pití zhruba o tělesné teplotě.

Vynechte pokrmy, které vám vadí

Jestliže máte vypozorované, které potraviny vašemu trávení nedělají dobře, vynechejte je i za předpokladu, že jsou obecně při poruchách zažívání doporučované. V tomto případě je vždy lepší poslouchat své tělo a žaludek zbytečně nepřetěžovat.

Přidejte bylinky

Žaludek můžete podpořit bylinnými čaji z kmínu, anýzu, fenyklu, meduňky, máty nebo heřmánku. V lékárnách, zdravých výživách a obchodech s bylinkami seženete také už předem namíchané směsi, které působí na trávicí systém přímo blahodárně.

Dopřejte si klid

Pokud vám není fyzicky dobře, dopřejte si klid a relaxaci. Zklidněte režim a snažte se co nejvíce spát. Odpočinuté tělo bude mít mnohem více sil se s trávicími potížemi vypořádat.

Bolesti žaludku nepodceňujte

Nic na vaše žaludeční problémy nezabírá? Navštivte lékaře a popište mu všechny svoje příznaky. Snažte se mu detailně vysvětlit, kde vás břicho bolí, v jakých situacích k bolestem dochází a nezapomeňte se zmínit i o dalších potížích, které vás trápí.V případě bolestí břicha zvlášť platí staré dobré „čím dřív, tím líp“. Proto návštěvu odborníka neodkládejte. Dobré rady vám dá i zkušený výživový poradce.

Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

reklama