BezHladovění.cz

Abeceda zdraví – minerální látky

Stejně tak jako vitamíny, jsou i minerální látky nezbytné pro správnou funkci našeho organismu a udržování dobrého zdraví.

Jsou esenciální, tudíž si je naše tělo neumí samo vyrobit a musíme je přijímat ve formě potravy.

Minerální látky se v našem těle účastní výstavby řady tkání, nebo působí jako biokatalyzátory nezbytné pro všelijaké metabolické pochody.

Minerální látky se rovněž podílejí na udržování správné hladiny osmotického tlaku v tělesných tekutinách a jsou uplatňovány i při přenosu nervového vzruchu.

Uveďme si tedy pár nezbytných zástupců, jejichž příjem bychom si měli ve stravě hlídat.

Pro zdravé kosti

Jednou z neproblematičtějších látek je zajisté vápník neboli kalcium (Ca).

Vápníku má řada lidí nedostatek, zejména díky nedostatečné konzumaci mléka a mléčných výrobků. Hraje důležitou roli při tvorbě kostí a zubů.

Jeho přítomnost je nutná pro řadu metabolických pochodů, správnou svalovou kontrakci či srážlivost krve.

Potřeba vápníků závisí na věku, pohlaví i hladině vitamínu D, průměrná potřeba by však měla být něco kolem 800 mg/den.

Pro správné ukládání je důležitý i poměr vápníku a fosforu (1:1,5), v opačném případě nás může ohrozit například osteoporóza.

Pro celkovou pohodu

Hořčík neboli magnesium (Mg), je taktéž nezbytnou minerální látkou, obsaženou nejvíce v našich kostech a tělních tekutinách.

Dostatek této látky je důležitý pro správnou činnost svalů a nervů, pomáhá také v prevenci proti kardiovaskulárním onemocněním.

Hořčík napomáhá udržet zdravé kosti a snižuje riziko depresí a jiných psychických nemocí. Najdeme ho v banánech, ořechách, listové zelenině a celozrnném pečivu.

Sůl nad zlato

Sodík neboli natrium (Na) je v těle důležitý pro udržení iontové síly tělních tekutin a do organismu se dostává ve formě chloridu sodného – kuchyňské soli, nebo uhličitanů obsažených v minerálních vodách.

U nás je příjem sodíku přibližně trojnásobný, nežli je obecně doporučováno a u citlivých osob hrozí nebezpečné zvyšování krevního tlaku.

Pro správnou funkci svalů

Draslík neboli kalium (K), souvisí v organismu se sodíkem, společně kontrolují a udržují správnou rovnováhu tekutin v organismu.

Draslík je rovněž důležitý pro přenos nervových vzruchů a svalovou aktivitu, napomáhá ke správné funkci srdeční svaloviny – myokardu.

Pro zdraví i krásu

Minerálem krásy bychom mohli nazvat Zinek (Zn), který pomáhá ke zlepšování kvality vlasů, pleti a nehtů.

Podílí se také na posilování celkové imunity a je důležitý pro naše smysly i paměť.

Zdrojem zinku jsou hlavně živočišné produkty jako maso, játra, vejce a mléčné výrobky, ale najdeme ho zastoupený i v celozrnných cereáliích.

Král mezi prvky

Železo (Fe) je minerální prvek, který je v našem těle nejvíce obsažen v hemoglobinu – červeném krevním barvivu.

Přítomnost železa v organismu je nezbytná pro funkci buněk a celkové okysličování tělních tkání.

Železo rovněž zvyšuje imunitu, působí proti anémii (chudokrevnosti) a napomáhá odstraňovat únavu.

Železo je nejvíce obsažené ve vnitřnostech, luštěninách, zelenině a jahodách.

Na každém kroku

Dalším minerálním prvkem, o kterém bychom měli něco vědět, je fosfor.

Fosfor (P) je obsažený v každé buňce lidského organismu, jelikož je stavebním kamenem nukleových kyselin – DNA. Úzce souvisí s vápníkem, spolu s ním se podílí na výstavbě kostí a zubů.

Účastní se v těle řady metabolických pochodů, jeho nedostatek může být zaznamenán v podobě nervové lability a únavy.

Zdrojem fosforu jsou obilniny, luštěniny, oves a ořechy, ale najdeme ho také v mléčných výrobcích, masu a vnitřnostech.

Malé množství stačí

Jako poslední si uvedeme Křemík (Si), o kterém se příliš často nehovoří, přesto je v našem těle nezbytný.

Křemík pomáhá k syntéze vitamínu B1 a je nepostradatelný nejen pro správnou funkci buněk, ale i pro růst vlasů, nehtů a zubů.

Zdrojem křemíku je ovoce, mandle, zelí, cibule, dýně, med a některé ryby.

Jeho konzumaci si dopřejte i pro posílení svých kostí a pro lepší hojení kožních a jiných onemocnění.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend