BezHladovění.cz

Zdravý jídelníček při histaminové intoleranci

Histaminová intolerance patří mezi onemocnění s nejasnými příznaky a obtížnou diagnostikou. Varovným signálem mohou být kožní problémy, zažívací potíže, slzení očí, obtížné dýchání, chronická únava, bolesti hlavy, deprese a úzkosti. Řešení problému představuje individuální dieta.

Látka histamin se nachází ve všech živých organismech, tedy i těch, které běžně konzumujeme. Optimální množství histaminu v těle zdraví neohrožuje. Problém však nastává při poruše schopnosti organismu zpracovat histamin přijatý ze stravy a jeho následné akumulaci ve střevě.

Při podezření na histaminovou intoleranci (HI) doporučujeme navštívit lékaře, který na základě klinických příznaků a laboratorních hodnot diagnózu potvrdí, vyvrátí, případně ji vyhodnotí jako důsledek či příznak jiného onemocnění.

Doporučený postup při HI

1. Vyřazení potravin s vysokým obsahem histaminu

Skladujete zásoby konzervovaných nebo fermentovaných jídel, čokolád, luštěnin, ořechů, pšenice a výrobků z ní, octa nebo alkoholu? Leží vám v lednici zrající sýry, uzeniny, mořské plody, lilek, rajčata nebo špenát?

Všechny tyto potraviny spolu s uměle přibarvovanými potravinami, potravinami s benzoáty, glutamáty, některými červenými plody ovoce, banány, citrusy a avokádem patří mezi potraviny, které se nejčastěji vyskytují v seznamu tzv. zakázaných potravin při histaminové dietě, a to zejména v její počáteční fázi.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Potravinová alergie versus histaminová intolerance: Poznejte už první příznaky

2. Zajištění čistoty v kuchyni

Nákupu doporučených potravin předchází úklid kuchyně. Vhodné je vydezinfikovat kuchyňskou linku, police, mrazák, lednici a jiné úložné prostory. Důkladným odstraněním nečistot, bakterií, parazitů i plísní lze zamezit vzniku histaminu.

3. Zahájení eliminační diety

Podstatou eliminační diety je konzumace pouze tzv. bezpečných potravin, a to zpravidla po dobu 4 týdnů (doba trvání je individuální). Seznamů s těmito potravinami existuje celá řada. Nejčastěji v nich figurují tyto položky:

  • červené maso
  • čerstvě chycené ryby
  • vaječný žloutek
  • čerstvé ovoce vyjma druhů s vysokým obsahem histaminu
  • čerstvá zelenina vyjma druhů s vysokým obsahem histaminu
  • rýže a výrobky z ní
  • chléb bez obsahu kvasnic a pšenice
  • čerstvě pasterizované mléko
  • nezrající mléčné výrobky
  • máslo
  • většina rostlinných olejů
  • čerstvé bylinky
  • některé bylinné čaje

4. Zahájení testovací fáze

Prošli jste eliminační dietou bez potíží? Nyní můžete zahrnout vyřazené potraviny zpět do jídelníčku. Opětovné zařazení potravin do jídelníčku vyžaduje pozvolné tempo, potraviny je třeba zařazovat vždy jednotlivě a odděleně. Přednost si zaslouží nutričně výživné a tělu prospěšné potraviny před kaloricky prázdnými poživatinami.

Součástí testovací fáze je i důkladné sledování reakcí organismu na znovu zařazené potraviny. Jak nejlépe posoudit, zda potravina tělu prospívá či škodí? Specialistka na zdravotní prevenci a výživu PharmDr. Margit Slimáková doporučuje:

Naprosto zásadní je vést si deníček, do kterého si zapisujeme vše, co jíme i zdravotní stav související s konzumací jednotlivých potravin.

5. Sestavení individuálního seznamu potravin

Výsledkem testovací fáze je tvorba individuálního seznamu potravin vhodných ke konzumaci při HI. V průběhu let seznam obvykle vyžaduje drobné úpravy v důsledku změny zdravotního stavu, věku a jiných okolností.

Ukázka zdravého jídelníčku při HI

Skladba jídelníčku vychází z doporučených potravin uvedených v eliminační fázi diety.

1. den

Snídaně: Pohankové vločky s čerstvě pasterizovaným mlékem, jablkem, skořicí a dýňovým máslem

Oběd: Čerstvě chycený pstruh pečený s bylinkami, s restovanou cuketou, quinoa

Večeře: Salátové listy s pečenou růžičkovou kapustou, jarní cibulkou, bramborami pečenými ve slupce a tahini pastou

pohankové vločky s čerstvě pasterizovaným mlékem, jablkem, skořicí a dýňovým máslem

2. den

Snídaně: Rýžová kaše s konopným mlékem, chia semínky a domácím neslazeným meruňkovým džemem

Oběd: Jehněčí steak s divokými bylinkami a dušenou mrkví, jáhly

Večeře: Salátové listy s čerstvým ovčím sýrem, pečenou červenou řepou, hruškou a čekankovým sirupem, bezkvasnicové 100% žitné pečivo

jehněčí steak s divokými bylinkami a dušenou mrkví

3. den

Snídaně: Nasucho opečená bezkvasnicová 100% žitná topinka s vařenými žloutky, ředkvičkami a polníčkem

Oběd: Kuřecí kapsa plněná čerstvými bylinkami a čerstvým nezrajícím kozím sýrem, batátové pyré

Večeře: Hovězí vývar s kousky masa, pohankovými nudlemi, brokolicí a čerstvými bylinkami

kuřecí kapsa plněná čerstvými bylinkami a čerstvým nezrajícím kozím sýrem

Přejeme dobrou chuť a rychlou úlevu od potíží 🙂

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Andrea Hrečková

Andrea Hrečková

Nejsem kuchařka ani fotografka. Přesto vařím, peču a fotím s láskou a nadšením pro věc. Také věřím ve zdravotní benefity rostlinné stravy v její nejpřirozenější podobě. Mé recepty jsou čistě veganské, někdy raw i bezlepkové, vždy ale plné vitamínů, minerálů, zdravých tuků, komplexních sacharidů a plnohodnotných bílkovin.

Share via
Send this to a friend