BezHladovění.cz

Není olej jako olej

Z celkového množství tuků, které denně konzumujeme, je „viditelná“ pouze jedna čtvrtina!

Tím máme na mysli roztíratelný tuk (margarín, máslo) a olej. Zbytek tuků se skrývá v mléčných výrobcích, uzeninách, ostatních masných výrobcích a neméně ve sladkostech.

Sladkosti obsahují obzvláště tuky nekvalitní a nevhodné k jejich časté konzumaci. Právě zmiňované oleje nejsou vysoce hodnotné.

Naopak hodnotné oleje obsahují ideální podíl omega-3 nenasycených mastných kyselin a omega-6 nenasyceným mastným kyselinám a velké množství vitaminu E.

Omaga 3 mastné kyseliny jsou důležité pro zdravý vývoj mozku a sítnice očí. Omega 6 má pozitivní vliv na navození hormonální a emocionální rovnováhy, vlasy, nehty a společně s omega 3 přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu.

Ať už oleje lisované za studena nebo oleje rafinované, oba mají dostatek nenasycených mastných kyselin, jen je třeba znát, který se kde využívá.

Nižší obsah škodlivých látek je dokonce předpokládán u rafinovaných olejů, protože jsou více zpracovány, ale na úkor toho jsou ochuzeny o jejich výraznou chuť a cenné vitaminy.

Senzoricky je vždy lepší nerafinovaný přírodní olej, který si zachovává svou chuťovou kvalitu, na rozdíl od rafinovaného oleje, který ji má spíše plochou a neutrální. Z těchto důvodů se skoro všude vyzdvihují oleje přírodní, lisované za studena. Označení na obale je často podle země původu:  „extra virgin“, „extra panenský“, a další.

Co se změnilo

Dříve jsme se museli plácnout přes kapsu, abychom si koupili ten nejzdravější olivový olej. Jak už to tak bývá, stačilo pár výzkumů hodnocení kvality olejů a zjistilo se, že mnoho drahých olivových olejů je šizeno.

Existuje pro to odborný termín „falšování potravin“. Falšuje se nejčastěji složení, obvykle 100% olej olivový je „ředěn“ olejem řepkovým nebo slunečnicovým. Ano, senzoricky je panenský olivový olej lahodný a jedinečný, ale pokud nám jde o výživovou hodnotu oleje, dnes je doporučována i řada dalších cenově dostupnějších olejů.

Za nejzdravější olej se považuje řepkový, ořechový nebo lněný.

Do studené či teplé kuchyně?

Pro studenou kuchyni se hodí oleje lisované za studena, pro teplou kuchyni oleje, které lze zahřát na vysokou teplotu. Proč tomu tak je?

Oleje lisované za studena si zachovávají svou intenzivní aromatickou chuť, čehož se využívá při dělání salátů, zálivek, atd. Mají také vysoký obsah nenasycených mastných kyselin, ale jejich vlivem jsou tyto oleje velmi citlivé na sluneční světlo, kyslík a hlavně teplo. Proto se na smažení, které probíhá za vyšších teplot, absolutně nehodí. Navíc při špatném skladování se tyto oleje znehodnocují! Musí se skladovat v chladu a temnu.

Do teplé kuchyně je pak nejvhodnější použít olej řepkový, olivový (rafinovaný), slunečnicový a sójový, které není problém tepelně zpracovat!

Který olej použít  při hubnutí

Olej v nás mnohdy evokuje smažení. Opravdu teď neuslyšíte doporučení, že pokud budete používat jednotlivé oleje v kuchyni ke správnému účelu, můžete s nimi smažit „o sto šest“.

Smažení jako takové zdravou stravu bohužel nevyhnutelně obchází velkým obloukem! Nicméně zdrojem nenasycených mastných kyselin jsou i oleje lisové za studena, které využijeme k přípravě studených jídel.

Variantou může být např. lehce pokapat (olivovým olejem) zapečenou celozrnnou bagetu s mozarellou, rajčetem a rukolou. Jídlo obohatí a dodá mu vyšší výživovou hodnotu.

Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

reklama