BezHladovění.cz

Zdravým jídelníčkem proti alergiím

Alergii způsobuje přehnaná reakce našeho těla na podněty zvenčí, tzv. alergeny. Ty najdeme bohužel všude kolem, tzn. v prachu, pylu i potravinách.

Právě alergeny z potravin, nebo jejich konzervačních látek, bývají ty nejnebezpečnější.

Poradíme vám, jak postupovat, abyste se těmto problémům vyhnuli.

Obvyklé příznaky potravinových alergií

Typickými projevy potravinových alergií mohou být:

  • svědění v krku, ústech či na rtech a jejich otoky
  • potíže s dýcháním
  • kopřivka, ekzém
  • nevolnost, zvracení, průjmy, bolesti břicha
  • v krajním případě až život ohrožující anafylaktický šok

Některé alergie poznáme i sami, ne ale všechny

Základem je vědět, na které potraviny jste alergičtí. Návštěva alergologa je proto základ. A to, i když se zatím u vás žádná alergie neprojevila. Na některé potraviny – jako jsou ořechy nebo plísňové sýry – totiž bývají alergie velmi silné, a je proto dobré o omezení vědět.

Na druhou stranu je škoda vyřazovat bezmyšlenkovitě z jídelníčku všechny alergeny, které jinak mohou obsahovat řadu prospěšných látek. S úpravou jídelníčku proto začněte až po návštěvě alergologa.

Krom potravin, které lékař určí jako nevhodné pro váš organismus, byste měli vynechat i ty, které vám jednoduše nedělají dobře – způsobují pálení úst, nadýmání, nebo vám prostě nevoní. Tělo si zkrátka nejlépe umí říct samo.

plísňový sýr + ořechy

Jak na jídelníček s potravinovou alergií

Potravinových alergií v populaci přibývá. U dětí se jich vyskytuje více, ale ve většině případů po určité době přirozeně vymizí. Ale jsou tu i případy, kdy se alergie vyskytnou poprvé až v dospělosti.

Jídelníček pro alergika se zcela podřizuje tomu, co smí a co ne. Hypoalergenní potraviny nemusí být pro všechny stejné.

Dietu nastavujeme na vyřazení problémových potravin a výrobků z nich. Kombinované alergie představují větší omezení, ale kvalifikovaný výživový specialista vám se sestavením vyváženého jídelníčku pomůže.

Alergie na kravské mléko

  • Alternativou jsou rýžové nebo ovesné nápoje, mandlové mléko, sójové mléko.
  • Všechny mají rozdílný obsah vitaminů, minerálních látek i hlavních živin.

Alergie na lepek

  • Suroviny bez obsahu lepku se již poměrně běžně zařazují do našeho jídelníčku.
  • Přirozeně bezlepkové přílohy jsou: brambory, rýže, kukuřice, luštěniny, pohanka, sója, amarant, quinoa.
  • Připravit si bezlepkové jídlo není problém a přechod na bezlepkovou stravu nepředstavuje až tak velké omezení. A dokonce si pochutnáte. Vše je o zvyku.

Alergie na sóju

  • Snad nejjednodušším řešením je vyřadit sóju z vašeho jídelníčku a místo sójových výrobků vybírat z mléčných. Sortiment je velmi široký, avšak jedná se o živočišné produkty.
  • Namísto rostlinných pomazánek se může uplatnit např. drožďová pomazánka.
náhrada sóji

Seznam největších alergenů

Přidáváme i stručný seznam těch největších alergenů. V případě přecitlivělosti na některou z těchto surovin je nutné vyhnout se i všem výrobkům z nich!

  1. lepek
  2. korýši
  3. vejce
  4. ryby
  5. arašídy
  6. sója
  7. mléko
  8. skořápkové plody
  9. celer
  10. hořčice
  11. sezam
  12. oxid siřičitý, siřičitany
  13. vlčí bob (lupina)
  14. měkkýši

A co vy? Trápí vás nebo někoho z rodiny potravinová alergie? Napište nám třeba na Facebooku.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.