BezHladovění.cz

10 nových potravin, které se vyplatí zařadit do jídelníčku

Zimní období je ideální k vyzkoušení nových druhů exotického ovoce, oříšků a dalších superpotravin s vysokým obsahem cenných látek. Zkuste třeba každý den jednu!

1. Ibišek v květovém medu

Výborná pochoutka ke svačině či zobání u televize. Nakyslou chuť ibišku skvěle doplňuje med a vzniká úžasná kombinace. Ibišek můžete také zalít vodou a vykouzlit z něj povzbuzující čaj na zimní večery. Obsahuje množství minerálů a vitamínů, především C. Pomáhá s hubnutím, bojuje proti ukládání tuku v cévách, má antioxidační a protizánětlivé účinky.

2. Camu camu

camu_camu

Camu camu je ovoce s nejvyšším podílem vitamínu C na světě. Posiluje imunitní systém i podporuje metabolismus. Pochází z amazonských deštných pralesů a u nás jej nejsnáze pořídíte ve formě prášku. Je výborný do nápojů, kaší i pečiva.

3. Physalis

physalis

Plody mochyně židovské neboli physalis obsahují ještě více vitamínu C než citrony. V kombinaci s vynikajícími detoxikačními účinky jsou skvělým prostředkem očisty organismu a jedním z nejlepších přírodních léků na dnu a kloubní potíže. K dostání jsou čerstvé i sušené.

4. Mangostan

mangostan

Červenohnědé až fialové bobule velikosti rajčete s bílou dužinou rozdělenou na 4-8 dílků s peckou uprostřed patří k nejchutnějším druhům exotického ovoce. Mají vysoké antioxidační schopnosti, podíl vitamínu C nebo vápníku. V asijské medicíně se používá mangostan proti únavě, kožním obtížím, depresím či bakteriálním onemocněním. Je výborný na hubnutí, protože snižuje chuť k jídlu a zároveň trávení celkově podporuje.

5. Baobab

baobab

Na „starověkém stromu života“ roste – mimochodem vzhůru nohama – také ovoce s citrusovou chutí a řadou vitamínů, minerálů a aminokyselin. Díky vláknině prodlužuje pocit sytosti a napomáhá tak hubnutí. V Africe se prodává v cukrové polevě jako bonbony „umbuyu“. U nás jej seženete nejčastěji jako prášek. Hodí se na výrobu nápojů, do ovesných kaší i pečení.

6. Rakytník

rakytnik

Důležitý v indické, tibetské i mongolské medicíně. Jeden z nejvýznamnějších zdrojů vitamínu C, dále vitamínů A, E, skupiny B, železa, manganu a jiných cenných látek. Snižuje hladinu cholesterolu, zlepšuje činnost slinivky a jater, ulevuje od bolestí kloubů. Doporučujeme sušené plody, ale výborný je i sirup, olej nebo šťáva z rakytníku.

7. Ašvaganda

Neboli indický ženšen platí za všelék proti únavě, nespavosti, stresu nebo zánětům různého původu. Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a stabilizovat podíl krevních cukrů. Využívá se kořen, který se v podobě mletého prášku hodí na přípravu čaje nebo studených nápojů.

8. Acai berry

acai-berry

Tmavé nasládlé plody z amazonských palem podporují hubnutí i zdraví celkově: Mimo jiné díky vysokému podílu antioxidantů a schopnosti dodat energii, která pomáhá nastartovat spalování tuků. Čerstvé bohužel špatně snáší transport přes oceán, a tak je u nás seženete spíš ve formě nápoje, prášku nebo tabletek.

9. Kiwano

kiwano

Neboli africká okurka je cca 10 cm velký plod s růžkovitými výstupky. Se svou chutí podobnou kombinaci kiwi a melounu se hodí do salátů, čerstvých nápojů i na konzumaci jen tak. Obsahuje draslík, hořčík, vitamíny C, A nebo vlákninu.

10. Tamarillo

tamarillo

Bobule se šťavnatou dužinou a kyselo-sladkou příchutí tvoří až z 90 % voda bohatá na provitamín A, vitamín C, E, B1 a B6 a řadu minerálů. Má všestranné využití – chutná výborně za studena i tepla.

Jak se vám článek líbí?

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.